2017-10-31, 13:07
Medlem
fittas avatar
Jag ligger ganska likvid just nu och en tanke slog mig, är det dåligt att ha alla sina pengar liggandes på ett svenskt bankkonto i svenska kronor? Scenariot jag ser framför mig är att svenska kronan blir värdelös under ett eventuellt världskrig eller vid övergång till en internationell valuta som bitcoin eller us dollar?

Hjälp mig gärna förstå riskerna med att ha sitt sparande i svenska kronor jämfört med andra valutor. Vad finns det för alternativ om man tillfälligt står utanför aktiemarknaden?
Citera
2017-10-31, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Jag ligger ganska likvid just nu och en tanke slog mig, är det dåligt att ha alla sina pengar liggandes på ett svenskt bankkonto i svenska kronor? Scenariot jag ser framför mig är att svenska kronan blir värdelös under ett eventuellt världskrig eller vid övergång till en internationell valuta som bitcoin eller us dollar?

Hjälp mig gärna förstå riskerna med att ha sitt sparande i svenska kronor jämfört med andra valutor. Vad finns det för alternativ om man tillfälligt står utanför aktiemarknaden?
Det egentligen enda säkra är att satsa på guld eller diamanter, de kommer alltid att hålla värdet
Citera
2017-10-31, 14:43
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Det egentligen enda säkra är att satsa på guld eller diamanter, de kommer alltid att hålla värdet
Ja för vid en finasiell krash eller vid ett världskrig då är det inte hög efterfrågan på överlevnad utan det är guld och diamanter folk vill ha.

Att dra paralleller till senaste världskriget håller inte idag.
Citera
2017-10-31, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Ja för vid en finasiell krash eller vid ett världskrig då är det inte hög efterfrågan på överlevnad utan det är guld och diamanter folk vill ha.

Att dra paralleller till senaste världskriget håller inte idag.
Jajamän det är som skurkarna Mayflower säger i filmen Hudson Hawk "Money isn´t Everything gold is,
fuck T-bills, fuck junkbonds, we got the real deal, Money will Always be paper, but gold will Always be
gold. Älskar den monologen, de har dock fel på en sak, det skiljer mer än en proton på guld och bly,
det är faktiskt 3 protoner och 7 neutroner. US mint säljer guldmynt och jag tror att Krugerranden
fortfarande ges ut. Annars är nog diamanter enklare att hantera.
Citera
2017-10-31, 16:55
Medlem
c-d af ands avatar
Citat:

En enkel lösning är att ha en spridd placering i olika valutapar med hjälp av cfd:s utan att utnyttja hävstången. Sen rekommenderar jag att alltid ha en del av sitt sparande i fysiskt guld. Se dock till att ha det i tackor från t.ex. Boliden, då dessa är enkla att omvandla och få en korrekt värdering utav. Du vill inte stå där som ett fån med en fet guldkedja när skiten träffar fläkten.
Citera
2017-11-07, 06:44
Medlem
CardinalSins avatar
Valutakonton är ett alternativ. Under fastighetskrisen på 90-talet rasade t.ex. kronan med 40% mot dollarn och 25% mot D-mark så du är helt klart inne på rätt spår. Kruxet med ett valutakonto är att de sällan ger ränta.

Aktier som är noterade utomlands i andra valutor kan vara ett alternativ, om det finns marknader och aktier man tror på.

Ett annat alternativ är sparkonto utomlands. Då kan du få viss ränta, insättningsgaranti och säkra dig mot kursfall i SEK. Lite meckigt att öppna men det gör man ju bara en gång.
Citera
2017-11-16, 16:00
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Scenariot jag ser framför mig är att svenska kronan blir värdelös under ett eventuellt världskrig eller vid övergång till en internationell valuta som bitcoin eller us dollar?

Vid världskrig med totalt utslagen elförsörjning eller totalkraschat internet hjälper det inte att ha pengar i depåer på banker och finansinstitut!
Då ska du ha ha cash, gärna dollar, och guld, diamanter, smycken etc som går att sälja mot mat och kontanter.

Antar vi att internet finns och det blir inget världskrig, då är det svängningar i olika konjunkturlägen och olika finansiella kriser du vill skydda dig mot, även om du inte förlorar allt i en svängning.

