Citat:
Ursprungligen postat av
Mes
Givetvis är landsbygden kvar i högkonjunkturen för där har inte bostadspriserna ännu börjat rasa.
(Och i den artificiella konjunktur vi befinner oss i så innebär det till fakto just HÖGkonjunktur)
Jag har lite svårt att förstå varför Stockholm nu gått in i en lågkonjunktur år 2018, om man lyssnar på nyliberalernas argument.
Det kan ju absolut inte bero på bostadsbrist. Det finns ju nu ett gigantiskt utbud av nybyggda bostäder med hög standard i bra lägen. Dessutom är de ju billiga eftersom räntorna nu permanentats för evigt på låg nivå. Som grädde på moset saknas det också budgivning så det är säkert möjligt att få pruta 10% vid snabb affär. Och vill man hyra i dessa nya schabrak så går det säkert att ordna. Flera bostadsutvecklare verkar vara öppna för sådana upplåtelseformer för att fylla de nybyggda kåkarna. Dessutom har väl IT-folk bra löner!
Apropå löner, visst, i Silicon Valley kanske man ligger högre, men Sverige har ju många nya heta bolag inom fintech, spelutveckling och annat mojsimojs. Så nog borde lönerna ligga på en bra nivå. Höga skatter framförs också som ett skäl till kompetensbristen. Jag kan hålla med om att de är höga, men ingen ska inbilla mig att andra europeiska storstäder har så mycket lägre skatter. Dessutom får man ju något för skatten också, t ex sjukvård. Så jag tycker det skälet klingar falskt.
Ytterligare faktorer som nyliberalerna framkastar är också de spännande mångkulturella mötena i storstäder som Stockholm, där olika kulturer kan korsbefrukta varandra. Varför skulle då Stockholm just nu drabbas av lågkonjunktur, troligen Europas mest mångkulturella stad? Dessutom är det ju säkrare än någonsin i Sverige. Enligt Szarnecki och BRÅ har det dödliga våldet minskat rejält de senaste åren.
Infrastrukturen är ju också helt OK. Visst, tågen har ju problem, men IT-företag behöver inte vistas utanför tullarna annat än resor t.o.fr. Arlanda samt konferenser i skärgården. Det finns ju taxi! För de miljömedvetna kan cykel eller t.o.m. miljöpremierade elfordon användas.
Så jag förstår inte det här snacket om vikande tillväxt i Stockholm. Kanske kan nyliberaler, miljöpartister och sossar förklara varför det viker nu 2018, och in mot 2019? Finns det någon "x-faktor" som inte tagits upp?