Citat:
Ursprungligen postat av
cutcut1337
Pröva dela upp dosen till två tabletter exempelvis 40/30mg där du tar en tidigt på morgonen och den andra någon timme senare för att ha effekt hela dagen, sen kan man alltid kombinera med attentin vid behov.
Har också högt blodtryck och jag tar blodtrycksmedicinen någon timme innan elvansen.
Är du överviktig eller har du gått upp i vikt?
Vikten påverkar väldigt mycket effekten av medicinen, räcker med att gå ner några kg vid övervikt för att det ska bli en jävla skillnad på effekten.
En annan sak jag personligen har märkt är att man bygger upp en tolerans mot medicinen vid långvarigt bruk och därför brukar jag inte ta den varje dag utan låta bli under lediga dagar.
Dricker du mycket kaffe? Jag är själv superkänslig mot koffein när jag tar medicinen (är storkonsument av kaffe utan)
Och det räcker med en väldigt liten mängd koffein för att pulsen och troligtvis även blodtrycket ska dra iväg och en diffus ångestkänsla kryper fram i kroppen - det tog något år innan jag insåg att koffeinet var boven till min ångestproblematik
Jag har provat att dela upp den i alla tänkbara kombinationer men 70 mg direkt ger mig bäst för min ADHD.
Vilken blodtrycksmedicin tar du?
Fick du blodtrycksmedicinen efter du blev insatt på Elvanse? Vilken dos har du av Elvanse?
Mitt blodtryck ligger bra
(120/75) när jag har sovit perfekt, inte är stressad allt allt annat i livet är toppen.
Dagar som är sämre ligger det mot 138/84
Jag ligger på en bra vikt, konditions och styrketränar 5 dagar/veckan. Dricker dagligen rödbetsjuice. Äter väldigt lite salt och absolut inget socker. Dragit ner på koffeinet från 600 mg till 150-200 mg/dag.
Så det är just inget jag kan påverka förutom sänka dosen CS eller lägga till Intuniv.
Alternativt någon annan blodtrycksmedicin.
Ska prata med läkaren till veckan.