2017-11-16, 14:00
Bannlyst
Min förra tråd missuppfattades att handla om judendom generellt så jag är mer tydlig om att detta handlar inte om hela religionen utan om deras gud.

Frågeställningen är alltså om judarnas gud (litet g eftersom den verkar vara påhittad) är en påhittad sådan.

Citat:

After evolving from its monolatristic roots,[2] Judaism became strictly monotheistic. No consensus has been reached by academics on the origins of monotheism in ancient Israel, but Yahweh "clearly came out of the world of the gods of the Ancient Near East."[3]
The worship of multiple gods (polytheism) and the concept of God having multiple persons (as in the doctrine of Trinity) are equally unimaginable in Judaism.

https://en.wikipedia.org/wiki/God_in_Judaism#Monotheism

Citat:
I äldre delar uppfattas han henoteistiskt, i yngre delar (som utgör majoriteten av skriftsamlingen) uppfattas han vara den enda monoteistiska gudomen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jahve

Så jag tycker det är tydligt att jahve först var en polyteistisk gud som sedan har blivit monoteistisk. Detta måste betyda att deras gud är påhittad. Är jahve en stamgud? Eller vad är det egentligen? Det är ju uppenbart inte den monoteistiska Guden som är den riktiga Guden.

Är jahve en av Egyptens gamla gudar? Eller nåt assyriskt? Jag är inte så insatt i dessa så jag uppskattar all info.

Ser fram emot en intressant diskussion om detta intressanta ämne.
Citera
2017-11-16, 14:16
Medlem
Keldons avatar
Jag vill inte vara sådan men alla gudar är påhittade.

Att synen på Jahve ändrats från poly till mono är väl allmängods för alla som öppnat en bok efter gymnasiet?
Citera
2017-11-16, 14:55
Medlem
Apologists avatar
Om det är Karen Armstrongs teorier om Judendomens uppkomst som ska diskuteras här så kan jag bara informera att hennes teorier har blivit motbevisade och är inte längre aktuella.
Citera
2017-11-16, 14:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalaagh
Är jahve en stamgud?

Sannoliken.
Citera
2017-11-16, 15:01
Medlem
Apologists avatar
"The worship of multiple gods (polytheism) and the concept of God having multiple persons (as in the doctrine of Trinity) are equally unimaginable in Judaism."

Det där stämmer inte. Ingen skriftlärd Rabbi skulle hålla med här. I första Mosebok exempelvis så omnämns den heliga anden som medskapare. Dessutom används guds namn i plural på flera ställen. Så judarna har en uppfattning om Gud i plural o inte singular. Men de ställer sig inte bakom den kristna treenigheten.
Citera
2017-11-16, 15:11
Medlem
Låt oss göra ett litet tanke experiment:

Anta att all litteratur angående religion och vetenskap, både analog och digital, försvann. Alla människor glömde allt sådant, det finns inget kvar av någon religion eller vetenskap, inga statyer, bilder, satelliter eller något religion eller vetenskapen har åstadkommit.

Anta att tid passerar, många generationer.

Vad kommer att komma tillbaka i samma form, religion, vetenskap, båda två, inget?
Citera
2017-11-16, 15:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
"The worship of multiple gods (polytheism) and the concept of God having multiple persons (as in the doctrine of Trinity) are equally unimaginable in Judaism."

Det där stämmer inte. Ingen skriftlärd Rabbi skulle hålla med här. I första Mosebok exempelvis så omnämns den heliga anden som medskapare. Dessutom används guds namn i plural på flera ställen. Så judarna har en uppfattning om Gud i plural o inte singular. Men de ställer sig inte bakom den kristna treenigheten.

Icke-unitarianism kan ha många versioner ... och inga av dessa är annat än spekulativa.
Citera
2017-11-16, 15:39
Medlem
Citat:
Håll dig till ämnet. Varför lockar mina trådar offtopic-folk?

Jag är kvar på ämnet: Är deras gud verklig eller påhittad?
Det enda jag gjorde va att inkludera alla gudar, och det som religiösa oftast ser som "fiender".
Citera
2017-11-16, 16:00
Medlem
Citat:
Min förra tråd missuppfattades att handla om judendom generellt så jag är mer tydlig om att detta handlar inte om hela religionen utan om deras gud.

Frågeställningen är alltså om judarnas gud (litet g eftersom den verkar vara påhittad) är en påhittad sådan.

https://en.wikipedia.org/wiki/God_in_Judaism#Monotheism

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jahve

Så jag tycker det är tydligt att jahve först var en polyteistisk gud som sedan har blivit monoteistisk. Detta måste betyda att deras gud är påhittad. Är jahve en stamgud? Eller vad är det egentligen? Det är ju uppenbart inte den monoteistiska Guden som är den riktiga Guden.

Är jahve en av Egyptens gamla gudar? Eller nåt assyriskt? Jag är inte så insatt i dessa så jag uppskattar all info.

Ser fram emot en intressant diskussion om detta intressanta ämne.
Du tänker fel. Bara för att vissa personer tror på en eller flera gudar innebär inte det att guden eller gudarna är monoteistiska eller polyteistiska. Det är religionen som är det (och dess utövare). Vad gäller judendomen så kommer den fram till med tiden att det bara finns en gud, Jahve. Det är för övrigt samma gud som kristna och muslimer tror på, i alla fall i religionshistorisk mening.
Citera
2017-11-16, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Låt oss göra ett litet tanke experiment:

Anta att all litteratur angående religion och vetenskap, både analog och digital, försvann. Alla människor glömde allt sådant, det finns inget kvar av någon religion eller vetenskap, inga statyer, bilder, satelliter eller något religion eller vetenskapen har åstadkommit.

Anta att tid passerar, många generationer.

Vad kommer att komma tillbaka i samma form, religion, vetenskap, båda två, inget?
religionen kommer att ha ändrats vetenskapen inte eftersom det är vetenskap, gravitation kommer alltid
att finnas i samma form.
Citera
2017-11-16, 16:38
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
religionen kommer att ha ändrats vetenskapen inte eftersom det är vetenskap, gravitation kommer alltid
att finnas i samma form.

Det kallas emerging patterns. Där ordning skapas på liknande sätt över tid för samma grundförutsättningar, dock i lite olika stuk. Biologi och religion är snarlikt tror jag när det kommer till sjävla utvecklingen.
Citera
2017-11-16, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Du tänker fel. Bara för att vissa personer tror på en eller flera gudar innebär inte det att guden eller gudarna är monoteistiska eller polyteistiska. Det är religionen som är det (och dess utövare). Vad gäller judendomen så kommer den fram till med tiden att det bara finns en gud, Jahve. Det är för övrigt samma gud som kristna och muslimer tror på, i alla fall i religionshistorisk mening.

När kom man fram till monoteism? Och hur?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in