• 2
  • 3
2017-11-18, 17:17
Medlem
Jag kommer strax till lite tips kring guld men måste börja i en annan ände!

Jag skulle säga att guld är en ganska usel investering eftersom det är en "död" tillgång som bara ligger där. Den potentiella avkastningen ligger i att vi spekulerar om att priset ska gå upp. Vi kan också undra om exempelvis elbolag och matvarubutiker är en sämre tillgång vid en kris än guld? Men för den som trots det vill ha en del av sina tillgångar i guld så finns ju några olika lösningar utöver att ha tackorna hemma.

1) Certifikat: https://www.avanza.se/borshandlade-p.../282800/guld-s
2) Indirekta investeringar i gruvor, hanteringsanläggningar osv: http://www.gabelli.com/Template/fundinfo.cfm?tid=MWQxYjM=&bid=M2M4Mg==&mid=NjA4NDg =&num=NzBhOTk=&kid=MmM1N2Y=&fid=YzE0Mg==&rid=611 -=edoc_dnuf
3) Någon som förvarar guldet åt dig, men där du äger delar:

Mer finns att läsa här: https://rikatillsammans.se/mina-erfa...ld-och-silver/
Citera
2017-11-18, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du motsäger flera tusen års historia, ber inte om ursäkt för att jag tror mer på mänsklighetens historia än dina tankar.

Jag VET att guld och silver alltid kommer vara värdefullt. SEK/EUR/$ eller £ har bara funnits ett par hundra år som mest och kan vara borta imorgon.

Det är inte prepper att äga lite fysiskt, well här i väst är det det efter att staterna lyckats lura medborgarna, försök säga samma sak till en kines eller indier och han kommer skratta åt dig.

Tänkte lite som dig en period. Fast när det skiter sig med Fiat så kommer vapen, höns, bördig mark, ved, bränsle, solceller, elverk och dylikt vara det folk vill ha. Inte en vacker metall.
Citera
2017-11-18, 17:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhhhTheLuckyOne
Jag kommer strax till lite tips kring guld men måste börja i en annan ände!

Jag skulle säga att guld är en ganska usel investering eftersom det är en "död" tillgång som bara ligger där. Den potentiella avkastningen ligger i att vi spekulerar om att priset ska gå upp. Vi kan också undra om exempelvis elbolag och matvarubutiker är en sämre tillgång vid en kris än guld? Men för den som trots det vill ha en del av sina tillgångar i guld så finns ju några olika lösningar utöver att ha tackorna hemma.

1) Certifikat: https://www.avanza.se/borshandlade-p.../282800/guld-s
2) Indirekta investeringar i gruvor, hanteringsanläggningar osv: http://www.gabelli.com/Template/fundinfo.cfm?tid=MWQxYjM=&bid=M2M4Mg==&mid=NjA4NDg =&num=NzBhOTk=&kid=MmM1N2Y=&fid=YzE0Mg==&rid=611 -=edoc_dnuf
3) Någon som förvarar guldet åt dig, men där du äger delar:

Mer finns att läsa här: https://rikatillsammans.se/mina-erfa...ld-och-silver/

Allt väl och bra om man ser fysiskt guld som en investering och är beredd att ignorera motpartsrisken.

Fast då skall man inte köpa fysiska metaller öht, bättre med pappersguld i så fall - mycket enklare!

Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Tänkte lite som dig en period. Fast när det skiter sig med Fiat så kommer vapen, höns, bördig mark, ved, bränsle, solceller, elverk och dylikt vara det folk vill ha. Inte en vacker metall.

Fast det stämmer inte, i oroliga tider stiger guldet och det har varit pengar längre än något annat - dvs gulds "case" är så starkt det kan bli om man är ute efter försäkring mot oroligheter/hyperinflation.

