Citat:
Du har många bra poänger i övrigt, men detta med att rödpillringen - och hela den metaforen - skulle ha någon typ av judiska konnotationer är bara larvigt. Möjligen gäller det för ursprungskontexten, men inte heller den är ju direkt överförd på vårt sammanhang.
Precis, det gäller ursprungskontexten, de som har gjort filmen och deras budskap, det var det jag syftade på. Det är ju därifrån som influensen kommer. Hollywood producerar filmer med budskap, om andra sedan gör en omtolkning av budskapen, eller det som de inte ens förstår är ett budskap, är det en annan sak. Det är själva inflytandet jag tycker är intressant, och särskilt ironiskt i detta fall.
Citat:
Om rödpillringsmetaforen är planterad av judarna och nationella sedan använder den som en beteckning på någon som (bland annat) har förstått judefrågan så får man säga att de misslyckats kapitalt.
Misslyckas kapitalt kanske de inte gör när även antisemiter anammar sådant som innehåller judiska budskap. Det är tankeväckande vilken påverkan en apparat som Hollywood kan ha även på dem som är avogt inställda till deras intressen.
Citat:
Ingen säger att någon är rödpillrad och menar det i betydelsen "upplyst av judarna".
Det påstod jag inte heller.
Självklart åsyftas inte upplysning av judar när termen används eftersom goyim inte upptäckt den kopplingen. Istället tas influenser från Hollywood emot på ett "okritiskt" sätt vilket var vad jag försökte påpeka.
Citat:
Det är en bra tankefigur och kan byggas ut med olika grader av upplysning och okunnighet. Röda piller, blå, lila, "clear pilled" etc.
Nja, jag håller inte med. Det är för det första en otrevlig liknelse med alla dessa piller, om sedan "rödpillrad" betyder högsta grad av medvetenhet utan att man upptäckt sådant som judiska budskap via deras propagandamaskineri kanske man inte har blivit riktigt...rödpillrad?