2006-01-16, 00:09
Medlem
eragrims avatar
Jag tänkte att jag för första gången skulle prova att göra en sallad med sojabönor. Jag har aldrig tidigare sett eller ätit sojabönor och när jag öppnade konserven blev jag minst sagt förvånad. Alla böner var täckta av ett genomskinligt slem. Att döma utav bilden på utsidan av burken så ska bönorna inte vara täckta utav slem. De liknande då vita bönor, och jag fick ett intryck utav att de ska vara torra.

Jag antar att sojabönerna ska vara täckta utav den här genomskinliga gelén(?), men vill gärna passa på att fråga er som kan. Ska man i sånt fall äta den med (näringsrikt?) eller bör man tvätta av bönorna?
Citera
2006-01-16, 00:25
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eragrim
Jag tänkte att jag för första gången skulle prova att göra en sallad med sojabönor. Jag har aldrig tidigare sett eller ätit sojabönor och när jag öppnade konserven blev jag minst sagt förvånad. Alla böner var täckta av ett genomskinligt slem. Att döma utav bilden på utsidan av burken så ska bönorna inte vara täckta utav slem. De liknande då vita bönor, och jag fick ett intryck utav att de ska vara torra.

Jag antar att sojabönerna ska vara täckta utav den här genomskinliga gelén(?), men vill gärna passa på att fråga er som kan. Ska man i sånt fall äta den med (näringsrikt?) eller bör man tvätta av bönorna?
Så du menar att du faktisk hade ätit sojabönorna om de hade varit torra? Nej, alla torra bönor måste ligga i blöt under natten och sedan kokas i minst en timme. De du köper på burk är färdiga att ätas direkt. Sojabönor är dock inte goda alls utan smakar pest. Dessa bör du undvika. Om du ska köpa något så finns cannelonibönor, svarta bönor, vita bönor (stora och små), kikärtor och några till. Slemmet finns ibland i och är inte farligt. Men jag brukar alltid skölja dem innan jag lägger ner dem i maten. Särskilt kikärtor på glasburk är extremt slemmiga, nästan bogskinkaslemmiga. Sådana bör undvikas eftersom det tar en jävla tid att skölja bort kletet.
Citera
2006-01-16, 03:03
Medlem
curdmans avatar
Ja konserverade bönor ska sköljas.
Inte för att det skulle vara farligt men av rent estetiska skäl, särskilt om de ska ner i en sallad.
Citera
2006-01-16, 04:21
Medlem
Ralf2s avatar
Dom där sojabönorna på burk är så jädra äckliga med det där slemmet att jag absolut inte vill äta dem. Går ju nästan inte att få bort heller. Magen vänds ju nästan. Även tex kikärtor på burk.

Jag kokar alltid sojabönor själv från torkade på påse.

Var kommer det där slemmet ifrån för övrigt?
Citera
2006-01-16, 04:54
Medlem
curdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralf2
Dom där sojabönorna på burk är så jädra äckliga med det där slemmet att jag absolut inte vill äta dem. Går ju nästan inte att få bort heller. Magen vänds ju nästan. Även tex kikärtor på burk.

Jag kokar alltid sojabönor själv från torkade på påse.

Var kommer det där slemmet ifrån för övrigt?

Om du kokar dina egna kikärtor och sedan låter de svalna i kokvattnet så får du samma slem som de konserverade så jag antar att det kommer från bönan/ärtan.
Citera
2006-01-16, 13:29
Medlem
Affelindos avatar
Slemmet uppstår troligtvis från stärkelse som frigörs ur bönan vid kokning.
Citera
2006-01-16, 13:33
Medlem
Dennos avatar
Bönor på burk smakar urk!
Koka egna. Det är inte så svårt.
Du kan koka ett storkok och frysa in dom som blir över.
Citera
2006-01-16, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curdman
Om du kokar dina egna kikärtor och sedan låter de svalna i kokvattnet så får du samma slem som de konserverade så jag antar att det kommer från bönan/ärtan.

Inte om du sköljer dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in