2017-11-24, 15:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
I Göteborg där jag för tillfället bor så har det under den senaste tiden varit en massiv kampanj för vad som får spolas ned i toan, att stekflott skall torkas ut och längas och inte spolas ned i vasken m.m.

Vidare var det även en större läcka i en huvudvattenledning i Backa för några veckor sedan. Stor andel flerbostadshus från miljonprogrammet.

Jag undrar om inte detta problem, som så många andra av dagens problem, kan härledas till en stor andel hushåll med mellanöstern/afrika-kultur. Mkt fet mat, dunkar med matolja, många personer i varje lgh , samt helt avsaknad av varje tanke om avfallssortering.

Det finns säkert statistik om detta, VA-avdelningarna kan ju föra statistik på hur mkt narkotika som spolas ned i avloppet i olika stadsdelar så de vet säkert var problemen med fettklumpar i avloppet är störst? Min gissning är att förutom Restaurangtäta centrala delar så är Angered/Bergsjön/Biskopsgårdens VA-system de mest utsatta.

Kan jag ha rätt i min tes? Om jag har rätt kommer informationskampanjen ge effekt i dessa stadsdelar?
Nä.

Det är lite tragikomiskt. Myndigheter och förvaltningar agerar fortfarande som om befolkningsunderlaget är detsamma som det alltid har varit: svenskt.

Förr var det möjligt att påverka befolkningen med välmenande kampanjer. Nu - och än mer i framtiden - kommer dessa att vara mer eller mindre verkningslösa. Miljö- och naturkänsla är inget dessa människor är direkt kända för att ha.
Citera
2017-11-24, 17:25
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Svartingarna ställer i princip alltid all skit på hög bredvid sopinkasten vid "sophuset" - istället för att slänga dem i de olika inkasten eller ens i samma. Sedan kommer fiskmåsarna och sen är det diverse skräp spritt över hela gården...

Jag har sett interna bilder från bostadsbolagen där vissa grupper från östafrika bara slänger ut sopor genom fönstren. Sopbergen gick högt upp på husväggarna. Obegripligt att de kan skapa en soptipp på nolltid. En sak är säker - det saknas inte resurser för myndigheter öser pengar över dem.

Citat:
Ursprungligen postat av John-Solver
Det är nog en annan mentalitet också hos många av de som bor i lägenhet, främst MENA folk. De betalar hyra och skiter högaktningsfullt i om det blir stopp i avloppet, för det är inte deras problem att åtgärda. Jag som bor i eget hus med enskilt avlopp får själv bekosta högtrycksspolning/slamsugning om jag får stopp i avloppet, därför är jag djävligt noga med att inte hälla ut fett i avloppet och inte spola ner annat än skithuspapper i toan.

Jag med, men det var jag också när jag bodde i lägenhet. Jag gissar att vi som växte upp under Håll Sverige Rent har en annan mentalitet. Den här filmen om Sjövett är hårresande för oss som alltid slänger papper i soptunnor utomhus.
https://www.youtube.com/watch?v=XrcrX9Qaw2o
Citera
2017-11-29, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Inte "kränkt" De har arbetskläder och ett arbetsfordon, vilket innebär att de i vissa områden automatiskt är måltavlor för stenkastning och övrigt våld kudos våra gäster och pensionsräddare.
Aha! Så pensionsräddarna blev inte kränkta, de blev oroliga av att se någon arbeta, i värsta fall kan ju någon komma på att DE skall arbeta!
Citera
2021-07-30, 16:50
Medlem
Sternensoldats avatar
Artikel från SVT om ökande problem med fett i avloppen i Ystad. Vågar man drista sig till att anta vilka upphovspersonerna är?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/matfetterna-okar-i-ystads-avlopp-en-onormal-situation
Citera
2021-07-30, 17:01
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
I Göteborg där jag för tillfället bor så har det under den senaste tiden varit en massiv kampanj för vad som får spolas ned i toan, att stekflott skall torkas ut och längas och inte spolas ned i vasken m.m.

Vidare var det även en större läcka i en huvudvattenledning i Backa för några veckor sedan. Stor andel flerbostadshus från miljonprogrammet.

Jag undrar om inte detta problem, som så många andra av dagens problem, kan härledas till en stor andel hushåll med mellanöstern/afrika-kultur. Mkt fet mat, dunkar med matolja, många personer i varje lgh , samt helt avsaknad av varje tanke om avfallssortering.

Det finns säkert statistik om detta, VA-avdelningarna kan ju föra statistik på hur mkt narkotika som spolas ned i avloppet i olika stadsdelar så de vet säkert var problemen med fettklumpar i avloppet är störst? Min gissning är att förutom Restaurangtäta centrala delar så är Angered/Bergsjön/Biskopsgårdens VA-system de mest utsatta.

Kan jag ha rätt i min tes? Om jag har rätt kommer informationskampanjen ge effekt i dessa stadsdelar?
Hur kan en huvudvattenledning gå sönder när någon spolar ner fett i avloppet?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in