Citat:
Ursprungligen postat av
pekz0r
Kolla på Wint, Dooer eller Speedledger.
Wint har en riktigt skön funktion där du sätter deras adress som fakturaaddress och sedan scannar de in alla fakturor som kommer och de dyker upp i webtjänsten. I övrigt en mycket bra tjänst, men är också den dyraste av de här tre.
Dooer är en bra och modern tjänst där du får allt fixat till en ganska låg fast kostnad per månad vilket är väldigt bra. De har bland en bra app där man kan scanna och ladda upp in kvitton m.m. Enkla saker fungerar väldigt smidigt, men det kan bli lite jobbigare om du har speciella önskemål eller krav.
Speedledger är väldigt bra om du vill sköta bokföringen själv. De har en funktion som automatiskt hämtar alla transaktioner ifrån ditt företagskonto samt en autokonteringsfunktion som lär sig och automatiskt försöker matcha alla kontohändelser till rätt konto. Efter några månader kommer systemet att känna igen nästan alla transaktioner på ditt konto och du kan bara gå igenom och trycka "ok" på alla. Du kan fortfarande både anlita löpande hjälp eler bara vid bokslut och genomgång vid slutet av året.
Vet inte om Wints funktion låter så bra. Jag har hellre min egen adress och ett system som tillåter enkel inscanning av dokument för senare klassificering. I förlängningen vill man att fakturor från leverantör hamnar direkt i ens bokföringsystem. Kräver antagligen ny nivå av standardisering och integration.
Grundpremissen är att jag vill ha koll på min egen bokföring och allt som ska produceras som underlag till skv utan att vara beroende av revisor eller annan tredjepart som kan ta tid på sig att göra saker. Med det sagt vill jag gärna ha ett system där någon annan kan få tillgång till allt och kontrollera att det ser rätt ut m.m. och ge råd, men systemet ska vara redo att producera alla dokument och siffror man kan tänka sig med en knapptryckning (givet att allt underlag är registrerat och klassat rätt).
Jag tolkar läget som att bolagen som sysslar med detta alla går åt samma håll men automation, enkelhel, appstöd etc. Jag är dock intresserad av Dooers koncept, dels för att de har fördelen (och nackdelen) med att ha ett nytt system, har ett fast pris där allt ingår baserat på omsättning, och man får även support av deras ekonomer om det behövs. De verkar dock ha en kö för att få ansluta sig.
En annan grej som skulle uppskattas som funktion är om systemet kan simulera optimal agerande för att minska skatt i olika scenarion.
T.ex.
1. skaffa en bil. Ska den skaffas privat med utlägg om milersättning etc, eller leasa som förmånsbil på bolaget.
2. Löneuttag och maximering av utdelning, minimera skatt.
3. Andra trick för att få ut pengar med minimal skatt. T.ex. hyra ut del av privat bostad till bolaget.
Känner ni till om någon system stödjer sånt?
Lite off topic. Kan ni rekommendera en bok om praktisk företagsekonomi man kan ha som referens?