• 1
  • 2
2017-12-01, 00:36
Medlem
Provokatörs avatar
PÅSTÅENDET

"Det är svenskar som begår flest sexualbrott mot barn"

BAKGRUND

Påståendet ovan är en uppfattning som som man ofta kan läsa i kommentarsfälten, men stämmer detta? Det korta svaret blir givetvis JA då det finns 3.294.861 män över 15 år som är födda i Sverige och vissa begår och döms för sexualbrott. Men hur blir förhållandet om man ställer det i relation till antalet utrikes födda som uppehåller sig i Sverige? Är sexuella övergrepp mot barn en svensk paradgren? Det svaret ska jag nu ge er.

Min studie syftar alltså till att ge svar på frågan om hur ursprunget ser ut per 100.000 män?

Då det inte finns någon annan referens så kan utgångspunkten bara tas i P.Jonassons studie om BrB 6 kap. brott (4144 brott), jag har gått igenom alla domar där brottsoffret var ett eller flera barn (1393 brott).

Jag har även valt att redovisa Afghanistan som en egen post då deras siffror sticker ut anmärkningsvärt mycket och dom afghanska männen utgör en relativt stor population, Afghanistan hamnar på plats 12 i storlek av 75 länder.

INNEHÅLL:

Tabell 1: Antalet brott per brottsrubricering.
Tabell 2: Demografi: män över 15 år - ursprungsland - 2016
Tabell 3: Antalet domar per / 100.000 per region/land
Tabell 4-16: Regioner/länder detaljerat

DATAKÄLLOR OCH VARIABLER

Denna trådstart följer samma modell som den som BRÅ använder sig av.

P.Jonassons domar mellan åren 2012 tom 2017-09-14
Statistiska Central Byrån(SCB)

Note 1) Det kan förekomma fler än en (1) gärningsman per redovisad dom, så antalet förövare är högre än vad som redovisas, gäller vid te.x gruppvåldtäkter (förutom hos svenskfödda, det finns inte en enda fällande dom i P.Jonassons underlag sedan 2012).
Note 2) P.Jonasson studie är inte komplett, då han inte lyckades få loss alla domar.
Note 3) För att räknas som svensk i denna undersökning räcker det med att du är född i landet, du kan alltså vara född i Sverige av 2 norska medborgare och du själv kan vara norsk medborgare men räknas ändå som svensk.
Note 4) Tidigare studier baseras på misstankeregistret, denna studie baserar sig på dömda.

TABELLER

Tabell 1 - Brottsrubriceringar (23 st 1393 domar):

Tabell 2 - ursprung (75 länder):

Tabell 3 - Antalet domar per / 100.000

Kod:
Tabell 3

URSPRUNG				Domar/100.000
----------------------------------------------------
Afghanistan				355
Västindien, Central och Sydamerika	200
Övriga Europa				75
Övriga Asien				67
Samtliga invandrare (snittet)		64
MENA + Afghanistan			62
Afrika utom MENA			53
Alla ursprung				35
Övriga: USA, Australien			35
EU (Exklusive Norden)			33
Danmark, Norge, Finland, Sverige	30
Sverige					29

Tabell 4-16 - Regioner/länder detaljerat

SLUTSATS

Det är INTE svenskar som begår flest sexualbrott mot barn, faktum är att vi är minst brottsbenägna av alla att ägna oss åt övergrepp mot barn. Så nu vet ni att 29 av 100.000 'svenskar' döms för ett sexbrott mot ett barn under drygt fem år, snittet ligger på 64 för invandrarna och skrämmande höga 355 för afghaner!

DISKUSSION

Ja nu blev ju allt kristallklart och det finns faktiskt inte så mycket att diskutera men några frågor har jag:

Räcker detta för att slå hål på denna myt?
Skulle du kunna länka till denna tråd i socialamedier för att få slut på fler felaktiga påståenden om svenska mäns övergrepp på barn i framtiden?

