2017-11-10, 15:02
Medlem
Skulle behöva ett gott råd här. Var på anställningsintervju idag, 3:e intervjun hos samma arbetsgivare och jag verkar ha kommit mycket långt i processen. De frågade om löneanspråk, jag svarade vad jag hade och såg att de höjde lite på ögonbrynen.

I samband med det kom det upp att det ska ingå en tjänstebil i tjänsten och det skulle då vara förmånligt samt att de antydde om att de skulle komma med ett motbud.

Har funderat lite under dagen på hur jag ska tackla ett ev. jobberbjudande och argumentet med tjänstebil. Tänkte som så att det kanske går att acceptera en lite lägre lön om jag på något sätt kan kompensera genom att få bort vissa av mina fasta kostnader.

Vi har idag två bilar i familjen då jag behöver en bil i jobbet då jag pendlar till olika uppdragsgivare och frugan behöver bil i sitt jobb. Men om jag då avyttrar min bil och på så sätt kan bli av med billån, skatt och försäkringskostnad samt säga upp en av parkeringsplatserna jag hyr idag av min hyresvärd och sedan ta buss/cykel till min nya arbetsgivare och ha tjänstebilen stående där. D.v.s. att bilen enbart nyttjas för tjänsteresor och inte åker en mil i privata ärenden med den.

Stämmer det då att man inte betalar någon förmånsskatt om man lägger upp bilfrågan på det sättet? Vi kommer fortfarande att ha kvar frugans bil och den kan vi nyttja på fritiden.
Citera
2017-11-10, 16:52
Medlem
Om bilen står parkerad hos arbetsgivaren och därutöver endast används ringa i privat omfattning (tror det är max 10 tillfällen per år och max (tot) 100 mil. Så ska det ej förmånsbeskattas enligt vad jag vet.

Men, om tjänstebil/förmånsbil är ett arbetsverktyg, så att säga något du "måste" ha för att över huvudtaget utföra jobbet (alltså; säljare, regionschef, ambulerande jonglör eller liknande) då tycker jag inte du ska tumma på löneanspråket för att dom erbjuder bil - det är ju som att sänka lönen på en snickare för att han hålls med hammare. Är ju givetvis ett klassiskt knep när man rekryterar att slänga fram tjänstebilskortet dock (funkar ofta bra på såna som mig, killar/män, som ser en tjusning med att köra en ny bil och slippa service, rep, värdeminskningskostnader).
Citera
2017-11-10, 17:16
Medlem
edge22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Om bilen står parkerad hos arbetsgivaren och därutöver endast används ringa i privat omfattning (tror det är max 10 tillfällen per år och max (tot) 100 mil. Så ska det ej förmånsbeskattas enligt vad jag vet.

Helt rätt!

Jag har en sån ordning i mitt jobb och betalar inte förmånsskatt på bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in