2018-04-03, 10:19
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Hoppsan sa, tystnadskultur! Har inte sett programmet men det kanske kommer i SvT, textat?

Verkar osannolikt då de (SVT) ju ännu inte namnger honom, vilket förstås fransmännen gör.

Citat:
Har Lugn ställt upp på en intervju? Är det inte mer så att de franska journalisterna flockas utanför Gyldene Freden och försöker ställa Akademien mot väggen men den enda som är för snäll och mesig och lite dum i huvudet för att säga No Comment är Kristina Lugn?

Jo, så var det. Hon sa ju heller inte mycket.

Citat:
Vilka kulturkändisar uttalar sig i programmet mer än Kristina Lund?
Jag har sett att det ska vara Elise Carlsson, Daniel Sjölin, Ebba Witt Brattström. Fler?

Björn Wiman och så nån lärare/författare på Biskops Arnö, men jag såg inget namn på henne. Tatuering på höger underarm. Wiman stöttade mest Gustavsson. Plus Stig Larsson.
Citera
2018-04-03, 11:30
Medlem
Kulturprofilens advokat, Björn Hurtig, tillbakavisar uttalandena som Svenska Akademiens ledamot Kristina Lugn gjorde i franska TF1.
– Hennes kommentar får stå för henne. Min klient förnekar fortfarande i sten det som påstås. Det är det enda jag har att säga, säger Björn Hurtig till DN.

Källa: https://www.dn.se/kultur-noje/kultur...arande-i-sten/

När ord står mot ord...
Citera
2018-04-03, 14:07
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Kulturprofilens advokat, Björn Hurtig, tillbakavisar uttalandena som Svenska Akademiens ledamot Kristina Lugn gjorde i franska TF1.
– Hennes kommentar får stå för henne. Min klient förnekar fortfarande i sten det som påstås. Det är det enda jag har att säga, säger Björn Hurtig till DN.

Källa: https://www.dn.se/kultur-noje/kultur...arande-i-sten/

När ord står mot ord...
Hade du förväntat dig att JCA skulle förklara sig skyldig till alla anklagelser och därmed öppna för diverse rättsliga åtgärder?
Hurtig uttalar sig som han måste i det här läget, mer än så betyder uttalandet inte.
Citera
2018-04-03, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Hade du förväntat dig att JCA skulle förklara sig skyldig till alla anklagelser och därmed öppna för diverse rättsliga åtgärder?
Hurtig uttalar sig som han måste i det här läget, mer än så betyder uttalandet inte.

En brottsling nekar alltid per definition ända tills han överbevisas och det gäller även hans advokat.
Så även i detta fall ...
Citera
2018-04-03, 19:17
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl

Förresten diskuterades Jayne Svennungsson här lite tidigare i tråden. Mycket möjligt att hennes "band" med JCA är helt fabricerade. Men det är ändå dåligt och anmärkningsvärt att man inte lyckats ställa några som helst frågor till henne angående det. Troligen för att man inte vågar fråga något som kan tolkas som en insinuation om att hennes inval inte gått rätt till. Som sagt: de sexuella trakasserierna är en sak; men nästan värre vad gäller Svenska Akademiens rykte är den vänskapskorruption som man pga detta fall sett skymten av. Men tyvärr är det inga journalister som riktigt vågat gräva i det. Istället kör man all-in på det här metoo-köret, vilket förvisso är smaskigt och viktigt, men alltså i mitt tycke inte hela historien.

Men finns det något som tyder på en relation mellan Svennungsson och Arnault, mer än ett rykte som spridits av en flashbackskribent?
Journalister ställer inte frågor utifrån flashbackrykten...
Jag har försökt höra mig för med några som eventuellt kunde tänkas veta, de tror inte att det är så.
Men visst, det kanske är sant. Men var någonstans annat än här har du hört talas om det?

Jag tror inte att det anses riktigt seriöst av journalister att fråga om fullt lagliga sexuella relationer. Vilket det väl i så fall skulle ha handlat om. Skvallerjournalister, javisst, men...

Att kvinnor ska ha fått fördelar genom att ligga med JCA är väl något Ann Heberlein påstått, dock har hon väl aldrig pekat ut någon.
Citera
2018-04-03, 19:40
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Men finns det något som tyder på en relation mellan Svennungsson och Arnault, mer än ett rykte som spridits av en flashbackskribent?
Journalister ställer inte frågor utifrån flashbackrykten...
Jag har försökt höra mig för med några som eventuellt kunde tänkas veta, de tror inte att det är så.
Men visst, det kanske är sant. Men var någonstans annat än här har du hört talas om det?

Jag tror inte att det anses riktigt seriöst av journalister att fråga om fullt lagliga sexuella relationer. Vilket det väl i så fall skulle ha handlat om. Skvallerjournalister, javisst, men...

Att kvinnor ska ha fått fördelar genom att ligga med JCA är väl något Ann Heberlein påstått, dock har hon väl aldrig pekat ut någon.

