• 8
  • 9
2017-11-15, 21:42
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Detta är en av anledningarna till att man MÅSTE vara kund på flera banker för att kunna leva ett hyfsat tryggt liv. Det hjälper inte att man har ett par tusen kontant. Med dessa pengar kan man oftast inte ens tanka bilen på natten!

Jag liksom flera vänner har blivit spärrade från våra konton utan någon vettig anledning mer än att jag inte kunde svara på min exakta kommande lön de kommande 12 månaderna och vilka mina kommande kunder är på firman. Det hjälpte inte att gå in på banken och krångla i 3h. De visste inte varför alltifrån telefonbanken, mobilbanken och allt annat var spärrat. Det var visst bara en person som kunde låsa upp, som var sjukskriven under de kommande 3 dagarna... Så jag fick vackert vänta med att betala alla räkningar till efter månadsskiftet samt använda annan banks bankkort.

Har också t.ex. blivit nekad att ta ut kontanter 2ggr samma dag i en bankomat. Man får tydligen bara göra det en gång per dag på ICABANKEN. Helt nytt för mig. Tur att jag inte var på semester och verkligen var tvungen till att ha kontanter. En bekant blev nekad att betala sina räkningar eftersom beloppet var för stort. Trots att beloppet med stor marginal satt på kontot. Vad tusan ska man göra om det är sista förfallodag? Speciellt när de kräver att man kommer in på bankkontoret för att släppa på spärren!

Så JA det krävs att man är kund på flera banker för att kunna leva ett tryggare liv!
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag har varit kund hos SEB sedan jag flyttade hemifrån och jag har ALDRIG haft de problemen du berättar om. Varken vdg överföringar eller betalningar eller uttag.
Får hålla med LuluBrooksie här - aldrig råkat ut för något av ovanstående.

Däremot finns det fördelar med bankkort från flera utgivare. Detta då banker vid vissa tillfällen haft datorstrul (foliehatt på för de som hävdar konspiration) och då är det bra att ha ett (eller flera) alternativ att ta till.
Citera
2017-11-19, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Får hålla med LuluBrooksie här - aldrig råkat ut för något av ovanstående.

Däremot finns det fördelar med bankkort från flera utgivare. Detta då banker vid vissa tillfällen haft datorstrul (foliehatt på för de som hävdar konspiration) och då är det bra att ha ett (eller flera) alternativ att ta till.
När du säger konspiration, menar du ryssen eller något helt annat?
Citera
2017-11-19, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag betalar 120 kr om året för "betala räkningar via internet" hos SEB, har inga kort hos dem utan istället har jag Forex bank VISA (gratis), Santander Mitt kort (gratis men går inte att nyteckna tyvärr), Revolut mastercard (gratis men kostar i praktiken €5 i frakt).

Totalt betalar jag alltså 120 kr om året + €5 var tredje år för kortförnyelse hos revolut för samtliga banktjänster.
Vet inte om du använder autogiro, men har man det lämpligast hos SEB eller Forex i din uppställning?

Om du vill betala prenumerationstjänster online, vilket kort lämpar sig bäst för det?

Man vill ju pilla så lite som möjligt med autogiro och att lägga in kortnummer i olika tjänster, så det gäller att hitta en hållbar lösning, dvs inte byta bank fram och tillbaka tänker jag.

Är det f.ö. debit- eller kreditkort vi talar om här?
Citera
2017-11-19, 14:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Vet inte om du använder autogiro, men har man det lämpligast hos SEB eller Forex i din uppställning?

Om du vill betala prenumerationstjänster online, vilket kort lämpar sig bäst för det?

Man vill ju pilla så lite som möjligt med autogiro och att lägga in kortnummer i olika tjänster, så det gäller att hitta en hållbar lösning, dvs inte byta bank fram och tillbaka tänker jag.

Är det f.ö. debit- eller kreditkort vi talar om här?

Haft SEB i mer än 20 år så det är där alla autogiron hamnat, forex har jag bara gjort någon enstaka betalning från - gissningsvis funkar båda lika bra.

Det är blandat, forex och revolut är debit, santander har jag kreditkort hos.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in