2017-11-25, 02:33
Medlem
viktor77727s avatar
Om ja - är det en bra ide? hur mycket skulle kosta biljetterna?
Citera
2017-11-25, 02:50
Medlem
Klart att det går men resan kostar en slant. 2440 kr/mån om jag förstår det rätt. Det kan finnas studentrabatt. Undersök själv. Du reser med Skånetrafiken men du bör även kolla vad det kostar om du köper resan i Danmark.

https://www.skanetrafiken.se/sok-resa/
Citera
2017-11-25, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktor77727

Månadskort med studentrabatt 1500. Men tänk på att allt annat är ungefär 30% dyrare i DK.
Citera
2017-11-25, 08:54
Medlem
borrizs avatar
Det är svårt att hitta boende i Lund - etter värre i KBH.
Citera
2017-11-25, 14:22
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Månadskort med studentrabatt 1500. Men tänk på att allt annat är ungefär 30% dyrare i DK.

Alla som gått runt i en matbutik i Danmark inser att du har fel. Restauranger, dryck och kultur är ofta billigare också. Ett varv på Magasin eller Illum är inte värre än på NK prismässigt. Jag upplever snarare att det mesta är aningen billigare än i Sverige.

Sen finns det säkerligen saker som är aningen dyrare men att "allt annat" är dyrare är helt enkelt inte sant.
Citera
2017-11-25, 14:31
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Alla som gått runt i en matbutik i Danmark inser att du har fel. Restauranger, dryck och kultur är ofta billigare också. Ett varv på Magasin eller Illum är inte värre än på NK prismässigt. Jag upplever snarare att det mesta är aningen billigare än i Sverige.

Sen finns det säkerligen saker som är aningen dyrare men att "allt annat" är dyrare är helt enkelt inte sant.

Det intressanta är hur ts tänker ordna bostadsfrågan.
Citera
2017-11-25, 15:40
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det intressanta är hur ts tänker ordna bostadsfrågan.

Jag har en kompis vars flickvän bor i Köpenhamn och det verkar inte särskilt svårt att hitta lägenheter där jämfört med t.ex. Stockholm. Däremot är det desto svårare att hitta en på studentbudget om man inte jobbar extra vid sidan om studierna eller vill nagga på skattkistan under studietiden.
Citera
2017-12-01, 11:47
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Det går helt klart. Regionen anpassas ju allt mer för pendling över sundet.

Men då du klagar på att behöva jobba för att hitta lya i Skåne, hur ser du på ekonomin om du ska bo i KPH egentligen?

Det lättaste egentligen är att hyra rum. Vill du ha eget så kolla de mindre orterna, finns gott om billiga byar där det är relativt lätt att få något. Däremot är den skånska bygden inte för alla, pris och tillgänglighet därefter, så att säga.
Senast redigerad av Bananpyjamasen 2017-12-01 kl. 11:53.
Citera
2017-12-03, 19:54
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktor77727

Jag studerar i Köpenhamn och bor i Lund. Bor dock kvar hemma. Jag betalar 1500 kr för månadsbiljetten.
Citera
2017-12-03, 21:03
Medlem
Hur lång är resan Kph - Lund? Orkar man verkligen pendla den sträckan varje dag i flera år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in