• 1
  • 2
2017-11-30, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daxia
Men det är väl inte suspekt? Förresten bryr väl sig banken inte om skattefrågor? Dom är väl mer rädda för penningtvätt etc och några sådana summor är det ju knappast fråga om.

50-60K per år är mycket väl sånna summor som bankens system kan slå larm om.

Så nej. Det är inte nån som sitter och granskar allt utan algoritmer som hittar misstänkta saker som meddelar banken som meddelar skatteverket.
Citera
2017-11-30, 23:37
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Men det är väl inte suspekt? Förresten bryr väl sig banken inte om skattefrågor? Dom är väl mer rädda för penningtvätt etc och några sådana summor är det ju knappast fråga om.
Insättningar på ditt konto som inte anses "normala" är banken skyldig att ta ställning till. Har du en bra förklaring så köper de säkerligen den. Om inte så låser de kontot tills de är nöjda. Olika banker agerar på olika sätt och har olika varningsflaggor.
Jag skulle säga att insättningar från Kina säkert skulle kunna vara en sådan varningsflagga.

Bara så att du är medveten om att det är så det fungerar numera...
Citera
2017-11-30, 23:54
Medlem
daxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Insättningar på ditt konto som inte anses "normala" är banken skyldig att ta ställning till. Har du en bra förklaring så köper de säkerligen den. Om inte så låser de kontot tills de är nöjda. Olika banker agerar på olika sätt och har olika varningsflaggor.
Jag skulle säga att insättningar från Kina säkert skulle kunna vara en sådan varningsflagga.

Bara så att du är medveten om att det är så det fungerar numera...

Men faaaaaaaaan va jobbigt allt ska vara då! Och jag antar att det är svensk normalskatt ala 30% eller mer som gäller?

Finns det något sätt jag eller min arbetsgivare kan skatta för pengarna i Kina och sedan säga det är retroaktiv lön för arbete jag utförde när jag bodde där? Jag bodde faktiskt nästan 2 år i sträck i Kina, minus 1 månads Sverige besök under sommaren 2016.

Finns det några andra sätt? Har fan inte råd att skatta så mycket
Citera
2017-12-01, 00:20
Medlem
Citat:
Men faaaaaaaaan va jobbigt allt ska vara då! Och jag antar att det är svensk normalskatt ala 30% eller mer som gäller?

Finns det något sätt jag eller min arbetsgivare kan skatta för pengarna i Kina och sedan säga det är retroaktiv lön för arbete jag utförde när jag bodde där? Jag bodde faktiskt nästan 2 år i sträck i Kina, minus 1 månads Sverige besök under sommaren 2016.

30% ??

Min herre maste skamta?
Du blir nog ansedd Som egenforetagare och ska erlagga arbetsgivaravgift och ev moms.
Citera
2017-12-01, 09:56
Medlem
Citat:

Att du beskattades i Sverige fast arbetet utfördes i Kina kan bero på att du förmodligen ansågs skattemässigt bosatt i Sverige fast du bodde i Kina.
Om du kan visa att du fått betala skatt i Kina på lönen så kan du begära en omprövning i Sverige av beskattningen det året.
Citera
2017-12-01, 11:16
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Svårt att betala inkomstskatt i Kina utan att ha ett arbetstillstånd där.

Dina skattefrågor är f.ö. inte komplicerade och du kan byta trådtiteln till "Vill skattefuska, hjälp" istället, för det är vad du pratar om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in