2018-03-21, 08:38
  #5041
Medlem
448s avatar
Ja även Estland , jag har tracking EE med krav.
Snart momsar,tullar och sockerskattar dom brev mellan Stockholm och Göteborg.

Dom har inte råd att betala elräkningen i riksdagshuset tydligen
Citera
2018-03-21, 08:40
  #5042
Medlem
Beror på var paketet går genom tullen in i EU. Det går att byta plan i ett land, utan att gå genom tullen.
Citera
2018-03-21, 08:43
  #5043
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ja även Estland , jag har tracking EE med krav.
Snart momsar,tullar och sockerskattar dom brev mellan Stockholm och Göteborg.

Dom har inte råd att betala elräkningen i riksdagshuset tydligen
Man får nog räkna med att eestipost o PostNL klistrar på "origin outside EU" etiketter på transfer paket som skall till Sverige då dom blivit uppmärksammade på problemet av PostNord...

Lite imponerande hur fort dom fått till det då det brukar ta månader eller år att implementera ändringar i posthanteringen i vanliga fall...
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-21 kl. 08:50.
Citera
2018-03-21, 08:50
  #5044
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Om man som PostNord gör väljer inkompetens till sitt ledmärke då går det som det nu går.
Till PostNord kan man endast säga - leverera för fan, gör ert arbetet.

Om man garanterar "42 dagars leveranstid" så bör tiden för att paketet vänder tillbaka till den det sändes ifrån vara minst 42 dagar.

Tycker inte man skall beskylla PostNord för problemen, för det är ju regeringen och främst finansministern som skall lastas.

Dessutom sitter man och fantiserar om, att fjuttlandet men den humanitära supermakten Sverige skall komma överens med Kina om momsindrivning.
Drömmarna går ut på att den svenska momsen läggs till priset vid beställning, som sedan betalas till Skatteverket!

Hoppas verkligen vid höstens val folk inser, vilka klåpare och oduglingar som sitter i regeringen!
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-21 kl. 09:00.
Citera
2018-03-21, 09:01
  #5045
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Tycker inte man skall beskylla PostNord för problemen, för det är ju regeringen och främst finansministern som skall lastas.

Dessutom sitter man och fantiserar om, att fjuttlandet men den humanitära supermakten Sverige skall komma överens med Kina om momsindrivning.
Drömmarna går ut på att den svenska momsen läggs till priset vid beställning, som sedan betalas till Skatteverket!
Självklart skall PostNord beskyllas för problemet. Enligt media var Tullverkets krav - presentera en plan för oss innan den 1:a mars när det gäller momsning av postförsändelser av ringa värde.

PostNord kunde ha presenterat en plan den 16 februari som påbörjade momsningen tre månader senare.
Deras argument skulle ha varit: Regler skall inte gälla retroaktivt. De som redan har beställt enligt de äldre reglerna skall inte påverkas.

Men PostNord valde att svika sina kunder och kaos, och det skall de ha skit för!
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-21 kl. 09:30.
Citera
2018-03-21, 09:03
  #5046
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om man väljer lågprioriterad post från början med 42 dagars leveranstid kan man ju inte börja klaga förrän den tiden gått hade man haft mer bråttom att få varorna så hade man väl valt ett snabbare fraktalternativ?

42 dagar ??? Jag beställde i december och det dök upp i i mars. Passerade Arlanda 28 feb och klarade sig precis. Knappt 90 dagar tog transporten.

Nu lägger ju PostNord på en månad till med tullklarering, brevutskick och försenat utskick efter betalning så 120 dagar verkar ju vara högst rimligt numera och inget konstigt från beställning till det landar i brevlådan.
Citera
2018-03-21, 09:04
  #5047
Medlem
448s avatar
Frågan är hur dom vågar ta ett sådant här beslut innan valet?

Röstfiske i Örebros förorter
Citera
2018-03-21, 09:05
  #5048
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
42 dagar ??? Jag beställde i december och det dök upp i i mars. Passerade Arlanda 28 feb och klarade sig precis. Knappt 90 dagar tog transporten.

Nu lägger ju PostNord på en månad till med tullklarering, brevutskick och försenat utskick efter betalning så 120 dagar verkar ju vara högst rimligt numera och inget konstigt från beställning till det landar i brevlådan.
Det intressanta är ju inte när du la beställningen utan när säljaren skickade varan tills du hade den. Om säljaren restnoterar varan i en månad kan ju inte posten hållas ansvarig för det...
Citera
2018-03-21, 09:08
  #5049
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Frågan är hur dom vågar ta ett sådant här beslut innan valet?

Röstfiske i Örebros förorter
Moms har ju funnits sedan 60-talet många regeringar innan nuvarande hade kunnat ändra den om man velat.
Citera
2018-03-21, 09:11
  #5050
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Frågan är hur dom vågar ta ett sådant här beslut innan valet?

Röstfiske i Örebros förorter
Det är en fråga jag har funderat över ett flertal gånger.
En sak är säker som politiker är inte finansminister Magdalena Andersson (S) särkilt smart.

Man genomför att beslut som man förlorar röster på, varför inte vänta 9 månader med beslutet att ändra reglerna?
Efter valet i höst kunde den nytillträdda finansminister säga att den har fått ett mandat av väljarna som innebär rätten att ändra reglerna (praxis).

Inte särkilt smart beslut, som sagt.
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-21 kl. 09:22.
Citera
2018-03-21, 09:13
  #5051
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Man får nog räkna med att eestipost o PostNL klistrar på "origin outside EU" etiketter på transfer paket som skall till Sverige då dom blivit uppmärksammade på problemet av PostNord...

Lite imponerande hur fort dom fått till det då det brukar ta månader eller år att implementera ändringar i posthanteringen i vanliga fall...
Undrar hur upplägget är med fyndiq.se?
Dom kör ju också PostNL vad jag förstår, och stoltserar med att ingen avgift tas ut...
Citera
2018-03-21, 09:14
  #5052
Medlem
ballebojs avatar
Då har min ''gift'' från Taobao landat i Sverige. Försändelsen skickades den 12:e mars så det har gått snabbt ändå. Först Malmö, sen Toftanäs och jag antar att dom nu kommer ta den till Örebro. Får se om jag åker på moms eller inte. Kan fortfarande spåra den och se mått/vikt. Betydet det att jag kommer kunna spåra det hela vägen eller kommer dom byta nummer på den i Örebro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in