• 2
  • 3
2017-11-20, 20:20
Medlem
Hej, Jag kan ge dig några tips som du borde prova, jag har absolut inte gått så lång period som dig men jag fick också hjälp direkt vilket förmodligen räddade mig.

Dels så måste det få ta lång tid och tro inte du blir bra direkt utan ta det lugnt bara.

Som jag förstod det så är du så nere att du inte kan ta dig ur sängen?

i det stadiet så är det bra om du kan få hjälp med tex matlagning då maten är extremt viktig för återhämtning.
Gör scheman för dig själv med saker du ska göra och då menar jag verkligen måsten som:
äta frukost 09.00
Gå promenad
Äta lunch 12.00
kvällsmat 19.00
Duscha
OBS: viktikt att det är skriftligt nedskrivet och att du bockar av dom när du gör dom!

när du känner dig bättre så ska du försöka göra något produktivt men kravlöst, ingen press på att det ska bli klart eller någonting men att du ska på något vis skapa något, försök få så mycket rutin som möjligt och allt eftersom du mår bättre och orkar ska du träffa människor.
ha ett långsiktigt mål att ta dig till arbete eller annan vardagssysselsättning på kanske 25% men återigen "Jaga" inte det målet.

även otroligt bra om du kan få hjälp av en KBT terapeut som kan ge dig verktyg för att lyckas med detta.

Lycka till
Citera
2018-11-18, 10:43
Medlem
länsmanns avatar
Nu har det gått ett år, kan säga att det har skett en förbättring i mitt mående min ångest och depression har blivit lite bättre samt har jag blivit mycket bättre att göra saker fast jag inte mår bra. Dock mår jag fortfarande tillräckligt dåligt för att tex kunna ha ett normalt jobb.
Jag har börjat på terapi igen, kbt och tycker att den fungerar bäst på mig.
Jag har börjat att förstå mycket mer hur mycket skit jag har i tankarna vilket gör att jag nu lättare kan jobba med dom.

Jag skulle behöva mer motivation att nån kan berätta för mig att ångesten kommer dämpas samt att depressionen kommer att försvinna om jag gör allt rätt, att hjärnan kommer läka till slut. För gör man allt rätt så måste den väl försvinna eller kan det ändå bli permanent?
Citera
2018-11-22, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av länsmann
Nu har det gått ett år, kan säga att det har skett en förbättring i mitt mående min ångest och depression har blivit lite bättre samt har jag blivit mycket bättre att göra saker fast jag inte mår bra. Dock mår jag fortfarande tillräckligt dåligt för att tex kunna ha ett normalt jobb.
Jag har börjat på terapi igen, kbt och tycker att den fungerar bäst på mig.
Jag har börjat att förstå mycket mer hur mycket skit jag har i tankarna vilket gör att jag nu lättare kan jobba med dom.

Jag skulle behöva mer motivation att nån kan berätta för mig att ångesten kommer dämpas samt att depressionen kommer att försvinna om jag gör allt rätt, att hjärnan kommer läka till slut. För gör man allt rätt så måste den väl försvinna eller kan det ändå bli permanent?

Hej!

Läst din tråd och blev berörd för man vill inte att någon ska må dåligt. Jag har själv varit deprimerad och gått igenom en oerhört tuff period utan sömn och på gränsen att ge upp helt och kan därför berätta för dig ur erfarenhet hur du tar dig ur det. Ser att du har frågor på om du någonsin kommer bli "frisk". Sådana tankar fick jag med. Jag läste att du gick i KBT. Jag har prövat det också innan jag fick den kunskapen jag har idag om hur vi människor fungerar. En sak bara, även om du inte tror på allt jag säger. Var lite nyfiken på att det kanske kan stämma. För det första, du är redan frisk (du föddes frisk och psyket är friskt) det enda som har hänt är att det har kommit lite tråkiga tankar i vägen och detta är för att du inte förstått vad tankar är. För när du förstår vad tankar är så kommer du inte bry dig så mycket om just själv innehållet i tanken utan mer om det som finns kvar när tankarna skingras. Det är där det friska är och har alltid funnits. Var lite mer nyfiken på det. Om du inte bryr dig så mycket om vad som dyker upp och försvinner (tankarna) så kommer de så småningom lämna dig ifred. Jag vill ta ett exempel. Säg att det varje dag kommer ett gäng vänner som knackar på din dörr. Du öppnar och följer med dom. Men varje gång du gör det så hamnar du i trubbel med dina vänner ändå fortsätter du att göra detta varje dag. Tills en dag när någon säger till dig. "Öppna inte dörren nästa gång" så du slutar öppna dörren. Dina vänner kanske fortsätter knacka på ett tag men tillslut kommer de tröttna och lämnar dig ifred. PRECIS såhär fungerar det med tråkiga tankar.

Det finns så mycket mer jag skulle kunna skriva och berätta om du är nyfiken. Vill du ha bokrekommendationer eller youtubeklipp?

Mvh
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in