2020-01-20, 08:22
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Ja, antar att den hamnade i skräppostavdelningen som jag tömmer regelbundet.. Nåja, skitsamma
Brukar du handla från olika sidor från utlandet? Annars kan du testa att logga in på dina konton hos t.ex ebay, Aliexpress, wish och kolla på din orderhistorik.
Citera
2020-01-20, 08:56
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Brukar du handla från olika sidor från utlandet? Annars kan du testa att logga in på dina konton hos t.ex ebay, Aliexpress, wish och kolla på din orderhistorik.

Nä, det var första gången jag testade beställa från utomlands.. Jag funderade lite förut, kan ha varit aliexpress, eller så wish.. Jag minns ej användarnamnet eller så lösenordet man skapade då i fyllan.. Jag kan alltid testa men bryr mig inte värst om, småpengar ändå
Citera
2020-01-20, 14:05
Medlem
EastClintfoods avatar
Haha nu fick man sms av posten, paketen har anlänt samt att man får pröjsa 84kr extra.

Funderar på att skita i det bara för att jävlas
Citera
2020-01-20, 14:37
Medlem
Opaques avatar
Ett bra sätt kanske är att beställa småvaror från Kina för 10 spänn/st.Och sedan skita i att hämta ut dem. Postverket är tvungna att skicka tillbaka dem till Kina enligt reglerna. Och då kanske de börjar fatta ...
Citera
2020-01-20, 15:57
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag köpte mina batterier före avgiften infördes, då på Aliexpress...

Där kan man läsa recensioner där de kollat kapaciteten, något det ofta är fusk med...

Dessa verkar ok.

US $2.44 35%OFF | 2019 liitokala 100% New Original NCR18650B 3.7 v 3400 mah 18650 Lithium Rechargeable Battery For Flashlight batteries (NO PCB)
https://a.aliexpress.com/DHq1Y55O

Så ett alternativ är ju att beställa så många, så att avgiften till posten inte blir så stor per batteri...

Jag har bara köpt utan någon säkerhetskrets, dessa brukar vara lite kortare än de med...
Har även två med dålig kapacitet men med den där utstickande knoppen, köpte en lampa där två batterier är i serie, där funkar bara de med knopp...

De flesta jag har ser ut så här

https://a.aliexpress.com/ld7MPGYg

Jag köpte batterierna som du länkade till. Den andra sorten som Liitokala official store inte har väntar jag med. Hittade ingen säljare på Ali som övertygade mig. Får se hur det går. Tar nog lite tid innan de kommer fram.

Har även gjort mitt första köp hos Banggood nu. En batteriladdare från Liitokala och en nödradio med dynamo har jag redan fått hem. Beställde i början av januari. Väldigt snabb leverans. Valde Priority Direct. Det blev dock två olika försändelser och två fraktavgifter. Båda med NL-post. Ingen momsavgift.

Betalningen strulade eftersom jag hade glömt att öppna mitt kort i internetbanken. Paypal kom inte med någon förklaring och jag fick backa och göra om beställningen. Då förlorade jag min lilla välkomstbonus eftersom koden redan var använt. Dessutom fick jag två orderbekräftelser och jag var orolig att jag hade beställt dubbelt. Chattade nästan halva natten med en personal. Förvirring också för att beställningen hade delats upp i två paket, så det blev 2 gånger 2. Men de var väldigt trevliga och tillmötesgående. Fantastiskt också att man tydligen kan kontakta dem per chatt dygnet runt. Hur som helst så ordnade det sig eftersom de inte skickar något om inte betalningen har godkänts.
Citera
2020-01-20, 16:02
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino
Haha håller du fortfarande på och tjafsar om dina batterier..Du har hållit på med det i säkert 2 år nu i samma tråd, köp batterier från Sverige och var nöjd.

