• 1
  • 2
2017-11-23, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Konsumentverket anger 24 kr som milkostnad för exempelvis en Volvo V50 från 2012. Ger en indikation på vad den totala bilkostnaden blir. Bränsle är bara en liten, liten del. Du kan prova att lägga in dina värden och se vad det blir. http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bil...sic-2012-52639
Det är nog lite missvisande att säga 24 kr per mil. Om du har behov av bil även om du inte pendlar så kan du räkna att du ändå kommer åka 1000 mil per år för 27 000. Väljer du sedan 3000 mil så får du en årskostnad på 62 000. De extra 2000 milen kostar då 35 000 kr eļle 17,50 kr/mil.
Citera
2017-11-24, 14:41
Medlem
Jag kör inte varje dag men jag har 28 mil till jobbet, enkel väg. Brukar landa på 4700-5000 mil/år.

Min bil drar 0,5l/mil vintertid och kanske 0,54l/mil sommartid. Vi kör "snåldieslar" båda två, den andra bilen rullar 2500 mil/år.

Vi snittar sopparäkning på 5k/mån vilket inkluderar övriga nöjeskörning också...
Citera
2017-11-25, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalbecWarrior
Jag kör inte varje dag men jag har 28 mil till jobbet, enkel väg. Brukar landa på 4700-5000 mil/år.

Min bil drar 0,5l/mil vintertid och kanske 0,54l/mil sommartid. Vi kör "snåldieslar" båda två, den andra bilen rullar 2500 mil/år.

Vi snittar sopparäkning på 5k/mån vilket inkluderar övriga nöjeskörning också...
seriöst flytta
Citera
2017-11-26, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Jag pendlar totalt 24 mil fram och tillbaks de dagar jag arbetar. Men som tur är kan jag också arbeta hemma. Normalt blir det att jag åker två eller tre dagar i vecka, Det blir cirka 72 mil per vecka, per månad blir det cirka 290 mil, på året över 2500 mil.

Min kostnad ligger på cirka 4000 kronor per månad. Förr när jag hade mindre lön hade jag jämkning för resor, men nu får jag tillbaks det som klumpsumma istället en gång per år när vi får slutskattsedeln.

Jag prövade att åka tåg ett tag, med det är jobbigt. Fullt med folk, trångt och förseningar. Ungjävlar som hostar på dig och negrer som tjatar. Fördelen med tåg är att du kan slumra, om du får en bra sittplats. Att sitta i bilen och känna att ögonen går i kors är inte kul. Det är värst på den mörka årstiden, oktober till mars.

Jag har råd att åka bil, det är därför jag gör det.

Ekonomiskt är det inte fel. Visserligen kostar försäkringen och drivmedel mycket.Jag sparar givetvis alla räkningar på bensinkortet och från försäkringen. Jag fick visa upp det för skattemyndigheten en gång. Men när det såg pärmen med allt insatt i ordning så tackade de för besöket och sa att allt var OK.

Mitt råd är: Kör allt korrekt. Samla på alla räkningar, köp en stor ny bil om du pendlar långt. Att krocka i en Micra med en långtradare när det är halt är som ett självmord. Ha bra försäkringar och gör servicen själv, det handlar ju bara om att byta olja. Köp dyr syntetolja i stora dunkar! Med en fabriksny bil slipper du problem de första åren, om du sköter bilen själv noggrant så brukar den hålla länge. Jag köper bilarna nya och kör dem i cirka 15 år då brukar de vara slut med bortåt 30 000 till 40 000 mil. Om man räknar på det hela blir det billiga mil.

Vadå för bil kör du då?
Citera
2017-11-26, 18:07
Medlem
BorgeHs avatar
Det är en 2 år gammal stor VW som väger cirka 2 ton. Den går på diesel, är fyrhjulsdriven (urkopplingsbar) och drar efter huvudsakligen motorvägskörning i 115 km/h cirka 0,81 liter diesel per mil. Det blir med 40 öre dieselrabatt cirka 11 kronor per mil!

Bilen är tyst och bekväm, susar fram som ett expresslok. Inte alls stötig i fjädringen. Jag kommer fram utvilad.

När jag pendlar sätter jag på min favoritmusik, sätter på farthållaren på motorvägen så att jag flyter med trafiken i samma rytm. Jag ligger inte och pressar och stressar eller är en laglig bromskloss utan glider med flödet. Jag tar bort foten från både gasen och under kopplingen. Har jag tur behöver jag inte koppla ur farthållaren förrän jag är framme.

Viktigt är att ställa in stolen så att man har en rak sittställning. Alltför tillbakalutad gör att man lätt får ont i ryggen.

Bilen parkerar jag på jobbet på ett välbevakat ställe. Det är inte kul att åka hem 12 mil mitt i vintern med en sönderslagen sidoruta för att något jävla knarkdrägg bestämt sig för att stjäla något. Jag lämnar aldrig något värdefullt i bilen!

Med en stor tung bil ökar du dina chanser att klara dig i en krock. Om du pendlar mycket är risken stor att du förr eller senare råkar ut för något. Jag försöker därför anpassa mina arbetstider så att jag inte behöver åka när trafiken är intensivast. Med en tung bil är ditt impulsmoment stort, massa*hastighet. Det betyder att du kan krocka med en 1 tons vanlig bil med dubbla hastigheten och få samma skador som om du krockar med en lika tung bil! Kommer ihåg en gång när jag för några år sedan körde över ett rådjur med min förra SUV. Inga skador på bilen. Den körde helt enkelt över djuret, det kändes som ett väggupp. Med en mindre bil hade det blivit verkstadsbesök och kylarbyte.

Du förbättrar därför dina chanser att överleva. Statistiskt sett så råkar man ut för något, förr eller senare. Tänk inte bara på kostnaden att pendla, tänk också på vad som händer om något går fel!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in