Citat:
Ursprungligen postat av
Mes
Det är konstigt, de 300.000st senaste kompetensarbetarna lyckades inte täppa till behovet av kompetensbrist inom de områden där Sverige råder brist.
Tvärtom så anställs många. Min bedömning av det jag ser är att av folk med M Sc så är det fler utlandsfödda som anställs än infödda. Och så har det varit i ganska många år nu.
Inget som managementet jublar över men dom måste ju säkra kompetensen för att överleva i konkurrensen. Så det är bara att gilla läget.
Alternativet är att relokera utomlands. Det gör man också.
Har du något bättre förslag?
Citat:
Ursprungligen postat av
Mes
Men för all del om vi tar in 2-3 miljoner till så kanske det dyker upp någon?.
Du överskattar antalet grovt. Under den så kallade massinvandringen under Alliansen låg arbetskraftsinvandringen på t ex 16'296 under 2010. Det är förvisso klart mer än vad asylinvandringen var då: 12'130 personer.
Problemet är att vänstern infört för mycket hinder för arbetskraftsinvandring. Sedan hindrar ju vänstern med sin hyresreglering också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mes
Att det flödar över av Kinesflyktingar är inget som jag märkt heller, inte heller att Kina är någon top-nation vad det gäller datorprogrammering heller med tanke på att ytters få har fungerande hemsidor.
Nej, några mängder av kinaflyktingar kommer inte hit. De kom dock till Hongkong förr i tiden i mängder. Under några år hade Hongkong en flyktinginvandring på i snitt 23% per år. Det klarade dom av.
Dom satte sig inte ned och grät som du verkar göra. Lite mer stake i dom.
Det duktigaste kineserna drar nog till USA och andra länder som betalar bättre. (Många i Australien).
Men en del av de duktiga kommer hit. Och det är tur det. En del duktiga indier också. Fast de duktigaste hittar du i high tech bolagen i Kalifornien. Tunnsått med infödda amerikaner där.
En del kineser är kvar också. Huawei skulle inte lyckas så pass bra med sina nallar om det vore som du antyder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mes
När skall du sluta svamla om precis allt är en mer relevant fråga?
Går inte att få ihop svenskan i den meningen.
Men arbetskraftsinvandringen är viktig för att fylla kompetensbehoven. Går det inte att rekrytera så måste företagen flytta utomlands.