• 1
  • 2
2017-11-23, 17:34
Medlem
Hej alla,

Jag tittar på olika alternativ till bokföringsprogram till mitt AB. Jag har väldigt dålig koll på området och vill helst att allt ska skötas så smidigt som möjligt med hög automationsgrad och ge mig en bra löpande överblick över företagets ekonomi. Jag vill inte vara beroende av att en revisor ska ta tid till att fixa bokslut, årsredovisning m.m. utan det rimliga är att allt sker på ett knapptryck så länge indata från mig klassificeras korrekt.

Det har jag tittat på är

Visa eKonomi
Bokio
Dooer

Visma verkar vara störst och erbjuda mycket funktionalitet. Grundpriset är lågt men man verkar behöva köpa tilläggstjänster för att systemet ska vara komplett. Skapade konto och gick snabbt igenom guit som verkar vara helt ok men som kanske lutar åt att vara anpassad för den som har koll.

Bokio marknadsför sig som en gratis tjänst men erbjuder mindre funktionalitet och man måste köpa til tjänster för att få support. Verkar heller inte ha koppling till banken.

Dooer verkar nytt och modernt. Det är en högre fast månadsavgift baserat på omsättning, men om jag tolkar det rätt så får man ekonomer som tittar på bokföringen på köpet. Det går inte att bli kund direkt, utan man måste anmäla intresse och invänta kontakt från dem.

Har någon erfarenhet av dessa och råd om vad man bör välja? Finns det andra bra alternativ jag har missat?
Citera
2017-11-23, 18:17
Medlem
Vad driver du för företag? Har du andra affärssystem/kassaprogram/säljstöd? Isf skulle jag välja så att dom pratat med varandra.

Utifrån att du ska göra en faktura på x antal h för y antal kronor och skicka den så kommer ju automagin lite av sig själv om du ställer in kunder och artiklar rätt.

Mycket levfakturor?

Jag tycker fortnox funkar ypperligt och har en hög grad av ”automation” men så har jag de flesta modulerna också.
Citera
2017-11-23, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Vad driver du för företag? Har du andra affärssystem/kassaprogram/säljstöd? Isf skulle jag välja så att dom pratat med varandra.

Utifrån att du ska göra en faktura på x antal h för y antal kronor och skicka den så kommer ju automagin lite av sig själv om du ställer in kunder och artiklar rätt.

Mycket levfakturor?

Jag tycker fortnox funkar ypperligt och har en hög grad av ”automation” men så har jag de flesta modulerna också.

Det kommer vara ett konsultbolag. Utgående fakturor. Få ingående.
Citera
2017-11-23, 19:34
Medlem
mbrodins avatar
Kolla upp Fortnox. De erbjuder dig det mesta som man behöver som AB.
Citera
2017-11-24, 14:23
Medlem
Justitiemords avatar
Vet ingenting om Bokio eller Dooer, men Visma eEkonomi har ju den roliga detaljen att "känna igen" leverantörsfakturor om du skannar in dem - bokföring på autopilot. Skannar du exempelvis in en faktura från Telia, kommer programmet att föreslå konto 6200 och du kan då bara trycka på okej, varefter det konteras hyfsat automatiskt. Möjligheten till bankkoppling är också ganska trevlig när du vill ha det automatiserat. Programmet lär sig också de vanligaste kontohändelserna och ger förslag utefter detta.
Senast redigerad av Justitiemord 2017-11-24 kl. 14:50. Anledning: stavning + tillägg
Citera
2017-11-26, 00:13
Medlem
Kolla på Wint, Dooer eller Speedledger.

Wint har en riktigt skön funktion där du sätter deras adress som fakturaaddress och sedan scannar de in alla fakturor som kommer och de dyker upp i webtjänsten. I övrigt en mycket bra tjänst, men är också den dyraste av de här tre.

Dooer är en bra och modern tjänst där du får allt fixat till en ganska låg fast kostnad per månad vilket är väldigt bra. De har bland en bra app där man kan scanna och ladda upp in kvitton m.m. Enkla saker fungerar väldigt smidigt, men det kan bli lite jobbigare om du har speciella önskemål eller krav.

Speedledger är väldigt bra om du vill sköta bokföringen själv. De har en funktion som automatiskt hämtar alla transaktioner ifrån ditt företagskonto samt en autokonteringsfunktion som lär sig och automatiskt försöker matcha alla kontohändelser till rätt konto. Efter några månader kommer systemet att känna igen nästan alla transaktioner på ditt konto och du kan bara gå igenom och trycka "ok" på alla. Du kan fortfarande både anlita löpande hjälp eler bara vid bokslut och genomgång vid slutet av året.
Citera
2017-11-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Kolla på Wint, Dooer eller Speedledger.

