Citat:
Ursprungligen postat av marang
Tack för ett uttömmande svar!!! Frågan du inte förstår: säg att 120kg är vad jag max klarar av att knäböja med en gång. Hur mycket mindre ska jag i så fall ha när jag arbetar? När jag kör "arbetsseten" (3x10 antar jag).
Du pratar om rätt teknik: Kan du beskriva rätt respektive fel teknik?
Tack igen.
Jag vet inte vad du har för bakgrund inom styrketräning eller vad du har för förutsättningar. Kommer därför ge två svar.
Du är relativt ny inom styrketräning, har tränat 1-2 månader. Eller så har du inte tränat ben innan mer än i leg extension-maskinen.
Lär dig rörelsen som jag sagt innan, med en vikt du kan hantera utan större problem så du kan koncentrera dig på tekniken. Även om det ser ut som en enkel rörelse så är det faktiskt många moment som är viktiga, sen när man dessutom ska använda plågsamt tung vikt så måste det sitta i benmärgen!
Sen när du är mer bekväm i rörelsen så kan du eventuellt sänka antalet repetitioner med ökad vikt. För en nybörjare är 8-10 repetitioner en bra utgångspunkt. Förhoppningsvis vet du inte vad din "maxningsvikt" är för då betyder det att du ansträngt dig till det yttersta i en övning som är farlig om man inte vet vad man gör. Men den vikt du klarar det utsatta antalet repetitioner med är den rätta.
Du har tränat minst ett halvårs benträning tidigare (nej löpning räknas inte!)
Din kropp är van vid tung belastning.
Samma som ovan men du kan kan börja med mindre set tidigare. 3-5 rep i tre-fyra arbetsset med tillhörande uppvärmning borde göra att du känner dig lagom manglad i kroppen!
Tekniken:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBFullSquat.html
Mannen på bilden har en väldigt smal position, jag skulle rekommendera att stå bredare med fötterna lätt utåtriktade. Ej pekande rakt framåt. Han går också väldigt långt ner, inget fel med det, men inte många klarar det i början så att inte gå "ass to the grass" är ok.
Notera att han håller ryggraden rak, detta är mycket viktigt. Man kan fälla framåt i en knäböj men böj aldrig ryggen med en vikt på axlarna! Håll blicken rakt framåt genom lyftet.
När man börjar med tyngre vikter så märker man snart att det är nödvändigt att stålsätta sig lite innan man lyfter ut stången. Genom att ha en viss anspänning i bålen och ryggen. Detta stabiliserar kroppen och är ett måste. På detta sätt så blir knäböj en genialisk men krävande övning som anstränger hela bålen och benpartiet, inte konstigt att många hyser en hatkärlek till den.
Rör inte på fötterna under ett lyft, att få en snedbelastning på knät med en tung vikt på axlarna kan vara ödesdigert.