Flashback bygger pepparkakshus!
  • 6
  • 7
2017-11-03, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusbaktus5
Det största felet jag ser med det är att mördaren fråntar dem möjligheten att välja.
Om vi leker med tanken att vi inte har någon fri vilja, skulle det vara rätt att döda enligt dig?

Vad är det som gör att man har rätt att välja att leva men inte att välja att döda någon annan?
Citera
2017-11-03, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teppe88
Ja jag undrar och jag vill veta vad är det som fel med att döda oskyldiga människor. Snälla ge mig en bra förklaring?
dum jävel du, även om DU tror något annat.
Om du inte har något mer konstruktivt att skita fram ur din perverterade hjärna tycker jag att du skall avhålla dig från att sprida din skit,
kram,, det är väl det du behöver egentligen antar jag, försök be om den lite finare
Citera
2017-11-03, 03:32
jag är rätt sugen på att mörda nån just nu, men jag spelade just cs
Citera
2017-11-03, 04:44
Medlem
Cilangs avatar
Ur ett absolut perspektiv finns det inget som är rätt eller fel. Det är bara koncept. Men moraliskt går det argumentera ganska ordentligt för varför det är fel. Inget som jag orkar göra nu dock
Citera
2017-11-03, 04:46
Medlem
Citat:
Nej du har inte rätt att leva varför i helvetet skulle du ha det för?
Det har jag förklarat: För att vår gemensamma moral säger det. Försök att läsa vad man skriver.
Citera
2017-11-03, 18:07
Medlem
Det finns inga rationella skäl att tro att universum och livet har uppstått utan orsak. Om det finns en orsak till livet, så är det den orsaken som ligger till grund för moralen. Om det är Gud som är orsaken till att det överhuvudtaget finns människor och annat liv, så är moralen från Gud. Jesus har sagt: ”Viktigast är detta: Hör, Israel, Herren, vår Gud, är den ende Herren, och du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. Sedan kommer detta: Du skall älska din nästa som dig själv. Något större bud än dessa finns inte.” Jesus har också sagt: Du kan budorden: Du skall inte dräpa, Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt, Du skall inte ta ifrån någon det som är hans, Visa aktning för din far och din mor.” Om dessa ord kommer från själva skaparen av människor och annat liv, är det bäst att lyssna och inte skapa en massa olika alternativa teorier. Vem ska man förresten räkna som sin nästa? Den frågan fick Jesus och han svarade så här: ”En man var på väg från Jerusalem ner till Jeriko och blev överfallen av rövare. De slet av honom kläderna och misshandlade honom, och sedan försvann de och lät honom ligga där halvdöd. En präst råkade komma samma väg, och när han såg mannen vek han åt sidan och gick förbi. På samma sätt med en levit som kom till platsen; när han såg honom vek han åt sidan och gick förbi. Men en samarier som var på resa kom och fick se honom ligga där, och han fylldes av medlidande. Han gick fram och hällde olja och vin på såren och förband dem. Sedan lyfte han upp honom på sin åsna, förde honom till ett värdshus och skötte om honom. Nästa dag tog han fram två denarer och gav åt värden och sade: ’Sköt om honom, och kostar det mer skall jag betala dig på återvägen.’ Vilken av dessa tre tycker du var den överfallne mannens nästa?” Han svarade: ”Den som visade honom barmhärtighet.” Då sade Jesus: ”Gå du och gör som han!”
Citera
2017-11-04, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ja jag undrar och jag vill veta vad är det som fel med att döda oskyldiga människor. Snälla ge mig en bra förklaring?

Skulle du vilja att någon sparkar ihjäl dig bara för att de känner för det? Det är skälet till att det är fel.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in