Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-08, 21:52
  #805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Vi får se hur det blir. Jan Björklund har redan 2013 m fl har förordat att placera Patriot på Gotland. En del hävdar att vi har lovat att skydda våra Baltiska länder och bör placera Patriot på Gotland. Här kommer lite mot argument.
http://kkrva.se/debatt-vi-behover-in...dd-pa-gotland/
Jan Björklund företräder ett 5 % parti, vad han säger i frågan och vad som sker har inget samband.
Patriot är ett militärsområdesförband eller region som FM kallar det idag, anledningen pga dess räckvidd.
Det går att förflytta men är rätt trögrörligt rent taktiskt. Så system likt Patriot kommer skydda ett förutbestämt område. Hade vi haft 3 st patriotförband så hade de antagligen hamnat i Karlskrona/Blekinge, Stockholm och GBG området.
Blir det ett så är antagligen Karlskrona/Blekinge och Stockholm tänkbara baseringsområden.
På Gotland borde RB70NG eller det nya brigadlv RB98 passa bättre.
Citera
2018-08-08, 22:26
  #806
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Jan Björklund företräder ett 5 % parti, vad han säger i frågan och vad som sker har inget samband.
Patriot är ett militärsområdesförband eller region som FM kallar det idag, anledningen pga dess räckvidd.
Det går att förflytta men är rätt trögrörligt rent taktiskt. Så system likt Patriot kommer skydda ett förutbestämt område. Hade vi haft 3 st patriotförband så hade de antagligen hamnat i Karlskrona/Blekinge, Stockholm och GBG området.
Blir det ett så är antagligen Karlskrona/Blekinge och Stockholm tänkbara baseringsområden.
På Gotland borde RB70NG eller det nya brigadlv RB98 passa bättre.

Den f d majoren Björklund förordar allt möjligt.

Jag förordar att Patriot grupperas så att förbanden dels skyddar punktmål mot ballistiska robotar och dels avlastar/kompletterar jaktflyget över stora områden.

På Gotland behövs bara LV-skydd för de markförband som finns där.
Citera
2018-09-04, 12:47
  #807
Medlem
koppen89s avatar
Första bilden på den planerade rampen för israeliska David's Slind / Skyceptor i Patriot.
Det blir PAC-3 rampen som gäller, inte PAC-3 MSE. D.v.s 16 robotar istället för 12.

Med all sannolikhet så kommer denna i framtiden integreras i svenska Patriot, så att varje batteri får 4 ramper.

https://pbs.twimg.com/media/DmMDIfZXgAAkBgS.jpg
Citera
2018-09-05, 07:23
  #808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorr3n
Men självklart så kommer Patriot hamna på Gotland. Att man grupperade på Öland var ju för att det svenska luftvärnet var på Gotland m.a.o Patriot i framtiden.

Detta är också min känsla.

Tror Gotland har rönt större uppmärksamhet än hela övriga Sverige från amerikanska generaler under de senaste åren. Det var väl amerikanske armechefen som vid ett besök sa att Gotland var som ett jättelikt osänkbart hangarfartyg mitt i Östersjön som det var mycket viktigt i en krigssituation att behärska. En placering av Patriot på Gotland kan ju även ses som ytterligare en länk i kedjan runt Ryssland man försöker upprätta från Rumänien till Polen och nu i så fall vidare. Ett steg för att ge förstaslagskapacitet kommer ryssarna säga.

Visst: Jag målar upp ett skräckscenario - inte minst för oss som bor här på ön.

Att USA vill och tänker trycka på att Patriot-robotar placeras på Gotland tror jag man kan vara ganska säker på.
Citera
2018-09-05, 09:47
  #809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Detta är också min känsla.

Tror Gotland har rönt större uppmärksamhet än hela övriga Sverige från amerikanska generaler under de senaste åren. Det var väl amerikanske armechefen som vid ett besök sa att Gotland var som ett jättelikt osänkbart hangarfartyg mitt i Östersjön som det var mycket viktigt i en krigssituation att behärska. En placering av Patriot på Gotland kan ju även ses som ytterligare en länk i kedjan runt Ryssland man försöker upprätta från Rumänien till Polen och nu i så fall vidare. Ett steg för att ge förstaslagskapacitet kommer ryssarna säga.

Visst: Jag målar upp ett skräckscenario - inte minst för oss som bor här på ön.

Att USA vill och tänker trycka på att Patriot-robotar placeras på Gotland tror jag man kan vara ganska säker på.
Det tror tyvärr jag också. Att vi placera Patriot på Gotland efter påtryckningar från Usa etc.
Men det är inte försvarbart då vi köper så lite batterier att det motiverar att placera ett av dem på Gotland. CV90lvk och rbs 70 tycker jag är för lite. Så ett batteri Rb 97 kunde också placeras där. Men vid förhandlingar gäller att göra det bästa av affären. Så vi kanske skulle kunna få ett batteri eller missiler till ett bra pris.
Citera
2018-09-05, 10:32
  #810
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Första bilden på den planerade rampen för israeliska David's Slind / Skyceptor i Patriot.
Det blir PAC-3 rampen som gäller, inte PAC-3 MSE. D.v.s 16 robotar istället för 12.

