2017-11-11, 22:28
Medlem
zetruzs avatar
Jag skulle köpa en hifiprodukt och ingick en konversation med säljaren. Dag 1 gick han med på att skicka via Blocketpaketet (konversation hölls på Blockets mailsystem samt SMS). Dag 2 skriver han att han istället sålde den till en kompis. Jag citerar hela konversationen nedan. Som jag förstår det är det här ett avtal som är bindande? Kan man göra något åt det, eller är det bara att skippa? Som jag förstår det är ju inte avtalet explicit utan underförstått, har det betydelse?

Tacksam för svar.

Blockets mail förkortas BM.
Dag 1.
BM - Jag: "Okej, om du inte fått den såld redan så tar jag [produkten]. Skicka helst med Blocketpaketet! [Jag gav också namn och address]"
BM - Jag: "Skicka gärna med kvittot och även kabeln, så länge det inte är risk för skrapmärken på [produkten]. =)"

BM - Säljaren: "Absolut, kvittot är elektronisk så det är på mailen. Det jag behöver för blocketpaketet är:
Telefon
E-post"

BM - Jag: "Ok! [Angav mitt telefonnummer samt min epost]"

BM - Säljaren: "Kan du skicka eposten på sms till mitt telefonnummer? Haha blocket döljer din epost... [Han angav sitt telefonnummer]"

SMS - Jag: "[Min epost]"

SMS - Säljaren: "Tack! Skriver ut paketlappen i eftermiddag och eventuellt hinner jag lämna in paketet på ombuded ikväll."

SMS - Jag: "Schysst! Inget farligt om du inte hinner ikväll dock. "

BM - Säljaren: "Du ska ha fått ett mail där du kan godkänna blocketpaketet så jag kan skriva ut paketlappen. Frakt landar på 264kr."

BM - Säljaren: "Kom hem lite senare än vad jag tänkt så hinner nog inte skicka idag men lämnar av det imorgon "

SMS - Jag: "Sisådär "

___
Dag 2.
SMS - Säljaren: "Tjena! En vän till mig ville köpa subben så sålde den till han så du vet."
Citera
2017-11-11, 22:35
Medlem
Det är underförstått vad som händer. Men chattloggen är ju inte uttryckligt ett anbud + accept där säljaren säger "du får köpa den". Du har ju rätten på din sida, men det kan bli svårt att påvisa att du fått ett specifikt anbud. Därför tror jag att dina möjligheter att bli framgångsrik med en sådan talan kan bli svårt, rent juridiskt.
Citera
2017-11-11, 23:05
Medlem
Skulle nog ändå vilja hävda att ni ingått ett avtal, ni diskuterar ju hur transport av avtalad vara ska ske. Det ger för handen att avtal är ingått.

Men det är den juridiska biten. Det kommer kosta dig mer att driva denna fråga än det är värt.
Citera
2017-11-11, 23:07
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Det är underförstått vad som händer. Men chattloggen är ju inte uttryckligt ett anbud + accept där säljaren säger "du får köpa den". Du har ju rätten på din sida, men det kan bli svårt att påvisa att du fått ett specifikt anbud. Därför tror jag att dina möjligheter att bli framgångsrik med en sådan talan kan bli svårt, rent juridiskt.

Mjo, det är det ju. TS länkade, gissar jag, till produkten, där han skrev "[produkten]" i citationstecken. Även om säljaren har tagit bort annonsen nu så är jag övertygad om att den finns sparad i blockets arkiv, och där framgår såväl produkt som pris.
Citera
2017-11-11, 23:16
Medlem
zetruzs avatar
Jag har sparat annonsen på wayback machine. Inte för att jag tror det blir relevant, men ändå.
Nämnas bör även att efter att säljaren fick mitt telefonnummer och min epost så fick jag ett meddelande från Blocket där jag fick bekräfta att jag ville gå med på det här köpet. Glömde bort att nämna det, smart som man är...
Där står både namn och adress på säljaren och mig, samt det överenskomna priset (inklusive frakt). Så det är ju då ingen fråga om att det är en formell överenskommelse, jag är bara korkad.

Sedan är ju frågan ifall det är värt besväret att göra något, och i så fall vad?
Citera
2017-11-11, 23:38
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetruz
Jag har sparat annonsen på wayback machine. Inte för att jag tror det blir relevant, men ändå.
Nämnas bör även att efter att säljaren fick mitt telefonnummer och min epost så fick jag ett meddelande från Blocket där jag fick bekräfta att jag ville gå med på det här köpet. Glömde bort att nämna det, smart som man är...
Där står både namn och adress på säljaren och mig, samt det överenskomna priset (inklusive frakt). Så det är ju då ingen fråga om att det är en formell överenskommelse, jag är bara korkad.

Sedan är ju frågan ifall det är värt besväret att göra något, och i så fall vad?
Vad har du tänkt vinna på detta? Att säljaren får köpa en ny likadan sub åt dig?
Såvida ni inte SIGNERAT något avtal är det ALDRIG bindande i Sverige. I Texas bland annat räknas ett handslag som bindande tex men inte här.
Citera
2017-11-11, 23:42
Medlem
Unisertits avatar
Du kan lika gärna begå självmord nu när den sketna subben är såld. Förstår din ångest, men efter döden är smärtan som bortblåst.
Citera
2017-11-11, 23:47
Medlem
hassanmebyssans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Vad har du tänkt vinna på detta? Att säljaren får köpa en ny likadan sub åt dig?
Såvida ni inte SIGNERAT något avtal är det ALDRIG bindande i Sverige. I Texas bland annat räknas ett handslag som bindande tex men inte här.
Vad snackar du för skit? Ett muntligt avtal är bindande i Sverige. Mer svårbevisat, men fortfarande giltigt.
Citera
2017-11-11, 23:53
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Du kan lika gärna begå självmord nu när den sketna subben är såld. Förstår din ångest, men efter döden är smärtan som bortblåst.
Kan vara den enda lösningen ja.
Citera
2017-11-11, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan

Vad är det för jävla dumheter?
Fullständigt felaktigt, inte en siffra rätt som man brukar säga.

Det enda avtal som kräver underskrift inom svensk juridik är fastighetsköp.
Citera
2017-11-11, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetruz

Då är det väl mer eller mindre solklart kontraktsbrott från säljarens sida. Visst, du skulle sannolikt vinna i en rättsprocess men är det värt tiden och mödan? Mitt svar är, som alltid, nej.
Citera
2017-11-12, 01:58
Medlem
Detta är Sverige och inte nåt drama ifrån Usa...vad tror du själv? ...Ska du stämma han i nån civildomstol och tro att du ska vinna? Vakna upp från ditt söndercurlade 90 tal och titta inte för mycket på amerikansk film.
Senast redigerad av b-bist 2017-11-12 kl. 02:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in