2006-01-16, 20:55
Medlem
hehehs avatar
Jo, det är såhär att plastmattan i mitt rum har släppt på några ställen.
Och en stor bula på plastmattan är inte något jag har något större intresse av att ha.
Jag bor i hyresrätt, är detta något jag kan felanmäla till bovärden, och som han sedan fixar free of charge?
Är totalt grön på området.
Citera
2006-01-16, 22:39
Medlem
Definitivt!

Vet du om det är en limmad matta eller om det är en löslagd?

Ett tag var det populärt att lägga in löslagda plastmattor. Man drog helt sonika ut en massa dubbelhäftande tejp längsmed väggarna och la sedan plastmattan ovanpå. Sen spikade man på en liten ful kvartslist.

Jättebra - tills efter några år... Då har mattan blivit aningens större och bubblar upp.

Men bubblor kan annars vara tecken på att det är något som inte står rätt till. Oftast problem med fukt.
Citera
2006-01-16, 22:59
Medlem
hehehs avatar
Great, då ska jag genast felanmäla!

Det finns ett litet hål mitt i området som bubblat upp, anar att det kan ha med saken att göra. Hålet har varit där sedan jag flyttade in(inte så länge sedan), men problemet med uppbubbling har inte uppenbarat sig förens på sistone.
En limmad matta borde väl vara fäst över hela golvet, inte bara i kanterna va?
Skulle i så fall gissa att jag har en löslagd, då mattan inte känns helt tight mot golvet på andra ställen heller.
Citera
2006-01-17, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jyoggi
Definitivt!

Vet du om det är en limmad matta eller om det är en löslagd?

Ett tag var det populärt att lägga in löslagda plastmattor. Man drog helt sonika ut en massa dubbelhäftande tejp längsmed väggarna och la sedan plastmattan ovanpå. Sen spikade man på en liten ful kvartslist.

Jättebra - tills efter några år... Då har mattan blivit aningens större och bubblar upp.

Men bubblor kan annars vara tecken på att det är något som inte står rätt till. Oftast problem med fukt.
Att fästa med dubbelhäftande tejp är knappast att löslägga (nuförtiden, i alla fall ). Skall man löslägga använder man inget fästmaterial utan förlitar sig på mattans tyngd och friktion. Vill man ändå tejpa lite kan man slänga ut några remsor framför dörröppningarna i rummet, mer skall inte behövas. En skruvad sockel på det så har mattan möjlighet att röra sig om det vill sig så.

Citat:
Ursprungligen postat av heheh
Great, då ska jag genast felanmäla!

Det finns ett litet hål mitt i området som bubblat upp, anar att det kan ha med saken att göra. Hålet har varit där sedan jag flyttade in(inte så länge sedan), men problemet med uppbubbling har inte uppenbarat sig förens på sistone.
En limmad matta borde väl vara fäst över hela golvet, inte bara i kanterna va?
Skulle i så fall gissa att jag har en löslagd, då mattan inte känns helt tight mot golvet på andra ställen heller.
Är fastigheten gammal? En limmad matta skall vara limmad över hela golvet om det är riktigt gjort, möjligen är det breda band av lim med tunna stråk utan lim mellan. Är mattan tejpad är det möjligt att mattläggaren (eller vem som nu utförde jobbet) valde att tejpa en ram runt rummet, vilket är det dummaste man kan göra. Har du möjlighet att lyfta på mattan i något hörn och kolla, under något skåp eller så? Är det hål i mattan bör den definitivt bytas. Säg åt hyresvärden att köpa linoleummatta åt dig, så du kan få lite härliga skolvibbar. För värdens del skulle det definitivt vara ekonomiskt försvarbart.

Bodde på ett vandrarhem i London för några år sen, där var golvet i duschen vattenfyllt under våtrumsmattan, ganska intressant upplevelse att duscha där.
Citera
2006-01-17, 12:46
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattförsäljare
Att fästa med dubbelhäftande tejp är knappast att löslägga (nuförtiden, i alla fall ). Skall man löslägga använder man inget fästmaterial utan förlitar sig på mattans tyngd och friktion. Vill man ändå tejpa lite kan man slänga ut några remsor framför dörröppningarna i rummet, mer skall inte behövas. En skruvad sockel på det så har mattan möjlighet att röra sig om det vill sig så.
.

