2017-11-03, 07:21
Medlem
Läste just en till diskussion på ett annat forum där folk som använder WordPress höjer det till skyarna som toppen av utvecklingen. Jag förstår att folk som inte kan skapa riktiga hemsidor älskar WordPress. Att dock påstå att det skulle vara bättre än en riktig hemsida är bara strunt och det är tröttsamt att höra.

En enkel sökning på internet och kritiken mot WordPress är näst intill obefintlig. När man talar med folk i verkligheten så är det dock tvärt om få som har något bra att säga om WordPress. Ärligt talat, nästan alla WordPress hemsidor ser likadana ut (fula) och dom laddar långsamt på grund av alla plugins som är installerade.

Om jag hittar ett företag med en WordPress sida så antar jag per automatik att det ändra är en scammer eller ett företag med extremt låg omsättning.
Citera
2017-11-03, 07:39
Medlem
winINCs avatar
Sorry what?

Wordpress är inte per automatik bra eller dåligt, det är ett verktyg för att enkelt kunna ändra på och administrera en site. Wordpress är utmärkt ifall man endast kan frontend-utveckling och inte vill lära sig särskilt mycket backend.

Visst är det nästan alltid bättre att utveckla en hemsida från scratch, men det kostar också mycket mer pengar att koda all den funktionalitet som du får gratis med Wordpress. Troligen har du använt massor av sidor som du aldrig ens visste hade Wordpress som backend, men pga att de strippat bort massa features och gjort sitt eget tema så ser det inte alls ut som en standard Wordpress sida.

Klart det finns många privatpersoner och icke-insatta som skapar sidor med Wordpress och endast använder en standard-layout, men du kan inte ta och jämföra dessa sidor med riktiga utvecklares produkter. Det blir som att jämföra vad en vanlig Svensson kan utveckla själv med vad en vanlig Svensson kan göra med Wordpress, resultatet blir definitivt bättre via Wordpress...
Citera
2017-11-03, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winINC
Sorry what?

Wordpress är inte per automatik bra eller dåligt, det är ett verktyg för att enkelt kunna ändra på och administrera en site. Wordpress är utmärkt ifall man endast kan frontend-utveckling och inte vill lära sig särskilt mycket backend.

Visst är det nästan alltid bättre att utveckla en hemsida från scratch, men det kostar också mycket mer pengar att koda all den funktionalitet som du får gratis med Wordpress. Troligen har du använt massor av sidor som du aldrig ens visste hade Wordpress som backend, men pga att de strippat bort massa features och gjort sitt eget tema så ser det inte alls ut som en standard Wordpress sida.

Klart det finns många privatpersoner och icke-insatta som skapar sidor med Wordpress och endast använder en standard-layout, men du kan inte ta och jämföra dessa sidor med riktiga utvecklares produkter. Det blir som att jämföra vad en vanlig Svensson kan utveckla själv med vad en vanlig Svensson kan göra med Wordpress, resultatet blir definitivt bättre via Wordpress...

Jo, men då är så mycket ändrat att det i princip inte längre är WordPress. Jag skulle uppskatta att 99% av alla WordPress-sidor ser lika ut.

WordPress skapades för att blogga och det är vad det ska användas till. Det passar inte som hemsida och är för osäkert.

WordPress suger gammal pung.
Citera
2017-11-03, 10:15
Medlem
Personligen får jag panik av wordpress. Så jävla klaustrofobiskt och hämmande att hälften hade varit nog. Sen har vi hela den där delen med betal-widgets som jag också är allergisk mot. Skitnödigheten är också gränslös i miljön bland utvecklarna. Ta en valfri tutorial för ett tema så kan du ge dig fan på att du får en hipster med flottigt leende och inbillad förförisk röst och som hjälper dig.

