2017-12-31, 09:41
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jadå och det är inte svårt som privatperson att få tag på en sån.
Inom modellflyget använder vi som vill behålla finishen alltid 2k-polyurethan, det enda som tål nitrometan utan att förstöras. Ja vi gamla.

Och det går inte att pulverlacka allt

Gör man en finish som tar mycket lång tid att göra, så är det inte så roligt om den smälter när motorn går igång.

Men en vanlig syntetisk lackfärg, kanske alkyd, eller akryl, det borde vara gott nog.
Senast redigerad av Knivur-273 2017-12-31 kl. 09:44.
Citera
2018-01-05, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Av_anledning
Näst bäst är vanlig typisk billack på sprayburk (låt bli feltemas skit färg!)

Vad är det för fel på biltemas billack sprayburkar?
Citera
2018-01-05, 05:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vad är det för fel på biltemas billack sprayburkar?
Lite mycket lösningsmedel och lite lite färgpigment, nu är det förvisso flera år sen jag köpte en burk där så kan ha blivit bättre men 3 lager med biltemasprayen täckte lika bra som 1 lager med auto-k multona för 130kr burken.
Citera
2018-01-05, 15:38
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Inom modellflyget använder vi som vill behålla finishen alltid 2k-polyurethan, det enda som tål nitrometan utan att förstöras. Ja vi gamla.

Och det går inte att pulverlacka allt

Gör man en finish som tar mycket lång tid att göra, så är det inte så roligt om den smälter när motorn går igång.

Men en vanlig syntetisk lackfärg, kanske alkyd, eller akryl, det borde vara gott nog.

Jag menade icke att den smälter som jag skrev ovan. Jag menade att den blir upplöst, som tandkrämen på tanden, av metanol, men framförallt nitrometan.

Vill du ha en lack som är lika motståndskraftig som Tardis i Dr.Who, så finns bara 2-k Poyurethan. Vidhäftningen är enastående och kan bara överträffas av epoxi, som inte tål ljus i längden

Epoxi vid pulverlack kan vara extremt bra och enklare framförallt. Jag vidhåller dock att den extremt ogrisha PU-lacken är bäst av alla.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-01-05 kl. 15:43.
Citera
2018-01-19, 19:14
Avstängd
Knivur-273s avatar
Jag har läst att försvarets lackfärg i kamouflagenyanser är de bästa lackfärger som skyddar stål. Jag har faktiskt använt dem själv i värnplikten, för Bofors levererade pjäserna bara i matt mellangrönt och någon gång fick vi den synnerliga roliga uppgiften att måla dem riktigt. Det tråkiga är att de bara fanns/finns i nyanserna matt mellangrön, ljusgrön och svart, kanske brunt också. Alla helmatta.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-01-19 kl. 19:24.
Citera
2018-01-19, 19:48
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Jag har läst att försvarets lackfärg i kamouflagenyanser är de bästa lackfärger som skyddar stål. Jag har faktiskt använt dem själv i värnplikten, för Bofors levererade pjäserna bara i matt mellangrönt och någon gång fick vi den synnerliga roliga uppgiften att måla dem riktigt. Det tråkiga är att de bara fanns/finns i nyanserna matt mellangrön, ljusgrön och svart, kanske brunt också. Alla helmatta.
Inget tråkigt med det, stilrena och manliga färger
Var kan man köpa dessa eminenta färger?
Citera
2018-01-19, 20:01
Avstängd
Knivur-273s avatar
Med "enklare" om pulverlack jämfört med PU-lack, så menade jag inte den tekniska enkelheten. Jag menade enkelheten i hälsohänseende, för så är det, om du sprutmålar en hel båt i ett garage bara med gasmask, med polyurethan, så är det en stor hälsorisk.
Citera
2018-01-19, 20:02
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Inget tråkigt med det, stilrena och manliga färger
Var kan man köpa dessa eminenta färger?
Jag kan kolla det. Jag såg en annons. Dock dyrt, och bara mellangrönt och svart.
Citera
2018-01-19, 20:08
Medlem
Jag hade kört svart och jag hade kollat så att det inte funnits rost innan jag målar. Finns det rost hade jag fått bort den och behandlat innan jag lagt på färg. Om du spreyar över rost blir det bubbligt. rosten och eventuell fukt ligger kvar.
Citera
2018-01-19, 20:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag menade icke att den smälter som jag skrev ovan. Jag menade att den blir upplöst, som tandkrämen på tanden, av metanol, men framförallt nitrometan.