Nu diskuterar via momsfria fraktalternativ via Banggood, men det funkar tydligen inte när man beställer Litium-batterier. Då finns bara ett fraktalternativ. Kan vara bra för andra att känna till. Om du stör dig på de inläggen behöver du inte läsa dem. Dina råd behöver jag inte.
Citera
2020-01-20, 16:11
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av screaming
Jag har provat att ta hem ett paket från Aliexpress via post NL.Det gick inte alls så bra som det brukar göra på banggood.Fick betala avgift och moms och väntar nu på postens sega leverans.
Klagade via mail till Aliexpress att de gjort något fel eftersom jag betalat för NL frakt.Svaret blev endast ett OK.Köper inget mer därifrån!!!

Har råkat ut för samma sak när jag köpte något från DX för två år sedan. Fick också betala avgift för något som kom med NL. Men det var något jag hade räknat med. De har inget fraktalternativ som packas om i ett EU-land vad jag vet.
Citera
2020-01-20, 16:15
Medlem
Zeta9s avatar
Någon som vet mer om hur det blir med momsen om man beställer från UK och får hem paket efter den 31 januari? Jag har skickat en pryl för reparation till UK. Säljaren sa att nuvarande momsregler kommer att gälla året ut. Men jag har inte sett att det har bekräftats officiellt.

Hittade en artikel här. Vet inte hur tillförlitlig infon är.

"UK to leave EU VAT regime 31 Dec 2020"
https://www.avalara.com/vatlive/en/v...dec-20200.html
Citera
2020-01-22, 23:26
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Jag köpte batterierna som du länkade till. Den andra sorten som Liitokala official store inte har väntar jag med. Hittade ingen säljare på Ali som övertygade mig. Får se hur det går. Tar nog lite tid innan de kommer fram.

Har även gjort mitt första köp hos Banggood nu. En batteriladdare från Liitokala och en nödradio med dynamo har jag redan fått hem. Beställde i början av januari. Väldigt snabb leverans. Valde Priority Direct. Det blev dock två olika försändelser och två fraktavgifter. Båda med NL-post. Ingen momsavgift.

Betalningen strulade eftersom jag hade glömt att öppna mitt kort i internetbanken. Paypal kom inte med någon förklaring och jag fick backa och göra om beställningen. Då förlorade jag min lilla välkomstbonus eftersom koden redan var använt. Dessutom fick jag två orderbekräftelser och jag var orolig att jag hade beställt dubbelt. Chattade nästan halva natten med en personal. Förvirring också för att beställningen hade delats upp i två paket, så det blev 2 gånger 2. Men de var väldigt trevliga och tillmötesgående. Fantastiskt också att man tydligen kan kontakta dem per chatt dygnet runt. Hur som helst så ordnade det sig eftersom de inte skickar något om inte betalningen har godkänts.

ok, ja de delar upp dem oftast, jag brukar lägga en del grejor i kassan, och sen provar jag att klicka i olika grejor för att se hur de delas upp, tror att grejorna finns på olika ställen och då packas de från samma ställe i samma paket eller nått...

Beställde nån övervakningskamera från ali före avgiften, den gick via NL post men den hade ursprungsetiketten från kina kvar och nån sån där gul lapp, så det syntes den kom från kina.
På de från banggood priority direct finns inga spår av kina på paketen...
Citera
2020-01-22, 23:27
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
ok, ja de delar upp dem oftast, jag brukar lägga en del grejor i kassan, och sen provar jag att klicka i olika grejor för att se hur de delas upp, tror att grejorna finns på olika ställen och då packas de från samma ställe i samma paket eller nått...
Exakt så till och med.
Citera
2020-01-23, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Någon som vet mer om hur det blir med momsen om man beställer från UK och får hem paket efter den 31 januari? Jag har skickat en pryl för reparation till UK. Säljaren sa att nuvarande momsregler kommer att gälla året ut. Men jag har inte sett att det har bekräftats officiellt.

Hittade en artikel här. Vet inte hur tillförlitlig infon är.

"UK to leave EU VAT regime 31 Dec 2020"
https://www.avalara.com/vatlive/en/v...dec-20200.html

Batterier handlar man bäst här:
https://www.nkon.nl/
Citera
2020-01-25, 16:37
Medlem
elbels avatar
Vågar man öppna kinapaketen? Blir allting liggandes?
https://i.redd.it/jl0yg4h47xc41.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in