• 4
  • 5
2017-11-10, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milan.Barca
Jag hade definitivt tagit det i kontanter för att slippa alla eventuella risker. Hade sluppit skapa denna tråd t.ex
Då kanske du kan låta denna du ska hyra ut till spara hyrorna åt dig i stället? Så kan du hämta dem i en bunt efter ett kvartal eller så? Men eftersom du är i någon annan lägenhet och behov av annat så kan jag tänka mig att du behöver pengarna direkt varje månad för din egen hyra och mat och så vidare.
Citera
2017-11-10, 17:46
Medlem
1luvs avatar
Enklast hade ju vart att du åker ner 1 gång per månad o får kontanter
Citera
2017-11-10, 22:28
Medlem
Milan.Barcas avatar
Tacksam för alla svar i tråden! Jag har pratat med en nära vän och han kommer ta emot betalningarna åt mig. Det är 3h mellan städerna så kommer inte orka åka varje månad för att hämta pengarna. Sedan så är enda anledningen till att jag inte vill att skatteverket etc ska lägga sig i är att jag inte vill skatta pengarna. De tar redan så jävla mycket skatt. Hade tänkt säga upp lägenheten först, men det är ju 3 månaders uppsägningstid. Känner inte för att ge bort 11-12k...
Citera
2017-11-11, 00:32
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Tacksam för alla svar i tråden! Jag har pratat med en nära vän och han kommer ta emot betalningarna åt mig. Det är 3h mellan städerna så kommer inte orka åka varje månad för att hämta pengarna. Sedan så är enda anledningen till att jag inte vill att skatteverket etc ska lägga sig i är att jag inte vill skatta pengarna. De tar redan så jävla mycket skatt. Hade tänkt säga upp lägenheten först, men det är ju 3 månaders uppsägningstid. Känner inte för att ge bort 11-12k...

Varför krångla till det, Är din vinst från uthyrningen över 40 000:- per år?

”Från hyresintäkterna får du göra två avdrag. Varje hyresrätt ger rätt till
ett schablonavdrag på 40 000 kronor och
ett avdrag för de avgifter som du har betalat till din hyresvärd för den tid som hyresrätten har varit uthyrd.”

https://www.skatteverket.se/privat/f...800033551.html
Citera
2017-11-11, 07:38
Medlem
Jag får förfrågan ibland från banken när jag lagt till någon ny hyresgäst. Det är bara ett meddela att det är hyra för rum, lägenhet eller stuga. Inget problem sedan. Skattar gör du i din självdeklaration. Skall du nyttja schablonavdraget på 40000:- /år måste du själv nyttja bostaden en del av året enligt skattemyndigheten när jag ställde frågan.
Citera
2017-11-11, 07:52
Medlem
Cache är väl ändå det sämsta? Vad tusan ska man göra med alls pengar? Inte kan man betala hyran för dem utan att gå till Banken och sätta in dem. Och då få en massa frågor som måste besvaras. Jag skulle behöva om en insättning eller Svisch till samma konto som räkningen betals då går samma pengar ut direkt efter insättning och inga krångligt. Den marginalen du har går till försäkringar och el mm ( till dig) så det är bara pengar in pengar ut. Det är väl ändå ingen moms mm på hyror?
Citera
2017-11-11, 10:07
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Jag får förfrågan ibland från banken när jag lagt till någon ny hyresgäst. Det är bara ett meddela att det är hyra för rum, lägenhet eller stuga. Inget problem sedan. Skattar gör du i din självdeklaration. Skall du nyttja schablonavdraget på 40000:- /år måste du själv nyttja bostaden en del av året enligt skattemyndigheten när jag ställde frågan.

Personen på Skatteverket har uttryckt sig oklart i vanlig ordning, det handlar inte om just det året, det handlar om ifall bostaden skall klassas som privatbostad, om du har bott i en lägenhet i flera år, hyr ut den ett år och har för avsikt att flytta tillbaka då är det en privatbostad, i detta fallet behöver du inte ha bott i bostaden under uthyrningsåret.

Den som är intresserad kan söka på Google ”vad är en privatbostad”
Senast redigerad av trottwell 2017-11-11 kl. 10:17.
Citera
2017-11-11, 15:45
Medlem
Citat:
Personen på Skatteverket har uttryckt sig oklart i vanlig ordning, det handlar inte om just det året, det handlar om ifall bostaden skall klassas som privatbostad, om du har bott i en lägenhet i flera år, hyr ut den ett år och har för avsikt att flytta tillbaka då är det en privatbostad, i detta fallet behöver du inte ha bott i bostaden under uthyrningsåret.

Kan säkert vara så att de uttryckt sig oklart.
Citera
2017-11-11, 17:47
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Cache är väl ändå det sämsta? Vad tusan ska man göra med alls pengar?
Cash, som det heter på engelska (på svenska kallar vi det kontanter), går att ha till mycket. Man kan till exempel handla mat med dem. Eller kläder, cigarretter, sprit, etc. Faktum är att man kan handla nästan vad som helst med dem.
Citera
2017-11-13, 14:01
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Går det att läsa någonstans? Försökt googla men hittar inte. Det är en summa mellan 6000-7000kr som ska swishas till mig varje månad. De måste väl skattas egentligen?
Nej

Ingen kommer att bry sig ett dugg. Det går hur bra som helst med automatiska banköverföringar mellan privatpersoner.
Haft stående transaktioner hit och dit uppåt 10 tkr i flera år
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in