Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Jag tror Postnord skulle bli glada över att slippa moms och tullklarering avgiften 60 kr plus moms täcker inte kostnaderna dom har för det. Kan man få kinabutiken att rapportera in och ta ut moms av kunderna och fylla i tullhandlingar och föra över dom digitalt till Tullverket samt förhandsmeddela Postnord elektroniskt vilka paket som kommer så tror jag Postnord skulle vara mer än nöjda. Då skulle dom kunna koncentrera sig på att dela ut post vilket är deras basnäring. Troligen så kommer kinabutiken behöva ta ut en avgift för det samt att momsen inte går att skriva ner frågan är om det i så fall blir dyrare eller billigare än idag.
Det tror jag överhuvudtaget inte alls. Postnord anser säkert att det är alldeles på tok för dålig ersättning för att dela ut försändelser som kommer från utanför EU och varje sådan försändelse man kan stoppa är ren vinst. (Du har ju själv ojjat dig för hur sjukt lite Postnord får för varje paket från Asien som man måste dela ut. )
Man vill koncentrera sig på sin kärnverksamhet, dvs distribuera försändelser från svenska e-handlare där man kan förhandla fram avtal direkt med svenska företag till tariffer som är lönsamma.