Men visst, har du noll intresse och fullständigt ointresserad av att lära dig programmering så är wordpress säkerligen ett bra alternativ. För mig är det otänkbart.
Citera
2017-11-03, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Personligen får jag panik av wordpress. Så jävla klaustrofobiskt och hämmande att hälften hade varit nog. Sen har vi hela den där delen med betal-widgets som jag också är allergisk mot. Skitnödigheten är också gränslös i miljön bland utvecklarna. Ta en valfri tutorial för ett tema så kan du ge dig fan på att du får en hipster med flottigt leende och inbillad förförisk röst och som hjälper dig.

Men visst, har du noll intresse och fullständigt ointresserad av att lära dig programmering så är wordpress säkerligen ett bra alternativ. För mig är det otänkbart.

Amen, du satte huvudet på spiken när du skrev "skitnödigt." Riktigt jobbiga sidor.
Citera
2017-11-03, 11:28
Medlem
Vad är det du inte tycker om egentligen? Du skriver att alla sidor ser likadana ut. Är det utseendet på standardtemana du inte tycker om?
Citera
2017-11-03, 12:40
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
Jo, men då är så mycket ändrat att det i princip inte längre är WordPress. Jag skulle uppskatta att 99% av alla WordPress-sidor ser lika ut.

WordPress skapades för att blogga och det är vad det ska användas till. Det passar inte som hemsida och är för osäkert.

WordPress suger gammal pung.
Som jag skrev så är det ett verktyg, som jQuery till exempel. Du argumenterar mot utseendet på Wordpress när det inte är del av verktyget. Utseendet är något man kan ändra som användare, så det du argumenterar mot är användare som inte använder verktyget till sin fulla potential.

Hitta några argument mot själva själva verktyget och återkom.

De enda argumenten du egentligen har är att det är långsamt... inte märkvärt långsammare än en självkodad sida ifall du inte fyller det med plugins, vilket återigen kommer tillbaka till att argumentera mot användaren, inte verktyget. Ditt andra argument är att det är osäkert, på vilket sätt? Hur är det mer osäkert att ha en hel stab med människor som jobbar för att utveckla säkerheten i din backend mot att göra det själv?

Jag gillar inte Wordpress av andra anledningar, så att du tvingar mig till att försvara det mot idiotiska argument gör mig väldigt obekväm.

Du verkar irrationellt arg på Wordpress, antastade en Wordpress-anställd dig som barn?
Citera
2017-11-03, 13:07
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Om jag hittar ett företag med en WordPress sida så antar jag per automatik att det ändra är en scammer eller ett företag med extremt låg omsättning.

Vi har 250 anställda (ungefär ett dussin av dem arbetar enbart med vår wordpressplattform) omsätter över 20 miljarder årligen och snittar ungefär 20 000order/dygn... såeeee jag tror att det är du som inte riktigt förstått Wordpress eller hur mycket man kan göra med plattformen.
Citera
2017-11-03, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Vi har 250 anställda (ungefär ett dussin av dem arbetar enbart med vår wordpressplattform) omsätter över 20 miljarder årligen och snittar ungefär 20 000order/dygn... såeeee jag tror att det är du som inte riktigt förstått Wordpress eller hur mycket man kan göra med plattformen.

Det låter risky, du vet väll att WordPress är osäkert?
Citera
2017-11-03, 13:26
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Vad är "risky" med det? Ge oss något konkret, eller i alla fall dina kvalifikationer som it säkerhetsexpert.

Tror inte du pentestat något i ditt liv.
Citera
2017-11-03, 13:31
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Vad vet du om det egentligen? Precis som alla system så gäller det att ha en kompetent avdelning för utveckling och drift som agerar proaktivt.

Vi betalar varje år för flera omfattande pentester av våra system (miljonbelopp) och har ganska väl fungerande rutiner i övrigt.
Citera
2017-11-03, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winINC
Vad är "risky" med det? Ge oss något konkret, eller i alla fall dina kvalifikationer som it säkerhetsexpert.

Tror inte du pentestat något i ditt liv.

Det är extremt enkelt att hacka WordPress sidor. Nästan alla sidor som blir hackade är WordPress nuförtiden. Det sker oftast genom diverse kryphål i plugins.

Allt är verkligen negativt med WordPress.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in