Citat:
Ursprungligen postat av
itazon
Nej. Judendom är numera inte enbart en religion utan nu även klassat som etnisk eller nationell tillhörighet vilken gett skydd enligt diskrimineringslagen (USA har inte skyddat religion i sin lagstiftning).
Israel och folk som råkar vara judar är helt ok att kritisera, men inte just som folkgrupp.
Jag tycker att det där är lite av ett problem att man skyddsklassar utan vidare eftertanke.
Tex. lagen om hets mot folkgrupp hade ett syfte men det var inte tillräckligt tydligt och sedan kan man göra tillägg vilket har gjorts.
Ibland blir det ju helt absurt som när mannen som vägrade ta kvinnliga chefen i hand och därför inte fick jobbet fick rätt angående diskriminering. race trumps gender, han var invandrare och kvinnan etnisk svensk.
Eller som när tillägget gjordes att även gälla LGBT men Weiderud vädrar S syn på saken när han säger att muslimer får ha homo, och kvinnohat för dom har inte kommit tillräckligt långt i sin demokratisyn.
Judarna har ju länge varit en skyddad grupp som kunnat dra "antisemitkortet" men jag personligen har inget emot judar och dom har ju dessutom utsatts för mycket sk1t genom åren, Hitlers härjnigar var väl värst men ingalunda en isolerad incident och Israel slåss ju för sin överlevnad varje dag.
Sen har vi gruppen kvinnor som jag nog också kan tycka skall få viss draghjälp upp till jämlikheten.
Och barn såklart.
Men sen borde det vara tvärstopp.
Nu har vi typ 70% kvinnor jobbandes på kommunerna, 65% kvinnor på universiteten, osv. osv.
Invandrare är extremt väl behandlade i Sverige (jämfört med hur man som invandrare skulle behandlas i deras land till exempel).
Vi är i stort sett jänställda och alla har en chans att lyckas i Sverige (och USA).
Att då fortsätta dela ut privilegier som skyddade grupper eller andra privilegier är ju bara idiotiskt och spär på irritation hos majoritetsbefokningen.
Och att dela ut frikort till muslimer som på inget sätt är en hotad grupp någonstans utan istället den religion som står för allra mest våldsbrott mot ickemuslimer osv. är ju infantilt.
Att konstruktioner som "värdegrund" som står över fakta och rationellt tänkande där rätt person - perfekta kombon är ju invandrare, homosexuell och kvinna - kan säga att en världsledande forskares faktabaserade åsikter är fel eftersom "han får tycka vad han vill men att hon inte känner att det stämmer" och få rätt i debatten, som ofta är modererad, är jäkligt oroande.
Där får vi ju avarter som denna med kärnkraften, man lägger ned fullt fungerande kärnkraftverk och får elbrist.
I fallet judarna vet jag inte vad syftet var, kanske skydd mot muslimsk antisemitism, men det gör ju egentligen bara att fler blir irriterade på dom som grupp.
Passar också dåligt in i Q narrative