Citat:
Ursprungligen postat av eragrim
Jag tänkte att jag för första gången skulle prova att göra en sallad med sojabönor. Jag har aldrig tidigare sett eller ätit sojabönor och när jag öppnade konserven blev jag minst sagt förvånad. Alla böner var täckta av ett genomskinligt slem. Att döma utav bilden på utsidan av burken så ska bönorna inte vara täckta utav slem. De liknande då vita bönor, och jag fick ett intryck utav att de ska vara torra.
Jag antar att sojabönerna ska vara täckta utav den här genomskinliga gelén(?), men vill gärna passa på att fråga er som kan. Ska man i sånt fall äta den med (näringsrikt?) eller bör man tvätta av bönorna?
Så du menar att du faktisk hade ätit sojabönorna om de hade varit torra? Nej, alla torra bönor måste ligga i blöt under natten och sedan kokas i minst en timme. De du köper på burk är färdiga att ätas direkt. Sojabönor är dock inte goda alls utan smakar pest. Dessa bör du undvika. Om du ska köpa något så finns cannelonibönor, svarta bönor, vita bönor (stora och små), kikärtor och några till. Slemmet finns ibland i och är inte farligt. Men jag brukar alltid skölja dem innan jag lägger ner dem i maten. Särskilt kikärtor på glasburk är extremt slemmiga, nästan bogskinkaslemmiga. Sådana bör undvikas eftersom det tar en jävla tid att skölja bort kletet.