Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-11-24, 12:58
Medlem
jagkansakers avatar
Såg idag att Adlibris erbjuder 10% black friday rabatt. Eftersom jag har en stor lista med böcker som jag hade tänkt köpa sedan länge så tänkte jag: nu slår jag till.

Dessvärre när jag såg över prislistan såg jag att priserna hade höjts på ett flertal av mina böcker (inte alla), men till den grad att det hade varit billigare att köpa dem förra veckan (eller tidigare i den här veckan).

Nu vet jag att Adlibris höjer och sänker sina priser hejvilt, och att de gör det oberoende av Black Friday också. Dock kan jag inte tycka att det är annat än skumt att de höjer så markant (vissa varor vad höjda med +20% eller mer), när jag vill dra mig till minnes att jag sist kollade i tisdags.

Det känns som att hela den här Black Friday grejen och särkilt Cyber Monday endast leder till mer köp utan några som helst besparingar. Hela transparansen blir förlorad när företag kan höja och sänka sina priser hela tiden, det blir omöjligt att anmäla Rea-fusk till ARN om man inte har några som helst beis.

Jag har svårt att hålla på plånboken, och det är sjukt lockande med dessa "bara idag" erbjudanden, vilket gör det hela värre. Vad tänker ni?
Citera
2017-11-24, 13:16
Moderator
Tystnads avatar
Du har helt rätt!

Hela grejen är bara att skapa en köpfest för företagen.

Var själv inne och kollade på nätet tidigt i morse på ett antal hemsidor.
Har varit intresserad köpa ett par grejor därför vet jag priserna ungerfär.

Nu var dessa grejor antingen inte med eller så var priset detsamma.

Märkt att det oftast är udda grejor dom "Rea" och inget man igentligen vill ha.

Böcker vet jag inte hur det ligger till just nu men dom bokreor jag varit på fysisk tidigare har varit samma sak, massa udda böcker som dom vill bli av med.
Citera
2017-11-24, 13:25
Medlem
Så här enkelt är det.
När det lockas med rea så utgår dom alltid från orginalpriset eller rekommenderat utpris.

Och orginalpriset kan va tex 149:~
Men butiker säljer sällan en vara till orginalpris pga konkurrans.

Så butikens pris kan va tex 119:~

Sen när rean sätter igång utgår dom från 149:~ och så är det 5~20% i rabatt utifrån den summan

Kryphål kan man kalla det
Citera
2017-11-24, 13:29
Medlem
jagkansakers avatar
Fast i det här fallet är det att allt i butiken sänks med 10%, men samtidigt har man höjt i stort sett alla priser. Detta hade aldrig gått att göra förut, när varje vara märktes individuellt. Det är först när man kan byta priserna på allt som det blir möjligt — varför Cyber Monday är ännu värre än Black Friday...
Citera
2017-11-24, 16:17
Medlem
Drinkycrows avatar
Black Friday är ett jävla otyg, hoppas alla företag gör såhär, tro fan inte ni sparar pengar när ni går på den här skiten.

I år har jag dessutom sett massa fysiska affärer köra på det. Jävla otyg. Julbelysningen är redan uppe med.

Förstår jag låter bitter och gud jag känner mig gammal.
Citera
2017-11-24, 16:51
Medlem
AntiSociaL.s avatar
Jag hittade tre böcker i 359-klassen, betalade mellan 35-51% rabbat på priset för hela köret!

Väldigt bra deal brev det, perfekt kvalietet på böckerna, inplastade. Bara att rekommendera 5/5
Citera
2017-11-24, 23:38
Medlem
jagkansakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSociaL.
Jag hittade tre böcker i 359-klassen, betalade mellan 35-51% rabbat på priset för hela köret!

Väldigt bra deal brev det, perfekt kvalietet på böckerna, inplastade. Bara att rekommendera 5/5

Nu förstår jag inte hur detta är möjligt, med tanke på att de måste fraktas och allra tidigast kan vara framme på tisdag? Hur kan du då veta att de är inplastade? Och hur fick du 35-51% rabatt när sidan bara har 10%?
Citera
2017-11-24, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagkansaker
Såg idag att Adlibris erbjuder 10% black friday rabatt. Eftersom jag har en stor lista med böcker som jag hade tänkt köpa sedan länge så tänkte jag: nu slår jag till.

