Citat:
Ursprungligen postat av
fitta
Scenariot jag ser framför mig är att svenska kronan blir värdelös under ett eventuellt världskrig eller vid övergång till en internationell valuta som bitcoin eller us dollar?
Hjälp mig gärna förstå riskerna med att ha sitt sparande i svenska kronor jämfört med andra valutor. Vad finns det för alternativ om man tillfälligt står utanför aktiemarknaden?
Vid världskrig med totalt utslagen elförsörjning eller totalkraschat internet hjälper det inte att ha pengar i depåer på banker och finansinstitut!
Då ska du ha ha cash, gärna dollar, och guld, diamanter, smycken etc som går att sälja mot mat och kontanter.
Antar vi att internet finns och det blir inget världskrig, då är det svängningar i olika konjunkturlägen och olika finansiella kriser du vill skydda dig mot, även om du inte förlorar allt i en svängning.
Enklaste för den som inte vill förlora pengar är att sprida sina pengar på räntefonder i olika valutor. Fonderna ska vara så bra att de i sin egen valuta alltid ger positiv avkastning även om avkastningen är låg. Då blir du inte blåst, för du får tillbaka minst de dollar/euro/pund etc som du investerat pluss ränta.
När du tittar på dina räntefonder på din bank/depå kommer de redovisa resultatet på räntefonderna i svenska kronor, vilket svänger en hel del på grund av att valutorna svänger.
Valutasvängningarna ändrar dock inte att en bra räntefond alltid avkastar positivt/mer än man satte in i den valutan fonden handlas.
Köper du andelar för 1000 dollar i en bra säker räntefond får du tillbaka 1000 dollar pluss ränta vid försäljning. Om du gör vinst eller förlust vid försäljningen beror på vilken växlingskurs dollarn står i när du vill växla tillbaka till kronor.
Alternativet är att köpa en obligation i en främmande stor valuta.
Svenska kronan brukar sjunka i lågkonjunktur när valutahandlarna köper obligationer i säkrare dollar, euro och yen (och då stiger efterfrågan på de valutorna istället).
Sprid riskerna på flera valutor så klarar du svängningarna bättre.