Det är en 2 år gammal stor VW som väger cirka 2 ton. Den går på diesel, är fyrhjulsdriven (urkopplingsbar) och drar efter huvudsakligen motorvägskörning i 115 km/h cirka 0,81 liter diesel per mil. Det blir med 40 öre dieselrabatt cirka 11 kronor per mil!
Bilen är tyst och bekväm, susar fram som ett expresslok. Inte alls stötig i fjädringen. Jag kommer fram utvilad.
När jag pendlar sätter jag på min favoritmusik, sätter på farthållaren på motorvägen så att jag flyter med trafiken i samma rytm. Jag ligger inte och pressar och stressar eller är en laglig bromskloss utan glider med flödet. Jag tar bort foten från både gasen och under kopplingen. Har jag tur behöver jag inte koppla ur farthållaren förrän jag är framme.
Viktigt är att ställa in stolen så att man har en rak sittställning. Alltför tillbakalutad gör att man lätt får ont i ryggen.
Bilen parkerar jag på jobbet på ett välbevakat ställe. Det är inte kul att åka hem 12 mil mitt i vintern med en sönderslagen sidoruta för att något jävla knarkdrägg bestämt sig för att stjäla något. Jag lämnar aldrig något värdefullt i bilen!
Med en stor tung bil ökar du dina chanser att klara dig i en krock. Om du pendlar mycket är risken stor att du förr eller senare råkar ut för något. Jag försöker därför anpassa mina arbetstider så att jag inte behöver åka när trafiken är intensivast. Med en tung bil är ditt impulsmoment stort, massa*hastighet. Det betyder att du kan krocka med en 1 tons vanlig bil med dubbla hastigheten och få samma skador som om du krockar med en lika tung bil! Kommer ihåg en gång när jag för några år sedan körde över ett rådjur med min förra SUV. Inga skador på bilen. Den körde helt enkelt över djuret, det kändes som ett väggupp. Med en mindre bil hade det blivit verkstadsbesök och kylarbyte.
Du förbättrar därför dina chanser att överleva. Statistiskt sett så råkar man ut för något, förr eller senare. Tänk inte bara på kostnaden att pendla, tänk också på vad som händer om något går fel!