Dessvärre när jag såg över prislistan såg jag att priserna hade höjts på ett flertal av mina böcker (inte alla), men till den grad att det hade varit billigare att köpa dem förra veckan (eller tidigare i den här veckan).

Nu vet jag att Adlibris höjer och sänker sina priser hejvilt, och att de gör det oberoende av Black Friday också. Dock kan jag inte tycka att det är annat än skumt att de höjer så markant (vissa varor vad höjda med +20% eller mer), när jag vill dra mig till minnes att jag sist kollade i tisdags.

Det känns som att hela den här Black Friday grejen och särkilt Cyber Monday endast leder till mer köp utan några som helst besparingar. Hela transparansen blir förlorad när företag kan höja och sänka sina priser hela tiden, det blir omöjligt att anmäla Rea-fusk till ARN om man inte har några som helst beis.

Jag har svårt att hålla på plånboken, och det är sjukt lockande med dessa "bara idag" erbjudanden, vilket gör det hela värre. Vad tänker ni?

Jag tycker du ska skita i att handla de där böckerna och låna dem istället. Bor du i en region som Stockholm har du flera bibliotek du kan låna ifrån och om boken inte finns kan du beställa fjärrlån. Jag hatar inavlade patrask som anser sig smarta så att jag bokjottar både Bokus och Adlibris. jag anser inte de ska tjäna pengar alls för att de har inga egna lager utan tar mina pengar och sitter på dem tills deras levarantör skickar skiten till dem. Det är ALLTID försenat oavsett vad de säger just för att de inte har några egna lager. Om man ljuger och är oförmögen att hålla vad man lovat ska man inte ha några kunder alls. Det är min åsikt. Lägg pengarna på något annat än att handla böcker. Om du verkligen vill ha skite så kan du alltid handla böckerna begagnade.
Citera
2017-11-25, 11:04
Medlem

Japp så är det! Sällan billigare priser än annars. Handlarna försöker såklart hetsa folk, tror dom sänker priset på vissa grejer och höjer på andra. Sen hoppas dom på att de dyra åker med av bara farten när folk är helt i extas. Tröttsamt att bli bombad med reklam om "BF" när man blir lite irriterad varje gång man hör talas om skiten.
Citera
2017-11-25, 15:35
Medlem
jagkansakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puppeteer01
Jag tycker du ska skita i att handla de där böckerna och låna dem istället. Bor du i en region som Stockholm har du flera bibliotek du kan låna ifrån och om boken inte finns kan du beställa fjärrlån. Jag hatar inavlade patrask som anser sig smarta så att jag bokjottar både Bokus och Adlibris. jag anser inte de ska tjäna pengar alls för att de har inga egna lager utan tar mina pengar och sitter på dem tills deras levarantör skickar skiten till dem. Det är ALLTID försenat oavsett vad de säger just för att de inte har några egna lager. Om man ljuger och är oförmögen att hålla vad man lovat ska man inte ha några kunder alls. Det är min åsikt. Lägg pengarna på något annat än att handla böcker. Om du verkligen vill ha skite så kan du alltid handla böckerna begagnade.

Egentligen håller jag med dig, men det är så att böckerna på min lista är lite udda. Så pass udda att de inte finns på varken universitetsbiblioteket eller de vanliga i stan. Egentligen är det knappt att de finns i Sverige. Det gör ju så klart att Adlibris garanterat kommer ta flera veckor på sig för att leverera, men även om de fanns på biblan hade det inte varit något mening att låna en 700 sidors bok som man måste lämna tillbaks inom 2 veckor. Jag brukar läsa ett kapitel lite då och då, och då vill jag helst äga boken.
Citera
2017-11-26, 17:05
Medlem
godboys avatar
Ja, det är väl samma med de flesta företag skulle väl jag säga. När jag förra året kollat ut en datormodell, eller snarare flera så var de som var med på svarta fredagen höjda för att sedan påstås vara sänkta fast de kostade samma eller mer i samband med rean. Så BF är rent lurendrejeri till 95%
Citera
2017-11-26, 17:25
Medlem
Har oxå märkt att priserna går upp o ner utan någon eg. orsak. När jag handlar på Adlibris handlar jag alltid med 10-15% rabatt. Detta eftersom jag köper ganska mkt + jag kollar runt efter rabatt på google. T ex fackförbund har rabatt bara in med koden. Nu på BF hade jag 15% men handlade inget
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in