Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-20, 07:03
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Tvätta jeansen innan du testar dom bara. Om du behöver uppdatera datorn så säljs amd processor grymt billigt nu på ali. 7800xd3 för under 2500.

Det är annat än knivar som inte går att söka fram. Ett exempel är smartphonen "Xiaomi Redmi 15C" där jag hittar produkten på Aliexpress genom Google men precis som med knivarna kan jag inte gå in på länken utan då står det bara att produkten är otillgänglig vid min lokalisation.

Är detta slutet för Aliexpress? Att alltid kunna hitta det jag behövde genom en enkel sökning och att lätt kunna sortera i sökresultaten var vad som fick mig att alltid använda sidan. Nu kommer det bli lika värdelöst som Wish.

Finns det något alternativ till Aliexpress som fungerar lika bra som det gjorde tidigare, med ett stort antal varor med hög kvalitet och till ett bra pris? Ebay kan vara ett alternativ, men Redmi 15C kostar där mer än vad den gör på Elgiganten här hemma så då kan man lika gärna köpa den där och utbudet på svampknivar från Kina är obefintligt så det var lika bra att jag köpte en på Jula.
Citera
2025-11-20, 07:16
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Det är annat än knivar som inte går att söka fram. Ett exempel är smartphonen "Xiaomi Redmi 15C" där jag hittar produkten på Aliexpress genom Google men precis som med knivarna kan jag inte gå in på länken utan då står det bara att produkten är otillgänglig vid min lokalisation.

Är detta slutet för Aliexpress? Att alltid kunna hitta det jag behövde genom en enkel sökning och att lätt kunna sortera i sökresultaten var vad som fick mig att alltid använda sidan. Nu kommer det bli lika värdelöst som Wish.

Finns det något alternativ till Aliexpress som fungerar lika bra som det gjorde tidigare, med ett stort antal varor med hög kvalitet och till ett bra pris? Ebay kan vara ett alternativ, men Redmi 15C kostar där mer än vad den gör på Elgiganten här hemma så då kan man lika gärna köpa den där och utbudet på svampknivar från Kina är obefintligt så det var lika bra att jag köpte en på Jula.

Se det som din räddning istället. Kostar telefonen mer än 1500? Eller så kanske den är gjord för andra marknader än EU? Kan även ha att göra med lithiumbatteriet. Allt krimskrams kommer ju även bli tullbelagt nu. Undra hur det kommer bli? Om man får betala administrationsavgift på 175kr för varje försändelse som postnord brukar ta ut. Köp en samsung A56 istället från hemmaplan, 3500kr är extremt bra pris för den luren. Så slipper du bära runt på en buggig kinesisk spionsändare konstant.
Citera
2025-12-09, 18:11
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
100% säker på att du tryckte fel när du beställde. Kollar man på Reddit så är det supervanligt att folk kommer med sånt här gnäll, och när man kollar på listingen så säljs det flera saker och man måste vara noga för att välja rätt.

Det är även supervanligt med fake USB minnen och SSD diskar där man gömt en billig, liten krets (tex fall där nåt som sålts som 1TB SSD visat sig innehålla en microSD hållare med ett typ 16GB kort i), sen mekat med programvaran så att den lurar datorn att tro att den är större än vad den är, och den verkar fungera normalt när man sparar saker, men i själva verket så skriver den bara konstant över sig själv så när man sen vill hämta sina filer så är det bara mos om man lagt in mer än vad den egentliga storleken är.
Citera
2025-12-09, 18:24
Medlem
Sereenas avatar
Testat att shoppa en del på Ali senaste månaderna och det har varit massor med fel.

Några exempel:

Beställde en akrylbox för A4 papper, fick nån liten gummimoj som man kan lägga i skrivbordslådan så att pennorna inte rullar omkring (på etiketten stod det infon för boxen, men helt galet innehåll).

Beställde två stycken set om två pennor vardera (fanns två olika set, ett med en penna, ett med två pennor), fick 2st pennor.

Beställde 3st vaxstämplar/sigil med 3 olika motiv, fick 3st av samma motiv.

Beställde 1 flaska rött bläck, fick svart istället, som dessutom läckt.

Beställde skärmskydd till en Vivoactive 4, fick 2st USB-C dammskydd

Och reklamationer är sega som bara fan att få igenom.
Citera
2025-12-09, 18:44
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är även supervanligt med fake USB minnen och SSD diskar där man gömt en billig, liten krets (tex fall där nåt som sålts som 1TB SSD visat sig innehålla en microSD hållare med ett typ 16GB kort i), sen mekat med programvaran så att den lurar datorn att tro att den är större än vad den är, och den verkar fungera normalt när man sparar saker, men i själva verket så skriver den bara konstant över sig själv så när man sen vill hämta sina filer så är det bara mos om man lagt in mer än vad den egentliga storleken är.
Ah, jag syftade på spelkonsolen. När det gäller lagring får man dock bara en smula eftertänksam. Way back when, innan SSD var i var mans ägo, så var det inte ovanligt att man skruvade fast vikter så att chassit inte skulle verka för lätt.
Citera
2025-12-09, 18:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Ah, jag syftade på spelkonsolen. När det gäller lagring får man dock bara en smula eftertänksam. Way back when, innan SSD var i var mans ägo, så var det inte ovanligt att man skruvade fast vikter så att chassit inte skulle verka för lätt.

Mhm, metallbitar och en microSD hållare + kort och dom nödvändiga kontakterna/adaptrarna.
Citera
2025-12-09, 19:30
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Mhm, metallbitar och en microSD hållare + kort och dom nödvändiga kontakterna/adaptrarna.
Med detta sagt så är ju inte all lagring en scam, men priserna på i alla fall USB-pinnar och SD-kort är så pass låg att man lika gärna kan köpa det någon annanstans.
Citera
2025-12-09, 21:41
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Testat att shoppa en del på Ali senaste månaderna och det har varit massor med fel.

Några exempel:

Beställde en akrylbox för A4 papper, fick nån liten gummimoj som man kan lägga i skrivbordslådan så att pennorna inte rullar omkring (på etiketten stod det infon för boxen, men helt galet innehåll).

Beställde två stycken set om två pennor vardera (fanns två olika set, ett med en penna, ett med två pennor), fick 2st pennor.

Beställde 3st vaxstämplar/sigil med 3 olika motiv, fick 3st av samma motiv.

Beställde 1 flaska rött bläck, fick svart istället, som dessutom läckt.

Beställde skärmskydd till en Vivoactive 4, fick 2st USB-C dammskydd

Och reklamationer är sega som bara fan att få igenom.

Då har du handlat från riktiga skitsäljare. Har alltid fått det jag beställt där hitills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in