Med all sannolikhet så kommer denna i framtiden integreras i svenska Patriot, så att varje batteri får 4 ramper.

https://pbs.twimg.com/media/DmMDIfZXgAAkBgS.jpg
Vi får hoppas att de även köper skyceptor.
Behöver de köpa en ramp till? Då pac-3 och pac-3 MSE kom i olika kanistrar och kunde tidigare blandas på samma ramp. Exempelvis två kanistrar PAC-3 och två med PAC-3MSE. Är det inte möjligt med Skyceptor? Vilket skulle ge fördelar på olika sätt, mindre personal-krävande,transportfordon och två mer billigare skyceptor per ramp.
__________________
Senast redigerad av slurppen 2018-09-05 kl. 10:53.
Citera
2018-09-09, 13:46
  #811
Medlem
Svithjods avatar
Tydligen är redan svenska officerare i USA för att få utbilding på systemet.
Citera
2018-09-09, 17:19
  #812
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Tydligen är redan svenska officerare i USA för att få utbilding på systemet.

Det vore konstigt annars. Det är ju en av fördelarna med Patriot, alltså att det finns en infrastruktur för utbildningar och övningar. USA, och kanske även Tyskland, har en luftförsvarsskola i sydvästra USA med instruktörer som är vana vid utländska elever.

Med det franska systemet hade det t o m blivit språksvårigheter under utbildningsfasen.
Citera
2018-09-10, 11:00
  #813
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Tydligen är redan svenska officerare i USA för att få utbilding på systemet.

Ja vad annars?

Beslut om anskaffning är taget för länge sedan vid det här laget. Det är bara SD som tydligen missat det. De gick till val på att inte köpa ett system som redan är beställt

(Även om alla avtal mellan Sverige och USA antagligen långt ifrån är 100% klara och så).
Citera
2018-09-14, 13:19
  #814
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Behöver de köpa en ramp till? Då pac-3 och pac-3 MSE kom i olika kanistrar och kunde tidigare blandas på samma ramp. Exempelvis två kanistrar PAC-3 och två med PAC-3MSE. Är det inte möjligt med Skyceptor?

Aldrig sett någon bild på en ramp som har både PAC-3 och PAC-3 MSE, men det är säkert möjligt.

Om det är möjligt så lär det också vara möjligt att blanda med Skyceptor. Möjligt undantag är ifall lutningen på rampen som har Skyceptor är mer än de 45 graderna som de nuvarande ramperna har.
Citera
2018-09-14, 18:58
  #815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Aldrig sett någon bild på en ramp som har både PAC-3 och PAC-3 MSE, men det är säkert möjligt.

Om det är möjligt så lär det också vara möjligt att blanda med Skyceptor. Möjligt undantag är ifall lutningen på rampen som har Skyceptor är mer än de 45 graderna som de nuvarande ramperna har.
Det har inte jag heller sett men däremot vissa ramper som bara har haft två kanistrar. Det står på flera ställen att en ramp kan blanda PAC-3 och PAC-3 MSE kaninstrar. Här är ett exempel.
https://www.lockheedmartin.com/conte...c-3-mse-pc.pdf
"The PAC-3 MSE is packaged in a single canister that stacks to provide logistical flexibility. Twelve individual PAC-3 MSE Missiles can be loaded on a PATRIOT Launcher or a combination of six MSEs and eight PAC-3 Missiles (two four packs) can be loaded."

https://www.raytheon.com/news/feature/skyceptor
"The SkyCeptor interceptor is based on the Stunner hit-to-kill missile, currently in full-rate production. It will be the newest hit-to-kill weapon in the Patriot family, which includes the PAC-3 and PAC-3 MSE missiles, which destroy threats by the sheer force of collision. Also in the family is the GEM-T interceptor, which uses a blast fragmentation warhead to obliterate tactical and ballistic missiles or manned and unmanned aircraft. All four missiles can be fired from the same launcher."

Så vi får hoppas att det fungerar då de lättare kan välja lämplig robot i rätt riktning. Sedan är det givetvis för och nackdel med ytterligare en ramp.
__________________
Senast redigerad av slurppen 2018-09-14 kl. 19:40.
Citera
2018-09-15, 21:52
  #816
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Det var väl amerikanske armechefen som vid ett besök sa att Gotland var som ett jättelikt osänkbart hangarfartyg mitt i Östersjön
Gammal skåpmat, den har vi hört förr. Påståendet kan härledas till lite vem som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
En placering av Patriot på Gotland kan ju även ses som ytterligare en länk i kedjan runt Ryssland man försöker upprätta från Rumänien till Polen och nu i så fall vidare.
Va?
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Ett steg för att ge förstaslagskapacitet kommer ryssarna säga.
Säkert. Ryssarna säger väldigt mycket strunt vad beträffar Europas strategiska situation. Patriot är inte ett "förstaslags"-vapen hur man än vänder och vrider på det. Som att kalla länspumpar för förstaslagsförmåga och torpeder som svar...

Iskander och Tu-95, vad är det? Är det "andraslagsvapen" efter att vi "slagit till" med patriot? Slagit till vad? Luft?
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Visst: Jag målar upp ett skräckscenario - inte minst för oss som bor här på ön.
Nej, du målar inte upp något koherent alls. Det verkar vara din grej att ha otur när du tänker och rapa vidare rysk propaganda.
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Att USA vill och tänker trycka på att Patriot-robotar placeras på Gotland tror jag man kan vara ganska säker på.
Detta är nästan för dumt för att kommentera. Givetvis behöver inte en jävel berätta för oss att Gotland behöver försvaras. Det är självklart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback