2017-11-09, 20:48
Medlem
Köpte nyligen en Audi a4 2013 som gått 15k mil och ibland är första växeln trög när bilen är kall, det liksom hackar in i växeln och ibland tar det emot rätt rejält, de andra växlarna går dock bra att få i när som.

Skulle ett oljebyte i växellådan lösa mitt problem eller kan det vara något annat som spökar?
Citera
2017-11-09, 21:56
Medlem
sucuks avatar
De flesta bilar brukar ha sina egenheter, en svår etta när lådan är kall är inte direkt ovanligt, sedan har bilen dessutom rullat 15k mil - då kan även synkringarna i växellådan börja bli slitna.

ingenting farligt troligen, du får kanske ta för vana att först lägga i tvåan innan du lägger i ettan när kallstartar.
Citera
2017-11-10, 09:16
Medlem
Det kan vara dags att justera växellänkaget eller byta bussningar runt växellådan. Oljebyte och en smörjning av länkaget är väl inte fel heller med tanke på hur långt bilen rullat. Smörj med nåt som inte angriper gummi och plast.
Citera
2017-11-10, 09:20
Medlem
zoombos avatar
jag har inte testat det själv men har hört att riktigt fina (och dyra) växellådsoljor som t ex de som Red Line säljer kan göra underverk i lådor som låter eller är tröga. Jag skulle definitivt testa.

Jag är så gammal att jag minns när de helsyntetiska oljorna kom och det var som dag och natt att då byta den sega smörja som knappt rann när det var 30 grader kallt mot en helsyntetisk dito!
Citera
2017-11-10, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
jag har inte testat det själv men har hört att riktigt fina (och dyra) växellådsoljor som t ex de som Red Line säljer kan göra underverk i lådor som låter eller är tröga. Jag skulle definitivt testa.

Jag är så gammal att jag minns när de helsyntetiska oljorna kom och det var som dag och natt att då byta den sega smörja som knappt rann när det var 30 grader kallt mot en helsyntetisk dito!
Jag har testat Redline. Det är inget att rekommendera. Lådan lät MER efter bytet. Köpte Mobil helsyntet i stället och växlingarna blev smidigare och det slutade låta metalliskt.
Citera
2017-11-10, 09:47
Medlem
BigIvars avatar
Går lådan trögt när motorn är kall så beror det alldeles säkert på att växellådsoljan är kall och lite seg. Det där är inte mycket att bekymra sig över.
Citera
2017-11-10, 10:52
Medlem
Som det skrivits om så kan det vara en bra idé att se över länkaget. Brukar finnas servicekit att köpa så man kan byta ut bussningar, mm samt smörja upp allt.

Sen är det väl inte fel att byta olja i lådan heller om man är mån om dina grejer.

Men, tror inte att det är något du behöver oroa dig över om det inte är väldigt segt att få i första växeln. Men ovanstående punkter kan hjälpa.
Citera
2017-11-10, 12:55
Medlem
skunkjobbs avatar
Om det hackar när man ska lägga i en växel så är det snarare kopplingen som inte frikopplar riktigt, inte växellådans fel. Detta borde i o f s gälla även om man lägger i tvåan, trean osv. Har du provat det och hur känns det i så fall?
Citera
2017-11-10, 19:35
Medlem
Det där känner jag igen från -80 och -90 talets BMW bilar jag hade då, 3 serie 5 serie och 635. Alla var 5 växlade och svåra att få i ettan på. Bilarna var så från nya och framförallt när dom var kalla. Minns att Förenade bil på den tiden sa att det var ett typfel avseende synkringarna på växellådan (ZF?). Kanske är ett typfel även idag på Audi, har en brorson som haft samma problem med sina A4 bilar.
Citera
2017-11-10, 21:11
Medlem
Paddan1000s avatar
Menar du att ettan är seg när bilen är nystartad och står stilla och du ska lägga i växeln från friläge, eller menar du att det går segt när bilen rullar och du vill lägga i ettan i farten efter att ha saktat ned?
Om ettan är seg att få i medan bilen rullar är det meningen att det ska vara så. Det ligger i ettans natur och går inte att göra något åt.
Citera
2017-11-10, 23:29
Medlem
LembitARTs avatar
Jag tror att lösningen är att justera länkaget mot växellådan, den ligger på gränsen kall men fungerar varm.
Det är inte urtrampningslagret och inte heller kopplingen för den fungerar kall som varm.
Justera in växlingarna på växelspaken så de matchar rörelserna i lådan är mitt tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in