2017-11-13, 14:20
Medlem
Jag behöver en dator som ska användas till Compositing i Nuke X, dvs behandla rörliga bilder osv.
Jag har aldrig byggt en egen dator tidigare och har ärligt talat ingen aning om vad jag gör, så jag skulle behöva lite hjälp.

Dett är kraven för Nuke X:

"Processorx86-64 processor, such as Intel Core 2 Duo or later
Storage5 GB disk space available for caching and temporary files
RamAt least 8 GB RAM
DisplayAt least 1280 x 1024 pixel resolution and 24-bit color
Video cardGraphics card with at least 512 MB of video memory and driver support for OpenGL 2.0.*"

Jag har lagt ihop en kundvagn (som eventuellt inte ens är komplett?). Mitt problem är att jag alltid vill ha det bästa trots att det kanske inte behövs, så jag skulle behöva hjälp med att minska kostnaden på paketet. Just nu kostar det ca 15000 kr, men jag har bara lagt ihop massa grejer som verkar bra. Om man kunde få ned det till ca 10 000 kr hade det varit grymt, om någon har tips på andra delar man kan ha istället som är bra.

Här är kundvagnen:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10858937/

Är det mer värt att köpa ett färdigt datorpaket? Eller en bärbar istället?
Citera
2017-11-13, 14:31
Medlem
kameravinkels avatar
Om du är oerfaren så är det nästan mer värt att köpa en färdig dator, bara att plugga in och starta. Kolla runt lite guider sen och lär dig lite om komponenter, så ska du nog kunna bygga ihop din egna dator. Det är inte så svårt som man kan tro. Det är ju dock mer prisvärt att bygga en egen men somsagt, det tar tid och är svårt i början, så kör på färdig (y)
Citera
2017-11-13, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kameravinkel
Om du är oerfaren så är det nästan mer värt att köpa en färdig dator, bara att plugga in och starta. Kolla runt lite guider sen och lär dig lite om komponenter, så ska du nog kunna bygga ihop din egna dator. Det är inte så svårt som man kan tro. Det är ju dock mer prisvärt att bygga en egen men somsagt, det tar tid och är svårt i början, så kör på färdig (y)

Om jag nu skulle låta bygga ihop en egen så skulle jag låta inet bygga ihop den åt mig, men du kanske har en poäng ändå. Det viktigaste är att datorn fungerar laggfritt och smidigt eftersom det kan ta rätt mycket på minne och cpu att arbeta med compositing
Citera
2017-11-13, 14:50
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAwesome
Om jag nu skulle låta bygga ihop en egen så skulle jag låta inet bygga ihop den åt mig, men du kanske har en poäng ändå. Det viktigaste är att datorn fungerar laggfritt och smidigt eftersom det kan ta rätt mycket på minne och cpu att arbeta med compositing

Jag byggde min första dator för 2-3 veckor sedan, det var lättare än man tror.

Allt hur man bygger ihop den står i manualerna, och det man inte fattade kunde man googla sig till, och ja det var lite små roligt också, och nu kan man bygga en dator så det är en bra kunskap att ha.

Tog typ 4 timmar med lite kaffe raster.

Mvh
Citera
2017-11-13, 15:32
Medlem
Köp en processor ur nya 8000-serien istället. I5-8600K (lika bra som i7-7700K men billigare) eller i7-8700K med tillhörande Z370 moderkort.
Citera
2017-11-13, 16:23
Medlem
Snabbisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Köp en processor ur nya 8000-serien istället. I5-8600K (lika bra som i7-7700K men billigare) eller i7-8700K med tillhörande Z370 moderkort.

Förutom att 8700K är slutsålt nästan precis överallt. Det finns att köpa på typ tradera eller ebay, men det är folk som har fått tag på en innan det såldes slut och nu säljer dom till hutlösa överpriser. TS kan köpa en coffee lake i3 till förra generationens i5 prestanda då i3 nu har HT. Eller en nuvarande generations i5. Men satsar TS på i7 så får hen nog vänta ett tag på att leveranserna från intel kommer igång igen.
Citera
2020-05-14, 20:13
Medlem
Bumpar tråden istället för att skapa en ny.
En kompis är tag på en ny dator. Han spelar inget så grafikkortet behöver inte vara en värsting. Han ser på Youtube i princip.
Budget. Ca 5000 kr.
Citera
2020-05-15, 08:19
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Bumpar tråden istället för att skapa en ny.
En kompis är tag på en ny dator. Han spelar inget så grafikkortet behöver inte vara en värsting. Han ser på Youtube i princip.
Budget. Ca 5000 kr.

Här är ett riktigt shysst bygge med intergrerad grafik i processorn, funkar kanon om man inte ska spela eller bara spelar lättare spel. Har även kört i ett nätaggregat som har tillräckligt mycket kräm att om din kompis skulle vilja börja spela så är det bara att köra i ett grafikkort =)

https://komponentkoll.se/bygg/gmnXE
Senast redigerad av mongomanish 2020-05-15 kl. 08:19. Anledning: Glömde länken
Citera
2020-05-17, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Här är ett riktigt shysst bygge med intergrerad grafik i processorn, funkar kanon om man inte ska spela eller bara spelar lättare spel. Har även kört i ett nätaggregat som har tillräckligt mycket kräm att om din kompis skulle vilja börja spela så är det bara att köra i ett grafikkort =)

https://komponentkoll.se/bygg/gmnXE

Tack! Visste inte att grafikkortet kunde sitta på processorn. 😁 Fick man lära sig nåt nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in