Wint har en riktigt skön funktion där du sätter deras adress som fakturaaddress och sedan scannar de in alla fakturor som kommer och de dyker upp i webtjänsten. I övrigt en mycket bra tjänst, men är också den dyraste av de här tre.

Dooer är en bra och modern tjänst där du får allt fixat till en ganska låg fast kostnad per månad vilket är väldigt bra. De har bland en bra app där man kan scanna och ladda upp in kvitton m.m. Enkla saker fungerar väldigt smidigt, men det kan bli lite jobbigare om du har speciella önskemål eller krav.

Speedledger är väldigt bra om du vill sköta bokföringen själv. De har en funktion som automatiskt hämtar alla transaktioner ifrån ditt företagskonto samt en autokonteringsfunktion som lär sig och automatiskt försöker matcha alla kontohändelser till rätt konto. Efter några månader kommer systemet att känna igen nästan alla transaktioner på ditt konto och du kan bara gå igenom och trycka "ok" på alla. Du kan fortfarande både anlita löpande hjälp eler bara vid bokslut och genomgång vid slutet av året.

Vet inte om Wints funktion låter så bra. Jag har hellre min egen adress och ett system som tillåter enkel inscanning av dokument för senare klassificering. I förlängningen vill man att fakturor från leverantör hamnar direkt i ens bokföringsystem. Kräver antagligen ny nivå av standardisering och integration.

Grundpremissen är att jag vill ha koll på min egen bokföring och allt som ska produceras som underlag till skv utan att vara beroende av revisor eller annan tredjepart som kan ta tid på sig att göra saker. Med det sagt vill jag gärna ha ett system där någon annan kan få tillgång till allt och kontrollera att det ser rätt ut m.m. och ge råd, men systemet ska vara redo att producera alla dokument och siffror man kan tänka sig med en knapptryckning (givet att allt underlag är registrerat och klassat rätt).

Jag tolkar läget som att bolagen som sysslar med detta alla går åt samma håll men automation, enkelhel, appstöd etc. Jag är dock intresserad av Dooers koncept, dels för att de har fördelen (och nackdelen) med att ha ett nytt system, har ett fast pris där allt ingår baserat på omsättning, och man får även support av deras ekonomer om det behövs. De verkar dock ha en kö för att få ansluta sig.

En annan grej som skulle uppskattas som funktion är om systemet kan simulera optimal agerande för att minska skatt i olika scenarion.

T.ex.

1. skaffa en bil. Ska den skaffas privat med utlägg om milersättning etc, eller leasa som förmånsbil på bolaget.

2. Löneuttag och maximering av utdelning, minimera skatt.

3. Andra trick för att få ut pengar med minimal skatt. T.ex. hyra ut del av privat bostad till bolaget.

Känner ni till om någon system stödjer sånt?

Lite off topic. Kan ni rekommendera en bok om praktisk företagsekonomi man kan ha som referens?
Citera
2017-11-28, 20:52
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whateva
Vet inte om Wints funktion låter så bra. Jag har hellre min egen adress och ett system som tillåter enkel inscanning av dokument för senare klassificering. I förlängningen vill man att fakturor från leverantör hamnar direkt i ens bokföringsystem. Kräver antagligen ny nivå av standardisering och integration.

Grundpremissen är att jag vill ha koll på min egen bokföring och allt som ska produceras som underlag till skv utan att vara beroende av revisor eller annan tredjepart som kan ta tid på sig att göra saker. Med det sagt vill jag gärna ha ett system där någon annan kan få tillgång till allt och kontrollera att det ser rätt ut m.m. och ge råd, men systemet ska vara redo att producera alla dokument och siffror man kan tänka sig med en knapptryckning (givet att allt underlag är registrerat och klassat rätt).

Jag tolkar läget som att bolagen som sysslar med detta alla går åt samma håll men automation, enkelhel, appstöd etc. Jag är dock intresserad av Dooers koncept, dels för att de har fördelen (och nackdelen) med att ha ett nytt system, har ett fast pris där allt ingår baserat på omsättning, och man får även support av deras ekonomer om det behövs. De verkar dock ha en kö för att få ansluta sig.

En annan grej som skulle uppskattas som funktion är om systemet kan simulera optimal agerande för att minska skatt i olika scenarion.

T.ex.

1. skaffa en bil. Ska den skaffas privat med utlägg om milersättning etc, eller leasa som förmånsbil på bolaget.

