Citat:
Ursprungligen postat av
Kvillebacken1
Vad innebär "loppis i Älgarås"?
Har DFS blivit inbjudna till något kommunalt föreningsjippo i byn eller står Ludvig Dehlin och steker hamburgare på gräsmattan utanför Svenskarnas hus?
Jag tror på det sistnämnda.
Nae, så ser inte tomten till huset ut. Så det är nog på ett annat ställe loppisen hålls.
Förstår tanken med att bygga nytt istället för att renovera upp något nergånget. Men det finns många fördelar med det
sistnämnda("Jag tror på det sistnämnda" - satan vad cringe^^)
Fördelar.
# Du behöver inte samla ihop en så stor summa direkt.
# Du kan dra igång verksamhet tidigare, samtidigt som du renoverar.
# Ser bra ut från ett lokalsamhälles synvinkel.
Det går att hushålla bättre med pengarna, men samtidigt så får grabbarna jobbet gjort. Att tro att pengarna som har investerats i DFS skulle gått till ett annat nationellt-projekt är ju naivt.
Folk lägger pengar och tid på det man tycker är värt det.
Somliga som inte skulle tänka sig att donera 100:- i månaden till DFS kan istället lägga 1000:- på bärs en lördagskväll i Svenskarnas Hus.
Vi värderar som sagt saker olika, uppenbarligen så är det grabbarna i Älgarås som har lyckats med något. Det fula yttre är på god väg att få sig en ansiktslyftning
https://www.instagram.com/p/CB8TMH5Khrj/
Det blöder pengar, men det strömmar även till kapital. En gräsmatta, en torktumlare, som sagt...det är sjuka tider. Nationalister som tidigare fått slita hårt för att dra ihop pengar till flygblad och klistermärken. Men visar det sig att ett projekt ger resultat...svårt att kritisera.
Nu har vi varit mitt i Corona, en PANDEMI! Ni som gnäller på öppettider och dålig uppslutning.... ni är djävulskt ohederliga. Det har ju sagts mer än en gång, detta året var det planerat för många träffar. Men det fick läggas om på grund av dagens situation.
Ibland blir man frustrerad över vissa inköp, men sen tar man steget tillbaka och ser på helhetsbilden. Det går fantastiskt bra, morgonradion, tillställningarna, kontaktnäten, lokalytor.
Vet inte om jag hade vågat hoppats på mer när projektet lanserades i slutet av 2017.
Knappt 2,5 år har gått, här är vi nu.
(Trots pandemi)
Ska bli intressant och se hur det ser ut om 10 år.