2017-11-11, 23:10
Medlem
Enligt en bild som florerar på Facebook just nu så ska en manlig skådespelare ha dömts för misshandel på sin likaledes skådespelande tidigare flickvän.
Jag vet inte när detta ska ha hänt, det kan ha varit för 20 år sedan, vad vet jag?
I alla fall ska han vid samma tidpunkt som domen föll spelat Petruchio på teaterscenen i Shakespeares "Så tuktas en argbigga".
Jag undrar då såklart vem denne herre är.

Enligt Wikipedia har har pjäsen satts upp tre gånger sedan år 1997 i Sverige. Vi kanske kan begränsa oss till tidigast detta år för enkelhetens skull.

1997 spelades den på Dramaten, Petruchio spelades då av Örjan Ramberg
År 2000 sattes den upp i Vadstena. Petuchio spelades då av Henrik Norlén.
2006 sattes den upp på Malmö Stadsteater med Peter Sundberg i rollen.

För mig är det väl bara herr Ramberg som är någorlunda känd sedan tidigare.
Är det någon som har koll på de andra, eller rentav vem som misshandlade sin flickvän?
Citera
2017-11-11, 23:32
Medlem
Uncle Dukes avatar
Örjan Ramberg är ju känd för att ha pucklat på alla möjliga personer, inklusive flickvänner och fruar, så det kan mycket väl vara han som avses. Lär ju finnas ett antal trådar om honom här på Flashback om du söker.
Citera
2017-11-11, 23:35
Moderator
Schlesiens avatar
Rubrikändring

Utgången varningsvärd rubrik:
Vem är skådespelaren?

/ Moderator
Citera
2017-11-11, 23:36
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Örjan Ramberg är ju känd för att ha pucklat på alla möjliga personer, inklusive flickvänner och fruar, så det kan mycket väl vara han som avses. Lär ju finnas ett antal trådar om honom här på Flashback om du söker.
Örjan är känd för att ha misshandlat Josefin Nilsson, så det ligger nära till hands att det är vad som sprids i en ny våg nu.

Nåt citat från Facebookdelningen, någon?
Citera
2017-11-12, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Örjan är känd för att ha misshandlat Josefin Nilsson, så det ligger nära till hands att det är vad som sprids i en ny våg nu.

Nåt citat från Facebookdelningen, någon?

Under arbetet med Alfahannen läste jag domen mot den manliga skådespelare som dömdes för misshandel och olag hot mot sin f d flickvän som då hon försökte lämna den mycket våldsamma relationen hotades med en vass brevkniv, fick mängder av hotfulla meddelanden bl a att han ska slå sönder hennes ansikte så att hon inte kan filma.
När jag läste domen tänkte jag att detta borde gjort att han hamnade ute i kylan, fick svårt att få jobb osv.
Men nej. När jag jämför datumen med teaterrecensioner inser jag att han vid samma tid istället stod på en av landets stora teaterscener i rollen som Petruchio i Shakespeares Så tuktas en argbigga.
Ja, just den där extremt kvinnohatande pjäsen där Katta ska tuktas till att underkasta sig sin make.
Han mottog mycket beröm för sin rolltolkning, karriären fortsatte.
//Katarina Wennstam
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in