2017-11-19, 05:03
Medlem
Vad röstar arbetarna idag på egentligen för partier?
Hantverkare, byggnadsarbetare, undersköterskor . Samt outbildad arbetskraft
Någon som vet?
Senast redigerad av mikael2 2017-11-19 kl. 05:20.
Citera
2017-11-19, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Vad röstar arbetana idag på egentligen för partier?
Hantverkare, byggnadsarbetare, undersköterskor . outbildad arbetskraft
Någon som vet?
Tror du att hantverkare, byggnadsarbetare och undersköterskor är outbildade?
Jag skulle tippa på att många fortfarande är sossar och resten röstar på SD.
Citera
2017-11-19, 05:10
Medlem
mpees avatar
Inom industri är S och SD överlägset vanligast.
Juggarna röstar alltid SD!
Citera
2017-11-19, 05:16
Medlem
Jag är en vanlig knegare, ser idag inte något alternativ som vettigt att rösta på egentligen. Men blir nog KD för min del för att stödrösta in en högerregering. Pallar inte med den där vidriga, inkompetenta svetsar något mer nu.

Men egentligen borde man ju rösta blankt såklart, Sverige idag är ett skämt.
Citera
2017-11-19, 07:34
Medlem
Du kan hitta den här typen av information i SCB:s partisympatiundersökningar (och säkert i fler undersökningar). Bläddra runt här: http://www.statistikdatabasen.scb.se...5-9b43e6c6e299

Partisympati efter kön och socioekonomisk indelning (SEI) i väljarkåren (urvalsundersökning).
Maj 2017:
Summa arbetare

M 13,0
C 7,0
L 3,0
KD 2,4
NYD ..
MP 4,1
S 42,1
V 7,7
SD 19,3
Övriga 1,5
Citera
2017-11-19, 08:16
Medlem
De kanske har sett att det lönar sig att rösta på partierna som låter dem behålla något av sin lön? Istället för S som alltid velat ta hela lönen och sen portionera ut lite smulor
Citera
2017-11-19, 08:49
Medlem
Mackan52s avatar
Fd gråsossar numera Sdare.
Citera
2017-11-19, 09:26
Medlem
InnesIs avatar
Enligt min erfarenhet är S fortfarande starka. Säkerligen mest av gammal hävd. Det finns en liten grupp som är mer vänster än så och då är det V som gäller (nymodiga vänsterpartier som Fi lockar inte gamla arbetare). Den näst största gruppen tror jag röstar SD, men man talar fortfarande inte om det. Däremot hörs det att tonen gentemot dem, och vilka åsikter som diskuteras vid kafferasterna, lutar åt SD.

Annars är det nog spritt lite vind för våg. M lär vara tredje störst men mest på basis av att de är andra största parti överlag i Sverige. Resten får nog någon röst här och där, utom KD. Har aldrig hört någon uttala sig sympatiskt om KD :-/
Citera
2017-11-19, 18:08
Medlem
flaess avatar
Arbetarna sympatiserar i allt högre utsträckning med Sverigedemokraterna:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-7

Det jag har noterat är att det är oerhört få arbetare födda på 80- och 90-talet som skulle komma på tanken att rösta på sossarna. På industriföretaget där jag arbetar så dominerar SD fullständigt i den här gruppen.

Socialdemokraterna är dock fortfarande starkast hos den gamla stammen av arbetare, men SD vinner mark även i denna fraktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in