2017-11-12, 12:48
Medlem
Hej!

Jag och min sambo håller på att bygga till vårt hus.
Vi är klara med alla lån och har fått alla pengar utbetalda, vi har därmed inte en byggkredit utan bara traditionella bolån med rörlig ränta.

När vi är klara med huset kommer vi göra en värdering för att se hur högt belånade vi kommer vara på fastigheten. Vi räknar med ungefär 55-60%. Vi är dock belånade mot vår lön till 4,7-4,8 gånger.

Detta innebär att vi skulle behöva amortera den extra procent som nu ligger på förslag, men då till min fråga:

Gäller även detta gamla (dvs redan utbetalda) bolån, eller bara nya? Eftersom vi redan tagit alla våra lån, kommer vi påverkas av de nya reglerna som ligger som förslag?
Också, kan vi värdera om huset och på så sätt förändra vår lånebild, utan att påverkas?
Inga nya pengar kommer lånas upp, bara förhoppningsvis få en lägre belåning på huset.

Tack!
Citera
2017-11-12, 13:20
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kladda
Hej!

Jag och min sambo håller på att bygga till vårt hus.
Vi är klara med alla lån och har fått alla pengar utbetalda, vi har därmed inte en byggkredit utan bara traditionella bolån med rörlig ränta.

När vi är klara med huset kommer vi göra en värdering för att se hur högt belånade vi kommer vara på fastigheten. Vi räknar med ungefär 55-60%. Vi är dock belånade mot vår lön till 4,7-4,8 gånger.

Detta innebär att vi skulle behöva amortera den extra procent som nu ligger på förslag, men då till min fråga:

Gäller även detta gamla (dvs redan utbetalda) bolån, eller bara nya? Eftersom vi redan tagit alla våra lån, kommer vi påverkas av de nya reglerna som ligger som förslag?
Också, kan vi värdera om huset och på så sätt förändra vår lånebild, utan att påverkas?
Inga nya pengar kommer lånas upp, bara förhoppningsvis få en lägre belåning på huset.

Tack!

Tidigare ändringar har skett efter datumet för ändringen, dvs tidigare lån inte påverkas om inte banken har anammat förslagen i förtid. Sannolikt att samma sker denna gång. Det brukar leda till att bankerna blir överbelastade med folk som vill höja sina befintliga lån eller omförhandla månaden/månaderna innan ändringarna sker.

Däremot om du vill förhandla om lånet efter införandet räknas det som ett nytt lån och nya regler gäller.
Citera
2017-11-12, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela

Däremot om du vill förhandla om lånet efter införandet räknas det som ett nytt lån och nya regler gäller.

Men det blir väl inte nya regler som gäller om man förhandlar om räntesatser eller får en lägre amortering pga. Högre värde på huset? Låter lite konstigt eller? Så var det inte med 85-70%/70-50% reglerna som kom nu senast.
Citera
2017-11-12, 15:20
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kladda
Men det blir väl inte nya regler som gäller om man förhandlar om räntesatser eller får en lägre amortering pga. Högre värde på huset? Låter lite konstigt eller? Så var det inte med 85-70%/70-50% reglerna som kom nu senast.

Du har rätt, jag tänkte på omförhandlingar där man i princip får ett nytt låneavtal men med samma säkerhet som tidigare.

Vanlig omvärdering som du pratade om är okej att göra var 5:e år eller vid större ombyggnationer som höjt värdet mer än normalt. Så det beror på hur stor skillnaden är från när ni tog lånet och hur det ser ut idag.
Citera
2017-11-12, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Du har rätt, jag tänkte på omförhandlingar där man i princip får ett nytt låneavtal men med samma säkerhet som tidigare.

Vanlig omvärdering som du pratade om är okej att göra var 5:e år eller vid större ombyggnationer som höjt värdet mer än normalt. Så det beror på hur stor skillnaden är från när ni tog lånet och hur det ser ut idag.

Kanon, tack för dina svar
Citera
2017-11-12, 23:37
Medlem
Ett hus som kostar 8-9 gånger eran inkomst kommer vara väldigt dyr att äga.
Citera
2017-11-13, 13:26
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Ett hus som kostar 8-9 gånger eran inkomst kommer vara väldigt dyr att äga.

Det beror ju på. Det kan ju vara ett billigt hus med en fantastiskt (d.v.s dyr) tomt i bra läge.

Jämför huspriser i Norrland och Stockholm - huspriset säger ingenting om storlek, ålder eller driftkostnad.
Citera
2017-11-13, 13:54
Medlem
Rotselleris avatar
Enligt FIs presskonferens nyss kommer ni inte att påverkas, detta kan ändras om ni byter bank men det är upp till banken och inte direktiv från FI (så länge det går igenom såklart).

Generellt anser jag detta vara sunt då folks inställning inte har varit att man ska betala av sina lån (vilket iofs har varit gynnsamt de senaste 15 åren eller så).
Citera
2017-11-13, 22:20
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Det är ett sundhetstecken att amorteringskraven skärps.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in