2017-11-06, 21:45
Medlem
Joomlas avatar
Funderar på att uppdatera men är inte helt insatt, t.ex i vad det nya filsystemet innebär. Är inte heller helt såld på att iTunes blivit slimmad och tappad en del funktioner. Har förstått att det finns en rollback-version (en uppdaterad men äldre version) men det medför tydligen att a) risk för strul med biblioteket b) du får inga fler uppdateringar av iTunes.

Förr eller senare blir man ju såklart tvungen att uppdatera men när det känns som att versionen medför mer strul än nya funktioner känns det ju motigt. Någon som har några intryck av High Sierra eller erfarenheter av att pilla med iTunes?
Citera
2017-11-07, 01:27
Medlem
salxars avatar
Sen jag uppgradera på Macbooken har FileVault krånglat, skiten fastnar när jag försöker logga in vilket är sjukt störande. Skulle vänta ett tag till om jag var du.
Citera
2017-11-07, 19:32
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Funderar på att uppdatera men är inte helt insatt, t.ex i vad det nya filsystemet innebär. Är inte heller helt såld på att iTunes blivit slimmad och tappad en del funktioner. Har förstått att det finns en rollback-version (en uppdaterad men äldre version) men det medför tydligen att a) risk för strul med biblioteket b) du får inga fler uppdateringar av iTunes.

Förr eller senare blir man ju såklart tvungen att uppdatera men när det känns som att versionen medför mer strul än nya funktioner känns det ju motigt. Någon som har några intryck av High Sierra eller erfarenheter av att pilla med iTunes?

Tja, App Store är borta från iTunes vilket är positivt i mitt tycke, nu är programmet ämnat att hantera musik, filmer, Podcasts och TV. Vilket det borde varit för länge sen, iTunes har varit förvirrande och tungkört en lång tid, bra att Apple börjat slimma ner det. Varför ska man ha en App Store i iTunes och en App Store separat på Macen och på respektive iOS-enhet? Nu är iTunes mer som det var från början, en medie-hanterare.

Sen har jag inte märkt av några problem med det nya filsystemet. Om man har en SSD konverteras den automatiskt till APFS (Apple File System), men om man har snurrdisk är det fortfarande HFS+ efter uppgradering. På dom Macar jag har uppgraderat har det funkat bra.

Dock ska man vara försiktig om man kör virtuella snurror som använder Boot Camp-volymer, kolla tex. med Parallels och VMWare först, se till att uppdatera programmen.

APFS ger många fördelar jämfört med HFS+ (inte så konstigt, det var dags att byta från ett 20 år gammalt filsystem). Ars Technica har en bra genomgång här, om man har nån timme över: https://arstechnica.com/gadgets/2017...nica-review/6/
Senast redigerad av Rassa 2017-11-07 kl. 19:36.
Citera
2017-11-08, 13:36
Medlem
Joomlas avatar
Chansade på att uppdatera igår och än så länge är jag nöjd, inga problem. Vill inbilla mig den känns märkbart snabbare, men då är jag också den sortens person som tycker bilen känns starkare efter man bytt olja...

Verkar som att jag fick behålla iTunes 12.6 dessutom så det blev ju precis som jag ville ha det. APFS känns bra också, gillar t.ex att den inte behöver stå och tugga om man vill få fram storleken på en stor mapp.

Rassa: ja, jag kan väl inte argumentera mot dig att iTunes kanske gör sig bäst som mediaspelare, men det jag starkt motsätter mig är att det helt saknas möjlighet att hantera iOS-applikationer från datorn. Hade det varit för mycket begärt att lyfta över den funktionaliteten till Mac app store t.ex? Eller rentav ett separat program, motsv bildinsamling fast för app-hantering?

Edit: jag kör filevault och har inte haft några problem under eller efter uppdateringen.
Senast redigerad av Joomla 2017-11-08 kl. 13:38.
Citera
2017-11-08, 18:06
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Chansade på att uppdatera igår och än så länge är jag nöjd, inga problem. Vill inbilla mig den känns märkbart snabbare, men då är jag också den sortens person som tycker bilen känns starkare efter man bytt olja...

Verkar som att jag fick behålla iTunes 12.6 dessutom så det blev ju precis som jag ville ha det. APFS känns bra också, gillar t.ex att den inte behöver stå och tugga om man vill få fram storleken på en stor mapp.

Rassa: ja, jag kan väl inte argumentera mot dig att iTunes kanske gör sig bäst som mediaspelare, men det jag starkt motsätter mig är att det helt saknas möjlighet att hantera iOS-applikationer från datorn. Hade det varit för mycket begärt att lyfta över den funktionaliteten till Mac app store t.ex? Eller rentav ett separat program, motsv bildinsamling fast för app-hantering?

Håller med om att möjligheten att hantera iOS-appar borde funnits kvar i iTunes eller flyttats till tex. Finder (varför inte låta din iPhone monteras i Finder på App-nivå åtminstone så att man skulle kunna hantera apparna på telefonen där?).
Citera
2017-11-08, 18:27
Medlem
Apple backade i tysthet och erbjuder Itunes 12.6.3 om man vill ha kvar apphantering. Se här. Jag kör den i High Sierra. Funkar utmärkt.
Citera
2017-11-08, 22:27
Medlem
Joomlas avatar
Har något att klaga på nu, man har alltså ändrat mediaknapparna? Funkar inte med spotify längre, fick installera något program. Har läst om att det beror på Chrome på något hörn för vissa användare, men det har jag inte ens installerat.
Citera
2017-11-12, 10:44
Medlem
Uppdaterade till Sierra i fredags och allt funkade fint. Nu på söndagen så tar det emellertid abnormt lång tid att starta upp datorn(har en äldre MacBook pro om det nu spelar någon roll). Kan det vara något tillägg som installeras? Det står dock inget om det. Bara äpplet på grå bakgrund och "uppladdningsindikatorn"(eller vad det nu heter egentligen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in