2017-11-14, 14:51
Medlem
Min bil stod dubbelparkerad (utan varningsblinkers) på Erstagatan i Stockholm. Det är en 30 kmh väg. Jag stod och lastade in saker genom vänstra bakdörren då en buss kom och körde på kanten av den dörren. Jag var alltså bara några decimeter från själva krocken.
Bussen stannade, och chauffören ringde och kallade in trafikledningen.
Vi tog en kaffe ihop medan vi väntade på att de skulle komma. Tillslut kom trafikledningen och berättade hur jag skulle gå till väga med försäkringen.

Självklart gjorde både jag och busschauffören våra fel. Men vem kommer få betala? Jag eller SL?
Senast redigerad av Riese 2017-11-14 kl. 15:11.
Citera
2017-11-14, 15:07
Medlem
Speedyoos avatar
Torde vara bussen då han körde på framförvarande fordon.

I övrigt brukar företagen åka på att betala om det inte är uppenbart att det inte är deras fel. Lite trist för företagen. Deras självrisk är minst 5 gånger så hög som din, troligtvis högre.
Citera
2017-11-14, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riese
Min bil stod dubbelparkerad (utan varningsblinkers) på Erstagatan i Stockholm. Det är en 30 kmh väg. Jag stod och lastade in saker genom vänstra bakdörren då en buss kom och körde på kanten av den dörren. Jag var alltså bara några decimeter från själva krocken.
Bussen stannade, och chauffören ringde och kallade in trafikledningen.
Vi tog en kaffe ihop medan vi väntade på att de skulle komma. Tillslut kom trafikledningen och berättade hur jag skulle gå till väga med försäkringen.

Självklart gjorde både jag och busschauffören våra fel. Men vem kommer få betala? Jag eller SL?

Har du verkligen körkort? Det är en no-brainer att det är bussens fel då han har kört på ett stillastående fordon, oavsett hur dåligt parkerat det var.

SL kommer däremot inte att betala ett öre, däremot Nobina eller någon annan entreprenör som äger den bussen.
Citera
2017-11-14, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Har du verkligen körkort? Det är en no-brainer att det är bussens fel då han har kört på ett stillastående fordon, oavsett hur dåligt parkerat det var.

SL kommer däremot inte att betala ett öre, däremot Nobina eller någon annan entreprenör som äger den bussen.

Riktigt så enkelt är det inte:

http://lawline.se/answers/15673

Citat:
I vissa fall har dock olämpligt parkerade bilar ansetts vara i trafik och ersättningen för skador på bilarna har delats mellan bilägarna.

När jag kollar på Google Maps så ser jag också att det råder stoppförbud på vissa delar av Erstagatan.
Senast redigerad av Kalmar2004 2017-11-14 kl. 15:56.
Citera
2017-11-14, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Det finns inga regler utan undantag.
Citera
2017-11-14, 16:16
Medlem
Citat:
Min bil stod dubbelparkerad.....
Om du stod och lastade så var du inte parkerad. Så länge som det inte är stoppförbud så gjorde du inget fel. Oavsett vilket så är bussen ansvarig för att ha kört på din stillastående bil.
Citera
2017-11-14, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

När jag kollar på Google Maps så ser jag också att det råder stoppförbud på vissa delar av Erstagatan.

https://www.google.se/maps/@59.3151961,18.0901803,3a,75y,118.62h,49.08t/data=!3m6!1e1!3m4!1sf91q7pYjYYMBrGrM2y1LXQ!2e0!7i1 3312!8i6656 här stod bilen. Tror inte det är stoppförbud där.
Citera
2017-11-14, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Om du stod och lastade så var du inte parkerad. Så länge som det inte är stoppförbud så gjorde du inget fel. Oavsett vilket så är bussen ansvarig för att ha kört på din stillastående bil.

Bussen tutade till snabbt innan han körde förbi mig, för att göra mig uppmärksam. Ändå var jag dum nog och öppnade dörren EFTER han hade tutat. Kan det påverka? Jag antar att de har dashcam på bussen som visar det.
Citera
2017-11-14, 17:04
Medlem
iSvempas avatar
Så länge jag kan minnas har man varnats för att krocka med SL bussar som du alltid är orsaken till enligt SL, fast du inte alls var orsaken.
Chaffisarna har informerats om att alltid kalla dit SL egna utredare som då blir ett vittne som du inte har som vinner gehör hos föärsäkringsbolaget som utreder skuldfrågan.
Du måste kalla på polis som blir ditt vittne, annars är risken stor att du förlorar, även om du har rätt.
Citera
2017-11-14, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Så länge jag kan minnas har man varnats för att krocka med SL bussar som du alltid är orsaken till enligt SL, fast du inte alls var orsaken.
Chaffisarna har informerats om att alltid kalla dit SL egna utredare som då blir ett vittne som du inte har som vinner gehör hos föärsäkringsbolaget som utreder skuldfrågan.
Du måste kalla på polis som blir ditt vittne, annars är risken stor att du förlorar, även om du har rätt.
Mycket riktigt kallade de in en sådan här bil: https://maasing.files.wordpress.com/2012/04/koll-3.jpg Det står Keolis på, de sammarbetar med SL.
Jag ringde inte polis. Däremot hade jag flera medarbetare i butiken som kom ut direkt efter det hände. Räcker det som vittnen?
Senast redigerad av Riese 2017-11-14 kl. 17:39.
Citera
2017-11-14, 17:33
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa

Kan du sluta babbla skit. Vi kan börja med att det inte ens är SL's bussar, så dom lär omöjligen bry sig om ifa bussarna är med om en enklare olycka.

Till TS.

Du kan absolut klara dig, 2 fel blir inte ett rätt. Bussen körde in i dig, således kan det absolut hamn på dom. Bästa är nog att låta försäkringsbolagen reda ut detta. Jag antar att ni bytte uppgifter med varandra.
Citera
2017-11-14, 17:35
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Jag ringde inte polis. Däremot hade jag flera medarbetare i butiken som kom ut direkt efter det hände. Räcker det som vittnen?

Sätter min ena strumpa på att det blir delad självrisk då du dubbelparkerat OCH öppnat dörren när det kommer trafik. Var glad att inte polisen var där!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in