Satt och funderade över detta efter att ha pratat med en person av okänt kön på MSN... efter att ha pratat i ett antal timmar drog jag slutsatsen att det var en tjej, vilken senare blev bekräftat. Hur kunde jag veta det här? Samtidigt om jag som kille ska utge mig för att vara tjej så ändrar jag automatiskt mitt sätt att skriva och prata. Har försökt komma fram till vad som är karakteristiskt för varje kön, men lyckas inte komma nånstans.
Finns det någon sanning bakom detta? Vad är det egentligen som skiljer sig mellan manlig och kvinnlig kommunikation både vad gäller skriftlig kommunikation och kroppsspråk samt tal?
Ja, visst finns det skillnader mellan manligt och kvinnligt sätt att tala. Rent vetenskapligt så har kvinnor större behov av stödsignaler, alltså "ja", "mm", "förstår" m.fl. Och så talar de fortare och med mer flyt. Också det fastställt i vetenskapliga studier i samtalsforskning.
Om jag går lite mer på känn så tycker jag mig märka att kvinnor använder slang och hafsspråk i betydligt lägre grad än män.