• 1
  • 2
2017-11-13, 06:51
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sannaflamma
Det är inte alls samma sak... låt oss säga att jag har åkt dit för grovt rån för 8 år sedan och det gallras om 10 år, ansöker om körkortstillstånd 6 år senare och Transportstyrelsen kollar upp till 5 år tillbaka i registret, då är det som om jag inte har något brottsregister alls i deras ögon, hoppas du förstår...
Exakt, även det står i min länk.
Men i regel, om det är bötesbrott, så är det fem år.

Vad är det du har hittat på?
Citera
2017-11-13, 11:23
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sannaflamma
Det är inte alls samma sak...
Alltså, jag ger dig rätt där. Jag gjorde det du borde gjort direkt, och ringde och frågade eftersom jag själv blev osäker.
Enklare brott, som trafikförseelser, är det två år på. Gäller det fortkörning så ska den vara grov i det fallet.
Misshandel och liknande som följer den straffskalan är det tre år på.
Grova brott som rån, kidnappning och liknande kan det vara tio år på men det bedöms individuellt. Har du begått ett väldigt grovt brott för tio år sedan så är det inga problem. Har du gjort samma typ av brott igen, så att du visar ett mönster så kan det straffa sig igen.

Hon drog flera exempel och summan av kardemumman är att det inte finns någon exakt tid egentligen. Finns det anledning att kolla historiken så gör de det. Men som sagt, är det ett brott som ligger tio år bakåt så ser de inte det vid deras rutinkoll.
Har du däremot gjort ditt senaste brott inom de senaste fem åren så ligger du sämre till. Då har du så att säga gett dem anledning att kolla längre bakåt i tiden.

Så...ett grovt brott för tio år sedan borde inte påverka körkortet.

Tack, jag fick lära mig nåt idag också. Lycka till.
Senast redigerad av Skrik & Panik 2017-11-13 kl. 11:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in