2023-02-02, 11:44
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Vad låg blodtrycket på innan du började med Intuniv?

Det var för högt, det var därför de satte in den. Jag minns dock inte exakta siffror nu, men framförallt var undertrycket högt.
Citera
2023-02-02, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det var för högt, det var därför de satte in den. Jag minns dock inte exakta siffror nu, men framförallt var undertrycket högt.
Men då gav den bra effekt på blodtrycket?
Citera
2023-02-02, 12:33
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Men då gav den bra effekt på blodtrycket?

Jag kunde inte utvärdera det då jag inte kunde fortsätta ta den så länge. Jag kan få blodtrycksfall även med högt blodtryck, får det ganska ofta på elvanse. Men jag brukar inte svimma då.
Citera
2023-02-02, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag kunde inte utvärdera det då jag inte kunde fortsätta ta den så länge. Jag kan få blodtrycksfall även med högt blodtryck, får det ganska ofta på elvanse. Men jag brukar inte svimma då.
Står du på någon annan blodtrycksmedicin nu i kombo med Elvanse?
Citera
2023-02-02, 12:47
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Står du på någon annan blodtrycksmedicin nu i kombo med Elvanse?

Jag har slutat med elvanse, det fixade även mitt blodtryck. Tyvärr så kan jag inte ta adhd-mediciner pga ångesten och blodtrycket.
Citera
2023-02-02, 12:58
Medlem
Pröva dela upp dosen till två tabletter exempelvis 40/30mg där du tar en tidigt på morgonen och den andra någon timme senare för att ha effekt hela dagen, sen kan man alltid kombinera med attentin vid behov.
Har också högt blodtryck och jag tar blodtrycksmedicinen någon timme innan elvansen.
Är du överviktig eller har du gått upp i vikt?
Vikten påverkar väldigt mycket effekten av medicinen, räcker med att gå ner några kg vid övervikt för att det ska bli en jävla skillnad på effekten.
En annan sak jag personligen har märkt är att man bygger upp en tolerans mot medicinen vid långvarigt bruk och därför brukar jag inte ta den varje dag utan låta bli under lediga dagar.
Dricker du mycket kaffe? Jag är själv superkänslig mot koffein när jag tar medicinen (är storkonsument av kaffe utan)
Och det räcker med en väldigt liten mängd koffein för att pulsen och troligtvis även blodtrycket ska dra iväg och en diffus ångestkänsla kryper fram i kroppen - det tog något år innan jag insåg att koffeinet var boven till min ångestproblematik
Senast redigerad av cutcut1337 2023-02-02 kl. 13:08.
Citera
2023-02-05, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutcut1337
Pröva dela upp dosen till två tabletter exempelvis 40/30mg där du tar en tidigt på morgonen och den andra någon timme senare för att ha effekt hela dagen, sen kan man alltid kombinera med attentin vid behov.
Har också högt blodtryck och jag tar blodtrycksmedicinen någon timme innan elvansen.
Är du överviktig eller har du gått upp i vikt?
Vikten påverkar väldigt mycket effekten av medicinen, räcker med att gå ner några kg vid övervikt för att det ska bli en jävla skillnad på effekten.
En annan sak jag personligen har märkt är att man bygger upp en tolerans mot medicinen vid långvarigt bruk och därför brukar jag inte ta den varje dag utan låta bli under lediga dagar.
Dricker du mycket kaffe? Jag är själv superkänslig mot koffein när jag tar medicinen (är storkonsument av kaffe utan)
Och det räcker med en väldigt liten mängd koffein för att pulsen och troligtvis även blodtrycket ska dra iväg och en diffus ångestkänsla kryper fram i kroppen - det tog något år innan jag insåg att koffeinet var boven till min ångestproblematik
Jag har provat att dela upp den i alla tänkbara kombinationer men 70 mg direkt ger mig bäst för min ADHD.
Vilken blodtrycksmedicin tar du?
Fick du blodtrycksmedicinen efter du blev insatt på Elvanse? Vilken dos har du av Elvanse?

