Citat:
Ursprungligen postat av
Joomla
Funderar på att uppdatera men är inte helt insatt, t.ex i vad det nya filsystemet innebär. Är inte heller helt såld på att iTunes blivit slimmad och tappad en del funktioner. Har förstått att det finns en rollback-version (en uppdaterad men äldre version) men det medför tydligen att a) risk för strul med biblioteket b) du får inga fler uppdateringar av iTunes.
Förr eller senare blir man ju såklart tvungen att uppdatera men när det känns som att versionen medför mer strul än nya funktioner känns det ju motigt. Någon som har några intryck av High Sierra eller erfarenheter av att pilla med iTunes?
Tja, App Store är borta från iTunes vilket är positivt i mitt tycke, nu är programmet ämnat att hantera musik, filmer, Podcasts och TV. Vilket det borde varit för länge sen, iTunes har varit förvirrande och tungkört en lång tid, bra att Apple börjat slimma ner det. Varför ska man ha en App Store i iTunes och en App Store separat på Macen och på respektive iOS-enhet? Nu är iTunes mer som det var från början, en medie-hanterare.
Sen har jag inte märkt av några problem med det nya filsystemet. Om man har en SSD konverteras den automatiskt till APFS (Apple File System), men om man har snurrdisk är det fortfarande HFS+ efter uppgradering. På dom Macar jag har uppgraderat har det funkat bra.
Dock ska man vara försiktig om man kör virtuella snurror som använder Boot Camp-volymer, kolla tex. med Parallels och VMWare först, se till att uppdatera programmen.
APFS ger många fördelar jämfört med HFS+ (inte så konstigt, det var dags att byta från ett 20 år gammalt filsystem). Ars Technica har en bra genomgång här, om man har nån timme över:
https://arstechnica.com/gadgets/2017...nica-review/6/