2018-04-16, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Jag tror Postnord skulle bli glada över att slippa moms och tullklarering avgiften 60 kr plus moms täcker inte kostnaderna dom har för det. Kan man få kinabutiken att rapportera in och ta ut moms av kunderna och fylla i tullhandlingar och föra över dom digitalt till Tullverket samt förhandsmeddela Postnord elektroniskt vilka paket som kommer så tror jag Postnord skulle vara mer än nöjda. Då skulle dom kunna koncentrera sig på att dela ut post vilket är deras basnäring. Troligen så kommer kinabutiken behöva ta ut en avgift för det samt att momsen inte går att skriva ner frågan är om det i så fall blir dyrare eller billigare än idag.

Det tror jag överhuvudtaget inte alls. Postnord anser säkert att det är alldeles på tok för dålig ersättning för att dela ut försändelser som kommer från utanför EU och varje sådan försändelse man kan stoppa är ren vinst. (Du har ju själv ojjat dig för hur sjukt lite Postnord får för varje paket från Asien som man måste dela ut. )

Man vill koncentrera sig på sin kärnverksamhet, dvs distribuera försändelser från svenska e-handlare där man kan förhandla fram avtal direkt med svenska företag till tariffer som är lönsamma.
Citera
2018-04-16, 16:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Det tror jag överhuvudtaget inte alls. Postnord anser säkert att det är alldeles på tok för dålig ersättning för att dela ut försändelser som kommer från utanför EU och varje sådan försändelse man kan stoppa är ren vinst. (Du har ju själv ojjat dig för hur sjukt lite Postnord får för varje paket från Asien som man måste dela ut. )

Man vill koncentrera sig på sin kärnverksamhet, dvs distribuera försändelser från svenska e-handlare där man kan förhandla fram avtal direkt med svenska företag till tariffer som är lönsamma.
PN kämpade ju i det längsta mot dagens avgift och att momshanteringen hamnade på dom men det var ju Tullverket som trumfade över dom och bestämde dagens hantering.
Citera
2018-04-16, 16:31
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
Den basnäringen håller på att försvinna, brevutdelning ersätts av e-post till elektroniska brevlådor som Kivra.T.ex Danmark ligger långt framme med det.

Då är det ju e-handel som ersätter men de klarar ju inte av det. Försök skicka en t-shirt till kivra och sätt på dig
Citera
2018-04-16, 16:36
Medlem
Citat:
Basnäringen dom satsar på är att transportera ehandelspaket och dom bygger ut sina terminaler för det. Beställer du t.ex från adlibris eller Apotea så har du dina varor i brevlådan nästa dag imponerande snabbt och enkelt...
Jo, och brevbärningen håller nog på att gå i graven (tack o lov).
Citera
2018-04-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Då är det ju e-handel som ersätter men de klarar ju inte av det. Försök skicka en t-shirt till kivra och sätt på dig
Min senaste t-shirt delades ut i ett sladdrigt paket av brevbäraren. Jag skickade senast ett brev vid en bouppteckning, innan det var det till någon myndighet .
Citera
2018-04-16, 16:42
Medlem
sweden_lands avatar
Jag beställde en bok från amazon.com för $32. Nu har jag fått ett brev från Postnord.

Där ståt det att enligt direktiv från tullverket för att säkerställa att moms är betald så ska jag betala 153kr.

Jag förstår inte riktigt. Vad är det dom vill ha betalt för? Vad moms? På en utländsk produkt?
Citera
2018-04-16, 16:45
Medlem
Med tanke på miljön tycker jag det är bra att man inför nya administrationsavgifter på paket från Kina.
Citera
2018-04-16, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Mina paket innehöll typ en halv sockerbit i varje.

Posten hade kunnat åka till min låda 6 gånger så hade det varit klart, nu har de varit här 12 gånger och inte ett öre har de fått, plus köpt 12 kuvert osv...

Men att åka till min låda 12 gånger var naturligtvis gratis för posten... (Ironi)

Varför har posten åkt förbi din brevlåda? Gör du detta medvetet för att jävlas med PN då dem lagt till denna uppgiften?
Citera
2018-04-16, 16:49
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_land
Jag beställde en bok från amazon.com för $32. Nu har jag fått ett brev från Postnord.

Där ståt det att enligt direktiv från tullverket för att säkerställa att moms är betald så ska jag betala 153kr.

Jag förstår inte riktigt. Vad är det dom vill ha betalt för? Vad moms? På en utländsk produkt?
kommer boken från ett icke EU land skall du betala moms och avgift. Momsen på böcker är 6% avgiften 75 kr vid en snabb överslagsberäkning verkar det som om dom räknat fel och lagt på 25% moms.

Hur mycket gick frakten på?
Senast redigerad av kimdah2002 2018-04-16 kl. 16:56.
Citera
2018-04-16, 16:55
Medlem
Citat:
PN kämpade ju i det längsta mot dagens avgift och att momshanteringen hamnade på dom men det var ju Tullverket som trumfade över dom och bestämde dagens hantering.

Så Postnord ville hemskt gärna dela ut 160.000 paket per dygn för 0.00001 öre (ironi) per styck, bara man slapp lägga på moms... det var inte många öre per försändelse man fick.

Det var ju väldigt troligt. Klart man ville bli av med 160.000 paket in per dag som ger grymt lite pengar per styck.
Citera
2018-04-16, 16:58
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Så Postnord ville hemskt gärna dela ut 160.000 paket per dygn för 0.00001 öre (ironi) per styck, bara man slapp lägga på moms... det var inte många öre per försändelse man fick.

Det var ju väldigt troligt. Klart man ville bli av med 160.000 paket in per dag som ger grymt lite pengar per styck.
Som sagt det var Tullverket som fattade beslutet...
Citera
2018-04-16, 17:01
Medlem
Märkligt stycke i artikeln ni länkade till:

"Enligt Post- och telestyrelsen minskade klagomålen till Postnord i fjol, medan klagomålen mot Bring ökade."

Källa:
https://www.expressen.se/dinapengar/...ronorslosning/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in