Enklaste för den som inte vill förlora pengar är att sprida sina pengar på räntefonder i olika valutor. Fonderna ska vara så bra att de i sin egen valuta alltid ger positiv avkastning även om avkastningen är låg. Då blir du inte blåst, för du får tillbaka minst de dollar/euro/pund etc som du investerat pluss ränta.

När du tittar på dina räntefonder på din bank/depå kommer de redovisa resultatet på räntefonderna i svenska kronor, vilket svänger en hel del på grund av att valutorna svänger.
Valutasvängningarna ändrar dock inte att en bra räntefond alltid avkastar positivt/mer än man satte in i den valutan fonden handlas.
Köper du andelar för 1000 dollar i en bra säker räntefond får du tillbaka 1000 dollar pluss ränta vid försäljning. Om du gör vinst eller förlust vid försäljningen beror på vilken växlingskurs dollarn står i när du vill växla tillbaka till kronor.
Alternativet är att köpa en obligation i en främmande stor valuta.

Svenska kronan brukar sjunka i lågkonjunktur när valutahandlarna köper obligationer i säkrare dollar, euro och yen (och då stiger efterfrågan på de valutorna istället).

Sprid riskerna på flera valutor så klarar du svängningarna bättre.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2017-11-16 kl. 16:07.
Citera
2017-11-16, 16:47
Medlem
Har tappat räkning antal bankkonton man har runt om i världen. Dock bor jag inte i Sverige men har ändå pengar utspritt i hög olika valutor.

Men har men pengar endast i SEK är man väldig sårbar vid global krasch, har man USD / EUR etc kan man fortfarande använda sina pengar i väldigt många länder och kommer ändå i värsta fall gå växla dom.

I global synvinkel är Sverige ett skitland och SEK inte värt något för andra.
Citera
2017-11-17, 00:41
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror

I global synvinkel är Sverige ett skitland och SEK inte värt något för andra.

Förutom ganska exakt 0.12 dollar då. SEK har ett ganska konkret värde.
Citera
2017-11-17, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Valutakonton är ett alternativ. Under fastighetskrisen på 90-talet rasade t.ex. kronan med 40% mot dollarn och 25% mot D-mark så du är helt klart inne på rätt spår. Kruxet med ett valutakonto är att de sällan ger ränta.

Finns det någon skillnad på ett valutakonto och om man tex vill ha valutan fysiskt dvs växla via forex? Samma växlingskurs eller?
Citera
2017-11-18, 09:57
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsverigeitiden
Finns det någon skillnad på ett valutakonto och om man tex vill ha valutan fysiskt dvs växla via forex? Samma växlingskurs eller?

Inget av alternativen ger ränta så det är nog detsamma.

Växlingskursen kan nog skilja en del men inte markant. Säkrar du dig mot ett ev. prisras i SEK så tror jag den skillnaden är försumbar.

Har du pengar på ett valutakonto så sker växling normalt vid fast tidpunkter under dagen, på forex kan du växla in pengarna när de har upp och direkt. På valutakonton finns nog inga direkta beloppsgränser, men forex kanske inte kan växla in en kvarts mille på stående fot.

Är du prepper så är det givetvis cash du ska ha tillgängligt, åtminstone en del, för då slipper du motpartsrisken.
Citera
2017-12-12, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Inget av alternativen ger ränta så det är nog detsamma.

Växlingskursen kan nog skilja en del men inte markant. Säkrar du dig mot ett ev. prisras i SEK så tror jag den skillnaden är försumbar.

Har du pengar på ett valutakonto så sker växling normalt vid fast tidpunkter under dagen, på forex kan du växla in pengarna när de har upp och direkt. På valutakonton finns nog inga direkta beloppsgränser, men forex kanske inte kan växla in en kvarts mille på stående fot.

Är du prepper så är det givetvis cash du ska ha tillgängligt, åtminstone en del, för då slipper du motpartsrisken.

Ville öppna ett valutakonto på swedbank men det går inte trots att de står så på hemsidan. Bankiren hade fått instruktioner "uppifrån" om att inte längre erbjuda valutakonto privat och svamlade vidare något om att man inte fick spekulera i valuta osv. Hörde med en bekant på samma bank och hon började också slingra sig från frågan. Hela grejen känns jävligt skum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in