Vill du ha en lack som är lika motståndskraftig som Tardis i Dr.Who, så finns bara 2-k Poyurethan. Vidhäftningen är enastående och kan bara överträffas av epoxi, som inte tål ljus i längden

Epoxi vid pulverlack kan vara extremt bra och enklare framförallt. Jag vidhåller dock att den extremt ogrisha PU-lacken är bäst av alla.

Vad har metanol med en cykel att göra? -Ber om ursäkt att jag inte läst hela tråden, TS kanske använder metanol när TS är "ute å cyklar", vad vet jag..

Färgen kan vara vanlig billack på sprayburk, resultatet blir dock ljusår bättre med kompressor. Underarbetet är A och O! Vanlig billack är faktiskt ganska lösningsmedelsbeständigt när färgen har härdat, även en-komponents-färg härdar med tiden, tar cirka 6 mån. Om vi snackar kulör är Crescent-orange väldigt fint. Sätter man sedan på Crescent-dekaler (går att beställa av mindre nogräknade firmor) kan man säkert sälja en kass DBS som en Crescent idag. Folk fattar inte skillnaderna, och det är väl Shimano på allt, så man borde väl vara expert/cykelnörd för att upptäcka fejket.
Citera
2018-01-19, 20:15
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vad har metanol med en cykel att göra? -Ber om ursäkt att jag inte läst hela tråden, TS kanske använder metanol när TS är "ute å cyklar", vad vet jag..

Färgen kan vara vanlig billack på sprayburk, resultatet blir dock ljusår bättre med kompressor. Underarbetet är A och O! Vanlig billack är faktiskt ganska lösningsmedelsbeständigt när färgen har härdat, även en-komponents-färg härdar med tiden, tar cirka 6 mån. Om vi snackar kulör är Crescent-orange väldigt fint. Sätter man sedan på Crescent-dekaler (går att beställa av mindre nogräknade firmor) kan man säkert sälja en kass DBS som en Crescent idag. Folk fattar inte skillnaderna, och det är väl Shimano på allt, så man borde väl vara expert/cykelnörd för att upptäcka fejket.
Metanol är hårt mot icke tvärbundna lackfärger. Endast cellulosabutyrat tål det. Det var ett exempel på att kvalitetsbestämma lacker. Oljebaserade lacker kan du enkelt strippa med lut.

Bromsvätska anses vara en brutal lackstrippare i samma grupp som metylklorid och nitrometan alla polära.

Som jag skrev innan, vanlig syntetisk lackfärg torde vara gott nog för de flesta, alkyd eller akryl, men några har högre krav.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-01-19 kl. 20:21.
Citera
2018-01-19, 20:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Metanol är hårt mot icke tvärbundna lackfärger. Endast cellulosabutyrat tål det. Det var ett exempel på att kvalitetsbestämma lacker. Oljebaserade lacker kan du enkelt strippa med lut.

Bromsvätska anses vara en brutal lackstrippare i samma team som metylklorid.

Jo, bromsvätska ja. Har TS bromsvätskebaserade (hydrauliska) bromsar på sin cykel? -Detta har jag missat i så fall. Sorry för det. Har lackat cykelramar med vanlig billack som jag haft över, blivit lika bra som nyinköpt cykel. Inte haft några som helst problem med hållbarheten. Fattar fortfarande inte riktigt vad metanol har med cyklar att göra, men det kanske är något nytt mode?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in