2017-11-25, 20:43
Medlem
Har fått höra vissa prata om "naturens lagar", typ om man strider mot naturens lagar kommer man få straffas. Det ska vara den mest realistiska "filosofin". Vissa "nationalister" skulle säga att invandringen är onaturlig(tycker inte det själv). Datorn, och skräpmaten vi äter är onaturlig, och därför straffas genom dålig hälsa.
Vi människor är gjorda för att röra på oss, och om vi inte gör det, skadar vi oss själva. Är man i djungeln och ett starkare djur skadar dig, så får du skylla dig själv.

Jag läste en "vit-makts"-bok som heter "Might is Right", och titeln säger sig självt. Där kan man också kan se naturens lagar, där att vinna är det rätta. Dom starka i "naturen" är överlägsen dom svaga.

Skulle ni säga att naturens lagar är allt som betyder något?

Vi vårt samhälle behöver man inte vara fysiskt stark, men socialt kunnig, och intelligent etc, så vi använder med ett slags struktur. I vårt samhälle får dom "starka" snyggare kvinnor, mer pengar etc.

Vad vet ni om detta, och är mina tankar om naturens lagar rätt?
Citera
2017-11-25, 21:07
Medlem
Även på medeltiden så var det den med den bästa rustningen och det dyrste svärdet som hade rätt. Om något så handlar makt om psykiska förmågor. Om man inte tror att kroppen formas av psyket, vilket visserligen inte är en fullkomligt orimlig tanke.

Kroppen får man ta hand om såsom man tar hand om en bil.
Citera
2017-11-25, 21:14
Medlem
"It's already a dog-eat-dog world..."

Ja, så länge det finns människor kommer det finnas chefer och arbetare, fina och fula, kungar och underhuggare. Försök till att motverka detta (läs: kommunism) har alla misslyckats totalt då idéerna bakom försöken, enligt mig, striden mot människans natur; alla är unika - men inte bara på bra sätt.
Citera
2017-11-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Även på medeltiden så var det den med den bästa rustningen och det dyrste svärdet som hade rätt. Om något så handlar makt om psykiska förmågor. Om man inte tror att kroppen formas av psyket, vilket visserligen inte är en fullkomligt orimlig tanke.

Kroppen får man ta hand om såsom man tar hand om en bil.

Mm, fast på vår tid så har det inte bara med det fysiska att göra. Nu finns det många fler faktorer. Hudfärg, kultur, föräldrar etc kan också påverka människan. Men det jag menar är att naturens lagar är empatilös, och bryr sig inte om något annat än styrka, eller överlägsenhet.

Typ det med invandringen. Dom vita är då svagare och dör ut. Dom går skylla sig själva. Folk som inte är smarta nog för att få ett bra jobb, får skylla sig själva som inte tar ansvar för sina egna liv.

Inte bara skylla sig själva, men det är bara så naturen är. Om du får cancer och dör vid 25 års åldern är det svårt att skylla på personen, men det jag menar är att man bör bara acceptera situationen. Kanske inte ens acceptera situationen, men att det bara är så. Typ träden växer på det sätt den gör, oavsett vilket filosofi du vill förknippa den med. Oavsett vad man vill tycka, så vinner dom starkare. Oavsett vad som är rättvist, så vinner dom starka.
Citera
2017-11-25, 21:20
Medlem
SituationReports avatar
Svaret på din fråga finns i filmen "Conan the Barbarian" från 1982.
Citera
2017-11-25, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Svaret på din fråga finns i filmen "Conan the Barbarian" från 1982.

Tack. Konstigt nog har jag inte sett den filmen, även när den är eller har vart så populär. Tittar på den imorn.
Citera
2017-11-26, 04:27
Medlem
CaptainBlueshearts avatar
Det var en konstig fråga. Naturen har inga lagar däremot följer den vissa mönster. De grundläggande är att överleva och fortplanta sig. Det gäller för streptokocker likväl som blåvalar. Givetvis också människan.

När människor som inte doktorerat i något naturvetenskapligt ämne uttalar sig om "Naturens lagar" pratar de politik. Verkligheten är antingen uppfunnen av oss människor som ren improvisation eller så är den matematik.

I det första fallet kommer vi som de flockdjur vi är att samlas kring en eller flera ledare som har de egenskaper som är nyttigast för situationen flocken befinner sig i. Att göra upp eld kräver ingen muskelstyrka.

I det andra fallet krävs ingen muskelstyrka heller. Våld förändrar världen men förklarar den inte. De framgångsrikaste flockarna är de som samarbetar och undviker våldsamma konfrontationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in