Hon har pekat ut "flera väninnor", men inte med deras namn.
Så det blir ju bara att gissa, då. Eller så struntar man i att gissa. Eller så gissar man att det handlar om före detta väninnor.

Jag har i alla fall inte hört något om Svennungsson och Klådan annat än här. Men vem vet?
Citera
2018-04-03, 20:44
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
En brottsling nekar alltid per definition ända tills han överbevisas och det gäller även hans advokat.
Så även i detta fall ...
Just det. Därför var det inte mycket till citat.
Citat:
Hon har pekat ut "flera väninnor", men inte med deras namn.
Så det blir ju bara att gissa, då. Eller så struntar man i att gissa. Eller så gissar man att det handlar om före detta väninnor.

Jag har i alla fall inte hört något om Svennungsson och Klådan annat än här. Men vem vet?
Nej, att JCA skulle ha ihop det med JS finns det inte så mycket belägg för.
Men det var intressant att JS :s sambo försvarade JCA på Twitter (om jag minns rätt). Varför gjorde han det?
Citera
2018-04-04, 13:15
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Just det. Därför var det inte mycket till citat.

Nej, att JCA skulle ha ihop det med JS finns det inte så mycket belägg för.
Men det var intressant att JS :s sambo försvarade JCA på Twitter (om jag minns rätt). Varför gjorde han det?

Jag minns inte vad han skrev. Har för mig att det var något om "mediadomstolar". Men de är säkert vänner, GR har väl haft mycket kontakt med JCA och Forum, precis som hans fru JS.
Det beror ju lite på vad han skrev men jag tycker inte att det behöver vara helt fel att någon avviker från kören. Jasenco Selimovic skriver rätt nyanserat om sin vän Benny Fredriksson, bl.a om det här med anonyma anklagelser som det inte går att försvara sig mot. Det är en helt annan grej, BF har ju inget med metoo och sextrakasserier att göra. Men det är ändå nåt som bör diskuteras, rättssäkerhet osv.
Hur som tror jag inte att det tyder på att hans fru haft ihop det med JCA.
Citera
2018-04-04, 18:09
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Jag minns inte vad han skrev. Har för mig att det var något om "mediadomstolar". Men de är säkert vänner, GR har väl haft mycket kontakt med JCA och Forum, precis som hans fru JS.
Det beror ju lite på vad han skrev men jag tycker inte att det behöver vara helt fel att någon avviker från kören.
Vadå, det står väl i tråden?

T ex:
(FB) Arton kvinnor anklagar Jean Claude Arnault för övergrepp. (namn tillagt /mod)
och:
(FB) Arton kvinnor anklagar Jean Claude Arnault för övergrepp. (namn tillagt /mod)
Citera
2018-04-04, 18:58
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

T ex:
och:

Javisst ja, så skrev han. Ja det var ju smörigt värre. Men det där handlade väl inte specifikt om Klådan?
Citera
2018-04-05, 00:46
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

T ex:
och:

Du citerar fel inlägg:
GR ska den 23 november förra året ha skrivit:

Citat:
Så har nu också landets kulturminister sällat sig den enväldiga mediedomstolen. En människa som ännu inte är misstänkt för något brott, än mindre åtalad och dömd, anklagas nu av en minister för "grova våldsbrott". Förtal är bara förnamnet.
Jag tycker inte att inlägget kan tolkas på annat sätt än att GR med kraft och utan reservation tar JCA i försvar.
Vilket åtminstone jag finner lite intressant om det inte är så att det finns starka personliga band på ett eller annat sätt med tanke på vem GR sammanbor med.
Citera
2018-04-05, 13:16
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Du citerar fel inlägg:
GR ska den 23 november förra året ha skrivit:

Jag tycker inte att inlägget kan tolkas på annat sätt än att GR med kraft och utan reservation tar JCA i försvar.
Vilket åtminstone jag finner lite intressant om det inte är så att det finns starka personliga band på ett eller annat sätt med tanke på vem GR sammanbor med.

Just, det var den tweeten jag mindes.
Jo eftersom de är kompisar (genom Forum) så blir det ju en partsinlaga, även om han inte uttryckligen försvarar JCA utan talar om det riskabla i mediadomstolar och att ministrar uttalar sig om folks skuld, pekar ut dem som brottslingar. På den punkten har han rätt, menar jag. JCA var varken åtalad eller dömd så Alice Bah Kuhnke borde inte uttalat sig som hon gjorde.
Sen att det verkat mer principiellt och fint om han inte hade känt JCA, ja det håller jag också med om. Men detsamma gäller för Selimovic artikel om Benny Fredriksson, jag tycker ändå att den är intressant helt bortsett från att de var goda vänner.

Hur som helst, tycker väl inte att den tweeten säger något om en eventuell sexuell relation mellan Svennungsson och JCA. I så fall borde väl GR snarare tycka illa om JCA och vilja se hans snara fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in