2017-11-27, 10:30
Medlem
Hej,

Har ett Amex med strax över 60k i kredit. (maxat efter bröllopet men kommer att vara helt blåst efter jul och nyår)

Vi går i tankarna på att köpa bostad, då behöver vi ta ett nytt lån.
Kommer det synas hur mycket som är använt på kortet? Eller framgår det bara att jag har en kredit hos Amex?
Citera
2017-11-27, 10:32
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmie2k
Hej,

Har ett Amex med strax över 60k i kredit. (maxat efter bröllopet men kommer att vara helt blåst efter jul och nyår)

Kommer det synas hur mycket som är använt på kortet? Eller framgår det bara att jag har en kredit hos Amex?

Det framgår bara att du har ett kreditkort på 60k, bankerna ser inte hur mycket du använt.

Edit: Se på fan, efter att ha läst på lite bättre ser jag att jag har fel i det jag skriver.
Senast redigerad av Kausti 2017-11-27 kl. 10:45.
Citera
2017-11-27, 10:34
Medlem
Det syns på kreditupplysning vilka engagemang du har och hur mycket du utnyttjat av krediten. Uppgiften eftersläpar några månader, just nu syns beloppet för september.
Citera
2017-11-27, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det framgår bara att du har ett kreditkort på 60k, bankerna ser inte hur mycket du använt.

Fel!

Och han har använt 60k. Amen har inga förbestämda kreditgränser.
Citera
2017-11-27, 10:57
Medlem
Där ser man.

Tack för svar
Citera
2017-11-27, 10:59
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Fel!

Jo, de flesta Amex-korten har en kreditgräns. Mellan 12 tkr och 1 000' kr: https://www.americanexpress.com/se/content/introducing_creditcard.html
Citera
2017-11-27, 11:10
Medlem
Det kommer synas på kreditupplysningen men sannolikt inte utgöra något hinder för att få bolån. Det bankerna kollar på är huruvida man kommer få ihop vardagsekonomin efter att alla lån är betalda, de lånar bara ut pengar om man får tillräckligt med pengar kvar till räkningar, mat, hyra m.m utöver lånen.

Har man en bra disponibel inkomst är det lugnt. Har man dessutom planerat att betala av hela krediten kan man garanterat bara berätta det för banktjänstemannen (det är ju människor som bedömer och godkänner lånen och de kan ta lite mer hänsyn till unika förutsättningar än apparater) så kommer han säkert bara bortse ifrån den.
Citera
2017-11-27, 11:49
Awaiting Email Confirmation
Har för mig att en kredit på 25000 kr börjar påverka hur mycket man får låna.
Citera
2017-11-27, 19:58
Medlem
Det verkar väldigt olika hur mycket de bryr sig om det där tycker jag. Jag har fått en föreläsning om vikten av att ta hänsyn till alla krediter en gång över en outnyttjad kortkredit på 20 000 kr som jag glömt bort att jag hade, men nu senast när jag och sambon la om lånen så verkade inte 250 000 kr sammanlagd kortkredit (fortfarande nästan helt outnyttjad iofs) vara värt en kommentar ens.
Citera
2017-11-27, 21:32
Medlem
Allt beror på vilken upplysningen banken tar, men för bolån så kan du räkna med att de tar en upplysning där de ser hur du har belastat krediten. De kommer då även att se historiken, d.v.s. de kan se om du betalar av eller om den ökar från månad till månad.

Lycka till!
Citera
2017-11-28, 02:15
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Fel!

Jag har 124k i kredit på mitt amex. Förhoppningsvis lär ja aldrig behöva använda de hehe
Citera
2017-11-28, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmie2k
Hej,

Får inte ihop detta, ni använder alltså ett kreditkort för att finansiera ett bröllop? Men ändå tycks ni ha pengar undanstoppade till en kontantinsats till en bostad? Ni funderade aldrig på att antingen skippa bröllopet och köpa bostad, eller att ta av kontantinsatsen för bröllopet istället?
Hade jag varit din bankman skulle jag aldrig gett dig ett bostadslån, uppenbarligen är inte ekonomi er starka sida. Gissar på att ni är födda på 90-talet ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in