/Provokatör
Senast redigerad av Provokatör 2017-12-01 kl. 01:18.
Citera
2017-12-01, 01:03
Medlem
Halloween2s avatar
Grym post! Länka den till sidor på fejan som inte är pk
Citera
2017-12-01, 01:11
Medlem
Snälla kan någon med Facebook eller Twitter länka detta till Tino Sandaji för jag såg häromdagen att han skrev att svenskar är överrepresenterade i sexbrott mot barn. Hade gärna läst hans svar.
Citera
2017-12-01, 01:16
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svitjof
Snälla kan någon med Facebook eller Twitter länka detta till Tino Sandaji för jag såg häromdagen att han skrev att svenskar är överrepresenterade i sexbrott mot barn. Hade gärna läst hans svar.

Det var just det jag reagerade på. Många ser upp till och tror på Tino undertecknad inräknad, men just detta var jag tvungen att titta närmare på. Jag måste säga att jag trodde också vi skulle ligga högre inte att vi skulle hamna i 'botten' / 'toppen' hur man nu väljer att se på det.

/Provokatör
Citera
2017-12-01, 01:22
Medlem
La-Habanas avatar
Jag tror jag läste om detta ämne i en annan Flashback tråd, där författaren blev själv våldtagen förut och att hon jobbade på universitetet om jag ej mins fel
Citera
2017-12-01, 01:34
Medlem
Intressant läsning och bra jobbat.

Har tidigare kommenterat i en tråd där trådskaparen påstod att var tredje eller var fjärde barn i skolan blev utsatt för sexuella övergrepp i hemmen. Något jag tyckte verkade oerhört märkligt då och gör fortfarande när folk pratar.

Fakta som denna är extremt intressant att kunna ta till sig och argumentera med.
Citera
2017-12-01, 01:35
Medlem
Kan någon länka där Tino sagt något sådant?
Citera
2017-12-01, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Det var just det jag reagerade på. Många ser upp till och tror på Tino undertecknad inräknad, men just detta var jag tvungen att titta närmare på. Jag måste säga att jag trodde också vi skulle ligga högre inte att vi skulle hamna i 'botten' / 'toppen' hur man nu väljer att se på det.

/Provokatör

Fantastiskt jobb! Kommer kopiera och spara detta för framtida debatter. Riktig grävande journalistik som är helt oförekommande i dagens media!
Citera
2017-12-01, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Kan någon länka där Tino sagt något sådant?

28 November kl 17.26
Låt detta bli en läxa att inte tro allt som står på Flashback och om fördomen att svenska män inte begår sexbrott. När det gäller övergrepp mot barn verkar snarast överväldigande majoritet av gärningsmän ha svensk bakgrund. De som självsäkert pekade ut en oskyldig invandrare (bland annat på min kommentarssektion) är skyldig honom en ursäkt, samt att nu sprida sanningen så det får minst lika stor spridning som gårdagens falska rykten.
Citera
2017-12-01, 01:41
Medlem
Provokatörs avatar
Detta skrev Tino på sin Facebook för någon dag sedan:

[...]När det gäller övergrepp mot barn verkar snarast överväldigande majoritet av gärningsmän ha svensk bakgrund.[...]

Inte så mycket evidens i det antagandet.... 'verkar'.

Tino's inlägg på Facebook.

/Provokatör
Citera
2017-12-01, 01:48
Medlem
RudyardKiplings avatar
Fantastiskt bra trådstart, TS. I vanlig ordning. Hatten av.

Det är en återkommande anklagelse att svenskar begår flest övergrepp mot barn och nu är även det vapnet vridet ur händerna på galningarna.

Alldeles oavsett GM ursprung tycker jag för övrigt att man borde spärra in pedofiler på livstid.
Citera
2017-12-01, 08:20
Medlem
Intressant sammanställning. Räkna dock med kritik på ett eller annat sätt.

Till exempel tas inte ålder upp. Är det kanske så att de flesta av den här typen av brott begås av yngre personer? Och att bl.a. afghanerna är väldigt unga vet ju vi alla. Om man vill göra en rättvis jämförelse kan det behöva justeras för ålder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in