Citat:
Ursprungligen postat av
realnigga
1. Når plogarna en halvmeter ned i marken (som de för övrigt inte gör) så gör man bara minornas stålfötter en halvmeter längre så faller dina drömmar sönder.
Väljer du att istället detonera dem tar det orimligt lång tid då det krävs mer en 800 kg C4 (anti-minormar) för att endast rensa en 100 meters linje och en bredd som är 10 meter. Det krävs alltså 160 ton C4 för att göra en säker väg på 20km. Hade du haft ett IQ på genomsnittlig nivå kan du se hur kostnadsineffektivt samt tidskonsumerande det kommer bli.
2. Jag börjar tro på riktigt att du är dum i huvudet, senil eller alkoholist om inte alla tre. Gång på gång har jag sagt att ett area-defense inte används för att stoppa en attack, utan att absorbera attacken och orsaka höga förluster på fiendet medans man behåller förlusterna låga för försvararen.
Naturligtvis kan en bestämd attackerare med en numerär överlägsenhet på 10:1 ta över all terräng som ockuperas av försvararen, däremot kan han inte göra det med låga förluster relativt till försvararens förluster i ett förberett area-defense.
3. Det är varken rocket science eller avancerat att tillverka kulsprutor, kanoner eller ammunition. Kulsprutor och kanoner är helt mekaniska och behöver ingen avancerad teknik överhuvudtaget till skillnad från styrda missiler som är extremt dyra att tillverka som du förespråkar.
Allt jag nämnde har massproducerats av primitiva folk med helt manuella redskap sedan 1800-talet. Om länder inte tillverkar dessa är det helt enkelt för att de inte vill.
4. Det finns bakåtladdade svartkruts kanoner sedan 1500-talet så där faller hela ditt argument sönder mot simpla och billiga anti-tank kanoner.
5. Sedan har du inte lyckats förklara hur du kan uppnå en strategisk seger via en koncentrerad attack på ett area-defense där alla fabriker, vapen, resurser och trupper är jämnt utspridda.
1. hahah...du är för mycket, den saken är ju klar i alla fall. Vad är det inte du förstår med vad jag säger? Minröjare röjer MINOR, svårt att fatta? Jag tycker jag har varit ytterst tydlig med hur man går till väga, fattar du inte det så är det ditt problem.
Sen vadå kostnadseffektivt? Vi antar att du har minerat ett område som är svårt att gå runt (pga t ex. terräng), då MÅSTE du ju rimligtvis få bort tillräckligt med minor för att passera. Din retorik med kostnader är ju så dum att man häpnar. Än en gång, läs vad jag skriver om att det går förträffligt bra att använda FLERA typer av minröjning. Jag har ALDRIG sagt att man ska lägga ut 2km sprängladdningar.
MEN...
Även om man nu gjorde det så är ju kostnaden minimal med tanke på vad det skulle kosta om man INTE gjorde det. En stridsvagn kostar en helvetes massa pengar, för att inte tala om värdet av människor. Sist men inte minst så måste man fram.
2. Men snälla...lider du av totalt tunnelseende? Jag har redan påtalat att jag inte är en person som "rackar ner" på andra människor, men jag börjar på fullaste allvar undra över om du inte har någon sorts diagnos? Du VÄGRAR att ge med dig, vad man än säger. Det närmaste är som sagt när du helt plötsligt har tagit något ur din "ekvation", dock aldrig ett medgivande.
Haha...du kommer ALDRIG någonsin att tillfoga en fiende några svårigheter- eller ens förluster av intresse genom din typ av strategi. 4 man i en bunker mot låt oss säga ett par pansarskytte- och stridsvagnskompanier.
Antingen försöker du slå hårt mot fienden med eldöverfall- eller så får du bara själv meningslösa förluster. Du kommer INTE att tillfoga några större skador alls genom din taktik.
Sen är det en sak du INTE har tänkt på. Din strategi är ju löjeväckande enkel att genomskåda. Ok, du testar din taktik en gång. Vad tror du händer nästa gång fienden kommer fram till ett minfält på ett öppet fält? Vad jag inte ens har nämnt än vid minröjning är att det t ex. finns drönare som använder sig av hyperspektrala bilder = de ser skiftningarna i jorden. Man kan alltså tämligen enkelt SE minor som är nedgrävda med högupplösta bilder. Som sagt, efter att du har testat din taktik en gång så är det kört nästa gång. Det är jävligt lätt att skicka upp drönare som väldigt lätt kan hitta dina bunkrar- och värn.
3+4. Jo jo, det är bara att sätta igång och tillverka modern ammunition i garaget. Känn dig som hemma! Många länder runtom i världen är ju kända för sin egentillverkade vapen- och ammunitionstillverkningsindustri. Herre gud, vem har inte hört talas om Zimbabwes eller Somalias makalösa produktioner? Nya Guinea, Peru? Ja jösses, listan kan göras hur lång som helst med länder som har egen produktion.
Fattar du inte att det INTE bara är att "starta upp en produktion" utan vidare, utan någon som helst kunskap eller industri? Det handlar inte bara om teknologi, resurser, licenser och utbildning utan även om PENGAR. Du kan totalt glömma ett scenario där landet Ö under ett militärt angrepp helt plötsligt börjar tillverka special ammunition till vapen. Detta utan att aldrig ha haft den typen av industri tidigare.
I synnerhet inte till 1800-tals kanoner med jävligt förenklade räfflingar samt mynningsladdade osv. Oh, angående din kommentarer om att det finns äldre kanoner som EJ är mynningsladdade. Helt irrelevant eftersom den sortens kanoner är fenomenalt gamla, men visst släpa du fram en 14-1500-tals kanon som skjuter 100m. De första moderna bakladdade kanonerna var allt annat än snabbladdade. Men visst, brassa på du bara med 3-4 skott i minuten. Däremot kommer du aldrig att få någon att tillverka pilprojektiler till 1800-tals kanoner....hahahahaha...runda kanonkulor- eller solida gammaldags projektiler sägs vara otroligt bra mot modernt pansar. Hahahhahaa.....
5. Jag behöver inte förklara ett skit eftersom du tror att länder ser ut som i förenklade strategispel. Se på vilket jävla land du vill. Infrastrukturen ser ut som den gör. Det finns ingen "skärm" att klicka på för att flytta fabriker, kraftverk eller vad du vill.
Om du sen vill sprida ut dina krafter till minimala försvarsgrupper är ditt problem. Fienden skiter fullständigt om du sitter i en bunker uppe på Kebnekajses topp. De bryr sig inte heller nämnvärt om de gånger de väl stöter på dina välbekanta "minfält" (det kan verka överraskande första gången, sen aldrig mer), upp med UAV:en...hitta dina bunkrar, fire and forget...kör vidare....hahahahaha.