Vapen är svårt att skaffa sig för oss i sverige, lite guld däremot kan varje medborgare lägga undan. Jag har mindre än 2% av mina totala tillgångar i silver och guld - kommer inte spendera dem på lång tid troligen och då är det bara en fördel att ha dem som backup. Är redan exponerad så att det räcker mot världens börser....
Senast redigerad av sucuk 2017-11-18 kl. 17:47.
Citera
2017-11-18, 17:48
Medlem
Citat:
Det ironiska i sammanhanget är att hade folk haft vana vid guld så hade de svårligen blivit lurade, 24 karat i världens mest populära billion är svårt att förfalska.

man handlar inte guld för dels är kriminaliteten mycket hög och dels sysslar utländska avskum och pedofiler sig åt "guld" för det är så man blåser folk. Hade jag haft vapen hemma hade jag handlar guld av riksbanken. Jag älskar att slå in skallar på utlänningar som anser att de klarar av att råna mig.
Citera
2017-11-18, 17:53
Medlem
Citat:

Fast det stämmer inte, i oroliga tider stiger guldet och det har varit pengar längre än något annat - dvs gulds "case" är så starkt det kan bli om man är ute efter försäkring mot oroligheter/hyperinflation.

Vapen är svårt att skaffa sig för oss i sverige, lite guld däremot kan varje medborgare lägga undan. Jag har mindre än 2% av mina totala tillgångar i silver och guld - kommer inte spendera dem på lång tid troligen och då är det bara en fördel att ha dem som backup. Är redan exponerad så att det räcker mot världens börser....

När du kommer till mig hungrig och frusen med ditt guld kommer jag fundera på vad jag ska göra med guldet. Har du inget annat att erbjuda får du nog fortsätta frysa.
Citera
2017-11-18, 17:53
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickkgur
man handlar inte guld för dels är kriminaliteten mycket hög och dels sysslar utländska avskum och pedofiler sig åt "guld" för det är så man blåser folk. Hade jag haft vapen hemma hade jag handlar guld av riksbanken. Jag älskar att slå in skallar på utlänningar som anser att de klarar av att råna mig.

Tala för dig själv, jag köper gärna guld dock av handlare med gott renomé. Gillar framför allt leihhaus nürnberg, de har hållit på i 400 år - känns som att de kommer finnas imorgon också.
Citera
2017-11-18, 17:54
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
När du kommer till mig hungrig och frusen med ditt guld kommer jag fundera på vad jag ska göra med guldet. Har du inget annat att erbjuda får du nog fortsätta frysa.

Ingen risk att jag kommer till dig, jag tar mig ner i europa istället, du däremot får hungra. Det är lätt att vara kaxig i goda tider...
Citera
2017-11-18, 19:46
Medlem
Ratozs avatar
Hur svårt något är att sälja beror på vilket pris du vill sätta. Inget annat.
Citera
2017-11-19, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Det är inte så det fungera under en ekonomisk kris.

kolla finanskrisen 2008 då började guldet gå upp i pris under flera år och nu de senaste åren gått ner.

Gått ner? Från e
300$ till 1300$.

Guldet har inte ökat, utan värdet på valutan har fallit.
Citera
2017-11-19, 04:04
Medlem
NeutronStars avatar
Svårt? Hur lätt som helst:
www.guldbrev.se
Citera
2017-11-20, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Svårt? Hur lätt som helst:
www.guldbrev.se

Skicka hit, skicka dit. Det man skulle uppskatta är att ens lokala guldhandlare köper för nära spotpriset och att man ska slippa hålla på att skicka på posten. De flesta butiker som köper guld/juvelerare tar ju långt under spotpriset. Många är nog som jag att de är bekväma och om det är jobbigt att sälja, det vill säga att det inte finns någon fysisk butik som köper guldet för ett vettigt pris, så struntar man i att köpa. Tavex är den enda jag känner till som köper över disk. Alltså, bara ETT enda företag som köper över disk och som inte kommer med några skambud.
Senast redigerad av www3 2017-11-20 kl. 01:40.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in