2017-11-02, 04:19
Bannlyst
Är det någon fara om man tar treo 14 dagar i rad? 1 tablett per dag.
Citera
2017-11-02, 05:08
Bannlyst
Läs på förpackningen, jag vet en gubbe som käkat 4-5 tabletter om dagen i 30 är , så du kommer inte dö.
Citera
2017-11-02, 05:09
Medlem
Vuxna: 1-2 brustabletter 1-3 gånger per dygn eller enligt läkares föreskrift. Mer än 2 brustabletter åt gången ger ej bättre smärtstillande effekt. Om inte tillståndet förbättrats inom 5 dagar, kontakta läkare. Barn: Ges ej till barn under 7 år. Ges ej till barn och ungdom under 18 år med feber utan att först kontakta läkare (se Att tänka på innan och när läkemedlet används). 7-14 år: ½ brustablett 1-3 gånger per dygn högst 2-3 dagar i följd eller enligt läkares ordination. Brustabletten ska lösas i ett ½ glas vatten. Använd inte Treo Om du fått överkänslighetsreaktioner såsom astma, andningssvårigheter, hösnuva eller nässelfeber vid användning av acetylsalicylsyra eller vissa andra läkemedel mot inflammation. Treo ska inte heller användas av dem som har magsår, blödarsjuka, minskat antal blodplättar (trombocytopeni), skrumplever, svår hjärtsvikt eller svår njursjukdom. Gravida kvinnor ska inte använda Treo under de sista tre månaderna av graviditeten."
Citera
2017-11-02, 05:25
Bannlyst
Står ingenstans på förpackningen hur många dagar i sträck en vuxen får ta treo.
Citera
2017-11-02, 06:09
Medlem
Jag har druckit treo nästan dagligen i över tio år. Slutade tvärt för ett halvår sedan. (har aldrig haft så lite huvudvärk som nu)
Citera
2017-11-02, 06:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bonenline
Jag har druckit treo nästan dagligen i över tio år. Slutade tvärt för ett halvår sedan. (har aldrig haft så lite huvudvärk som nu)

Varför drack du treo nästan dagligen i över tio år?
Citera
2017-11-02, 08:30
Medlem
Treo är antikoagulerande, vilket kan göra att det blir svårt att stoppa en blödning vid exempelvis en olycka.

Å andra sidan motverkar det blodproppar. Många äldre äter dagligen Trombyl, vilket har det verksamma som finns i Treo, dock i mindre mängd, 125-250 m/dag istället för en Treo som har 500 mg ASA.

ASA (det verksamma mot värk i Treo) är även ansett som cancerpreventivt.
Citera
2017-11-02, 09:22
Avslutad
1 tablett per dag är ingen fara. Men tar man mer så bör man hålla koll på magsyran. Ifall du får magont ett par timmar efter intag så kan det vara tarmen som tar skada. Isf behöver du kompensera med omeprazol.
Citera
2017-11-02, 09:28
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Går inte att svar på. Det är individuellt hur man reagerar på mediciner, olika mat, getingstick etc.
Hur många getingstick tål en människa? Går inte heller att säga.
Hur mkt alkohol tål en människa?
Citera
2017-11-02, 10:10
Medlem
herrcarlssons avatar
Jobbade med en gubbe som tryckte ner ett treo-rör i en 1,5 liters flaska på morgonen och drack sedan den under dagen. Detta var dag ut och dag in under de två åren jag jobbade med honom, och han dog inte under den tiden heller men jag kan aldrig tänka mig att det var nyttigt.
Citera
2017-11-02, 13:18
Medlem
Bulkninjas avatar
Är ett rep långt?
Det finns hälsorisker vid långvarigt bruk av Treo. 14 dagar är dock inte långvarigt bruk.

Folk som missbrukar Treo brukar få mag- och tarmproblem. De kan få problem med blodvärden, problem med tandskador mm.
Känd statistik kommer förmodligen främst av Treo comp som innehåller kodein. Eftersom det där finns ett incitament för många att missbruka. Men det är de samma verksamma delar i bägge som ställer till de flesta fysiska problemen. Dock ej förstoppning ångest och andra symptom som kan vara unika för Kodein

Jag ställer mig dock frågan varför någon skulle missbruka ett icke narkotiskt preparat som vanlig Treo?
Nyttan torde vara försumbar i jämförelse med hälsoriskerna även trots att hälsoriskerna är minimala.
Citera
2017-11-02, 14:37
Medlem
DarkOceans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvira96
Står ingenstans på förpackningen hur många dagar i sträck en vuxen får ta treo.
max 2-3 dagar i följd, låter lite överdrivet men det är vad som står om man läser bipacksedeln
Senast redigerad av DarkOcean 2017-11-02 kl. 14:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in