Alla löslagda mattor av den tiden som jag sett har haft tejp i kanten vid listen för att förhindra att mattan dras upp t.ex. om man flyttar möbler. Listen är alltid nödvändig för att mattan skall kunna röra sig under listen i takt med temperaturförändringarna. Problemet med tejpen är att man kan få bulor och därför tejpar man i regel bara vid ena sidan där risken för mattlyft är störst.

Mattan sitter alltså fasttejpad på ena sidan och rörligt under andra sidans list.

Det förekommer också att man spikat fast mattan i ena kanten (under listen) eftersom underlaget inte riktigt lämpade sig för limning eller tejp.

Att man löslägger mattor beror på att de skall vara lätta att byta vid behov. Att byta en limmad matta är inte så lätt, och på vissa platser så slits mattorna hårt.
Citera
2006-01-17, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Alla löslagda mattor av den tiden som jag sett har haft tejp i kanten vid listen för att förhindra att mattan dras upp t.ex. om man flyttar möbler. Listen är alltid nödvändig för att mattan skall kunna röra sig under listen i takt med temperaturförändringarna. Problemet med tejpen är att man kan få bulor och därför tejpar man i regel bara vid ena sidan där risken för mattlyft är störst.

Mattan sitter alltså fasttejpad på ena sidan och rörligt under andra sidans list.

Det förekommer också att man spikat fast mattan i ena kanten (under listen) eftersom underlaget inte riktigt lämpade sig för limning eller tejp.

Att man löslägger mattor beror på att de skall vara lätta att byta vid behov. Att byta en limmad matta är inte så lätt, och på vissa platser så slits mattorna hårt.
Bra genomgång av metoder. Som sagt, olika tider, olika definitioner.

Att bara tejpa ena sidan är ett sätt, att tejpa ett L eller ett kors ett annat (som jag skulle föredra, om jag blev tvungen att tejpa, eller använda vinylmatta överhuvudtaget). Lyfter man bara på möblerna istället för att dra dem går det bra, och undviker man att tejpa en ram kan mattan utvidga sig eller flytta sig vid behov. Med en tejpad ram ökar ju risken för bulor ganska rejält - när man väl lyckats flytta på mattan vid någon vägg kan den inte flyta ut igen. Löslägger man däremot (och nu menar jag helt tejp- och limfritt ) blir mattan helt flytande, och skulle man lyckas rucka på den någon millimeter i någon ände kan den flyta ut igen.

Det är lite mer maskinjobb att ta bort en hellimmad matta, det stämmer. Tyvärr förekommer det nog att man lägger vinyl när det är uppenbart olämpligt på grund av högt slitage. Trist, när linoleum är så mysigt.
Citera
2006-01-19, 12:46
Medlem
hehehs avatar
Tack för svaren!

Jag har nu felanmält det och bovärden kommer höra av sig inom några dagar.
Hur som helst, har hört att de installerat parkett i vissa fall. Men då har mattan varit i betydligt sämre skick än vad min är i.
Nu vill jag ju naturligtvis ha ett parkettgolv istället för en skabbig plastmatta.
Så vad tror ni om chanserna att jag får ett nytt golv?
Om bovärden är tveksam, finns det några fina kraftfulla argument jag kan lägga fram?

Jag bor för övrigt i ett korridorrum på 20kvm hos ett bostadsbolag som riktar sig till studenter. De har cirka 1300 bostäder på mitt område, och verkar inte helt främmande för modernisering/uppfräshning i allmänhet.

Sen kan jag ju tillägga att plastmattan i sig inte verkar så sliten. Men uppbuktning är väl inget man ska behöva acceptera, eller?
Citera
2006-01-19, 15:15
Medlem
Parkett är väl till att hoppas på för mycket. Laminat torde vara mer rimligt...

I min lägenhet var det "löslagda" mattor. Hade riktigt stora problem med dem. Det var någon snubbe från en mattfirma här en gång i kvartalet för att få ordning på de 21 år gamla mattorna. Hyresvärden vägrade gå med på att byta ut dem i förtid. De var så pass slitna och mjuka att de helt enkelt inte låg still.

Till slut fick vi hyresvärden att byta ut dem mot linoleum...

Enligt mattläggaren duger lösläggning endast i små utrymmen som inte används mycket. Typ en klädkammare. Men att ha det i en stor hall är direkt olämpligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in