Citat:
Ursprungligen postat av flows
Jag kanske borde ge mig - men det där låter också som panikångest. För jag tvivlar på att folk går runt med tryck över bröstet mest hela tiden. Eller vad måste inträffa för att en ångest ska vara panikartad?
Hur är man deprimerad utan att ha ångest?
Du svarar dig själv. Folk vet inte om de har ångest eller inte, de flesta skiljer bara mellan normalt och plötslig ångest, som du själv informerat oss.
Jag undrar själv om jag lider av lätt ångest. Enligt personlighetstest är jag ängslig och ostabil. Det överraskade mej. Men jag tror vi kan omöjligt veta om vi är onödigt oroliga, för det är en del av vår världsbild.
Jag skulle nog lita på din psykolog. Vår självbild är byggd på vår världsbild. Vi är fasta i den men genom att visa den för andra så kan de härleda den till din självbild och säga, där tror du fel.
Ens självbild är ett annat ord för hur medveten man är om sin syn på omvärlden. "Jag ser alla kvinnor som dumma, därav är jag sexist". Men det finns inget sådant svartvitt resonemang för konstant oro. Man får ställa flera frågor som "Är jag säker i mitt hem?". "Är det möjligt att min fru lämnar mej vilken dag som helst?". "Kan mitt hjärta stanna när som helst?". Genom att tillstå såna frågor kan man därmed tillstå vilken självbild det ger.
Du säger att du känner en och samma oroskänsla för alla faror? Det visar ju att nånting i din världsbild är fel, att du uppskattar inte graden av fara helt verklighetsförankrat. Jag tror det bästa motmedlet är information.
Det är mina spontana tankar iallafall. Hoppas det hjälpte nånting.