3. Andra trick för att få ut pengar med minimal skatt. T.ex. hyra ut del av privat bostad till bolaget.

Lite off topic. Kan ni rekommendera en bok om praktisk företagsekonomi man kan ha som referens?

Det du beskriver ovan är ju oftast det som en auktoriserad revisor eller duktig auktoriserad redovisningskonsult hjälper dig med.

Typ ta hänsyn till bolagets och din privata skattesituation (nu och i framtiden) optimera, lön, förmåner, utdelning, kanske även företagsform osv. Men det är nog lite svårt att automatisera då det ofta krävs erfarenhet, kundkännedom och insyn i företagets och din privata skattesituation.

Annars har ju Björn Lunden en hel del bra böcker om företagande.
Citera
2017-11-30, 10:25
Medlem
Citat:
Hej alla,

Jag tittar på olika alternativ till bokföringsprogram till mitt AB. Jag har väldigt dålig koll på området och vill helst att allt ska skötas så smidigt som möjligt med hög automationsgrad och ge mig en bra löpande överblick över företagets ekonomi. Jag vill inte vara beroende av att en revisor ska ta tid till att fixa bokslut, årsredovisning m.m. utan det rimliga är att allt sker på ett knapptryck så länge indata från mig klassificeras korrekt.

Det har jag tittat på är

Visa eKonomi
Bokio
Dooer

Visma verkar vara störst och erbjuda mycket funktionalitet. Grundpriset är lågt men man verkar behöva köpa tilläggstjänster för att systemet ska vara komplett. Skapade konto och gick snabbt igenom guit som verkar vara helt ok men som kanske lutar åt att vara anpassad för den som har koll.

Bokio marknadsför sig som en gratis tjänst men erbjuder mindre funktionalitet och man måste köpa til tjänster för att få support. Verkar heller inte ha koppling till banken.

Dooer verkar nytt och modernt. Det är en högre fast månadsavgift baserat på omsättning, men om jag tolkar det rätt så får man ekonomer som tittar på bokföringen på köpet. Det går inte att bli kund direkt, utan man måste anmäla intresse och invänta kontakt från dem.

Har någon erfarenhet av dessa och råd om vad man bör välja? Finns det andra bra alternativ jag har missat?

Körde med bokio för ett år sedan. Fungerade ypperligt när det bara var jag i företaget.
Tog väl en 3-4h att bokföra 250 verifikationer.
Citera
2017-12-05, 19:58
Medlem
Citat:

På mig låter det tvärtom som om Wints system vore perfekt för dig. Där får du statisik och rapporter i realtid så du kan hålla koll på allt. Wint hjälper dig även med att akivera alla dina dokument i orginalformat precis som lagen kräver. Det verkar inte som om du egentligen vill sköta bokföringen själv utan att du bara vill ha full kontroll.

Om du faktiskt vill sköta bokföringen själv rekommenderar jag som sagt Speedledger.

Citat:

T.ex.

För specifika, som de två första, fall finns det en hel del kalkylatorer på nätet där du kan räkna ut var som blir bäst. Något generellt system som tar hänsyn till allt vore dock väldigt svårt att bygga eftersom det finns så mycket regler och mycket är dessutom praxis som bara gäller i vissa fall. Det här bör du anlita en duktig redovisningskonsult som kan gå igenom alla dina räkenskaper för att hitta avdrag och upplägg för att optimera utifrpn dina önskemål.
Citera
2018-01-09, 23:05
Medlem
Så vilket alternativ blev det?

Gällande att det skulle vara svårt att bygga hög grad av automatisering förstår jag inte. Just mängder av regler, oavsett om de står helt explicit eller om de kommer i form av praxis, ter ju sig som utmärkt material för automatisering så att rekommendationer kan beräknas från input såsom trådstartaren önskar. Antingen missar jag nåt här eller så är det bara avsaknad av rätt personer som jobbat med frågan.
Citera
2018-07-02, 21:48
Medlem
Betongbarns avatar
Jag arbetar som ekonom/redovisningskonsult och gör allt från att sortera kvitton till kontering, bokföring, betalningar, deklarationer och årsredovisningar.

Min åsikt är att min yrkesroll som redovisningskonsult inte är speciellt hotad av "automatiserad bokföring". Detta på grund av att det endast är företag med relativt simpla affärshändelser som kan använda automatiserad bokföring med bra utfall. Så fort bokföringen blir komplicerad, och det krävs dialog och efterforskning över hur något ska hanteras, så tappar automatiserade system sin funktion.

Det handlar ju inte bara om att bokföra verifikat, det ska ju även vara rätt enligt inkomstskattelagen, aktiebolagslagen, bokföringsnämndens riktlinjer m.m.

Mvh // BB
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in