Mitt blodtryck ligger bra
(120/75) när jag har sovit perfekt, inte är stressad allt allt annat i livet är toppen.
Dagar som är sämre ligger det mot 138/84
Jag ligger på en bra vikt, konditions och styrketränar 5 dagar/veckan. Dricker dagligen rödbetsjuice. Äter väldigt lite salt och absolut inget socker. Dragit ner på koffeinet från 600 mg till 150-200 mg/dag.
Så det är just inget jag kan påverka förutom sänka dosen CS eller lägga till Intuniv.
Alternativt någon annan blodtrycksmedicin.
Ska prata med läkaren till veckan.
Citera
2023-08-13, 14:03
Medlem
Tar jag enbart intuniv får jag inga märkbara effekter, lite mer fokuserad och lugnare, tar jag däremot elvanse och intuniv blir jag känslokall, blir väldigt tystlåten och blir varken glad eller ledsen, lite som att jag tappat känslorna. Är det ett tecken på att sluta medicinera med intuniv?
Citera
2023-08-13, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av destorn
Tar jag enbart intuniv får jag inga märkbara effekter, lite mer fokuserad och lugnare, tar jag däremot elvanse och intuniv blir jag känslokall, blir väldigt tystlåten och blir varken glad eller ledsen, lite som att jag tappat känslorna. Är det ett tecken på att sluta medicinera med intuniv?
Kanske. Vilka doser ligger du på av respektive medicin?
Hur reagerar du av bara Elvanse?
Jag står på kombon och tycker den är fantastisk bra. Bibehåller alla positiva effekter av Elvanse men slipper biverkningarna så som ökad puls, blodtryck, ångest, sömnproblem osv.
Jag kör 70 mg Elvanse, 10 mg Attentin och 3 mg Intuniv.
Citera
2023-08-13, 14:27
Medlem
Citat:
Kanske. Vilka doser ligger du på av respektive medicin?
Hur reagerar du av bara Elvanse?
Jag står på kombon och tycker den är fantastisk bra. Bibehåller alla positiva effekter av Elvanse men slipper biverkningarna så som ökad puls, blodtryck, ångest, sömnproblem osv.
Jag kör 70 mg Elvanse, 10 mg Attentin och 3 mg Intuniv.

Skönt att det funkar för dig iallafall. Jag har 1mg intuniv, testat 2mg, ingen märkbar skillnad. Saken är att jag aldrig fick ångest av elvanse, eller särskilt högt blodtryck samt puls, men min läkare ville att jag skulle testa då jag föreslog kombinationen, många som fått positiva resultat dessutom. Tar 40mg elvanse. Men hur är du som person med intunivet, inga större personlighetsförändringar?
Citera
2023-08-13, 15:23
Ni känner er lugnare för blodtrycket normaliseras. Och ni tror att det är adhd problemen som blir bättre för att biverkningar från Elvanse försvinner. dettta är en foskningskemikalie just nu ute på svensk mark..och testar på civila samhället.

Inte bara internet shoppar .
Läs på lite om receptorer och deras btydelse såg kanske ni förstår. Dom plocka fram gamla kemikalier dom och testar på dig /oss.
Läkenedelsindustri behöver mer pengar..

Vill du tro att intuiv mot högt blodtryck skulle hjäpa mot dina funktionshinder med adhd eller att det är biverkningar från Elvanse .Så får ni tro det..Och har man biverkning från medicin så slutar man med den eller så har man ingen Adhd eller pallar man inte medicin.
Detta är skrattretande..kolla upp receptorer och läs lite om det och sätt er in i det så kanske ni börjar förstå nån gång.
.
Med all välmening 🌻
Hoppas era problem löser sig
Citera
2023-08-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOG77
Ni känner er lugnare för blodtrycket normaliseras. Och ni tror att det är adhd problemen som blir bättre för att biverkningar från Elvanse försvinner. dettta är en foskningskemikalie just nu ute på svensk mark..och testar på civila samhället.

Inte bara internet shoppar .
Läs på lite om receptorer och deras btydelse såg kanske ni förstår. Dom plocka fram gamla kemikalier dom och testar på dig /oss.
Läkenedelsindustri behöver mer pengar..

Vill du tro att intuiv mot högt blodtryck skulle hjäpa mot dina funktionshinder med adhd eller att det är biverkningar från Elvanse .Så får ni tro det..Och har man biverkning från medicin så slutar man med den eller så har man ingen Adhd eller pallar man inte medicin.
Detta är skrattretande..kolla upp receptorer och läs lite om det och sätt er in i det så kanske ni börjar förstå nån gång.
.
Med all välmening 🌻
Hoppas era problem löser sig

Bedriver du någon forskning?
Senast redigerad av destorn 2023-08-13 kl. 21:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in