Flashback bygger pepparkakshus!
2017-10-30, 11:57
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det var ju en väldig risk du tog att förlita hela din tillvaro på ett enda fungerande kort. Om du tappat bort det eller det gått sönder, hur hade du gjort då?

När man reser eller är borta en längre tid utomlands så måste man naturligtvis se till att ha flera alternativ. Men nu har du lärt dig läxan.

Jag har alltid minst 2 olika kort från två olika banker när jag reser utomlands. I vissa länder har jag även öppnat bankkonto och fört över pengar till.

TS har verkligen inte tänkt till här, särskilt inte med tanke på hur länge han skulle vara borta.
Citera
2017-10-30, 11:58
Medlem
tuffkatts avatar
Nu vet jag inte om jag har missat något, men vad har ditt förlorade kort att göra med att du blivit struken från din utbildning? Varför blev du struken?
Citera
2017-10-30, 11:59
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Tips. Ring med skype om du har så blir det billigt.
Många banker har en speciell kortavdelning vid utlandsärenden med ett speciellt nummer be om detta.
Svenska ambassader har trevlig personal enligt vad jag kommit fram till så snacka med dem så vet de vad de kan gora.

OT. Formula 1 kan avgöras i Mexico idag. Om Hamilton kommer 5 eller bättre blir han Champ.

Ambassaden är inte ngn soc för svenskar utomlands, men kan i vissa fall hjälpa till att förmedla pengar från sverige till dig, eller lägga ut för en flygbiljett hem (som du naturligtvis får en räkning på när du kommit hem).
Citera
2017-10-30, 12:00
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Nu vet jag inte om jag har missat något, men vad har ditt förlorade kort att göra med att du blivit struken från din utbildning? Varför blev du struken?

Antagligen pga att han inte kunnat betala kursavgiften...
Citera
2017-10-30, 12:06
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Antagligen pga att han inte kunnat betala kursavgiften...

Betalar inte CSN kursen i förväg? Varför skulle de då kräva pengarna tillbaka.
Sen så hade TS internetbank så han kunde väll överfört pengarna till de så lånade honom pengar.
Ligger en hund begraven här.
Citera
2017-10-30, 12:06
Medlem
Förstår inte riktigt hur du kan ha missat post som skickats hem till dig. Du har väl någon som kollar din post åt dig när du är borta såpass länge, eller? Allt annat är ju bara korkat. Du kan ju t.o.m. fixa eftersändning till din adress utomlands.
Citera
2017-10-30, 12:14
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Betalar inte CSN kursen i förväg? Varför skulle de då kräva pengarna tillbaka.
Sen så hade TS internetbank så han kunde väll överfört pengarna till de så lånade honom pengar.
Ligger en hund begraven här.

CSN betalar ingenting åt dig, de betalar bidraget direkt till dig och du får själv se till att dina räkningar betalas, och de betalar i förskott, har du inte uppfyllt din del av avtalet upphör bidrag/lån och kan också i vissa fall krävas tillbaka.

(lånet ska ju förstås alltid betalas tillbaka, men över tid, ett oriktigt lån måste betalas tillbaka direkt...)

Ja, visst verkar TS ovanligt klantig för att vara utlandsstudent, finns ju mängder med sätt att föra över pengar på, och hans post i sverige måste ju ändå gå till någon han litar på. Så jag fattar inte riktigt hur han lyckats försätta sig själv i den här sitsen.
Citera
2017-10-30, 12:20
Medlem
1. Jag har inte tänkt försöka kräva något från banken då jag vet att jag har gjort bort mig. Hade jag varit ute efter pengar så hade jag formulerat mig annorlunda och lagt tråden i ett annat delforum.
2. Jag blev struken från kursen pga frånvaro då jag inte kunde vara med på lektionerna (distanskurs online). Sitter med en usel uppkoppling just nu. Pengarna från csn ligger på kontot, så de kan skickas tillbaka "utan problem". Bara risigt att bli av med den summan.
3. Hyr ut min lägenhet under tiden som jag är iväg. Mina hyresgäster har inte informerat mig om att det har kommit kort på posten.
4. Kortet är inte ett kreditkort (vet inte om jag skrev det), utan ett debitkort kopplat till mitt bankkonto. Jag kan inte ta ut pengar på det om jag inte har pengar på kortet.

Fick tag på kundtjänst igen som skulle leta lösningar och höra av sig via internetbanken under dagen.
Senast redigerad av DrGreenT 2017-10-30 kl. 12:26.
Citera
2017-10-30, 13:01
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Ambassaden är inte ngn soc för svenskar utomlands, men kan i vissa fall hjälpa till att förmedla pengar från sverige till dig, eller lägga ut för en flygbiljett hem (som du naturligtvis får en räkning på när du kommit hem).

När jag var ung och nästan lika dum som TS så fick jag hjälp av en svensk ambassad i Asien. 500 spänn för mat o transport till flygplatsen. Jag hade blivit rånad.

Men det satt långt inne o kärringarna på ambassaden snörpte med munnen. När jag kom hem låg en räkning på hallmattan.
Citera
2017-10-30, 14:20
Medlem
Krickerts avatar
Hinner man verkligen med 30hp på 4 veckor?
Citera
2017-10-30, 14:33
Medlem
Vart hamnar hyresintäkterna för lägenheten?
Givetvis går allt att lösa med några samtal till banken om kontot visar på + och är välskött.
Citera
2017-10-30, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Hinner man verkligen med 30hp på 4 veckor?

Nej, men man hinner att missa nog för att bli struken i delkurser som överstiger den procent som måste klaras av för att få pengar utbetalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in