2017-10-29, 14:37
Medlem
Jag hade en flickvän för några år sen som gick sista året i gymnasiet. I hennes klass gick Ibrahim från Somalia som var några år äldre och ofantligt mycket större. Han försökte dra in henne på toaletten och tafsade på henne dagligen i skolan men ingen från skolan gjorde något.

Hon gick till kuratorn och berättade om detta men fick svaret att "boys will be boys" så jag fick till slut åka dit och försöka prata honom till rätta själv.

Har ni andra några liknande erfarenheter hur det har fått gå till? Jag läste bland annat om fallet i Lund där man ville flytta på flickan som blev våldtagen istället för våldtäktsmännen. Skrev själv ett lite längre inlägg om Ibrahim från Somalia för er som vill sätta er in i vad som skedde: https://etnolund.wordpress.com/2017/10/29/sextrakasserier-i-svenska-skolor-metoo/
Citera
2017-10-29, 14:42
Medlem
franges avatar
Som du själv skriver - så man hanterar det inte alls. Man bara ignorerar vad nysvenskar gör, och försöker sopa problemen under mattan.

Är det däremot en svensk vit man eller pojke som ens råkar nysa högt - så går man totalt apeshit och då blir det skriverier i samtlig media och Anna Book får sitta i Nyhetsmorgon och snyfta över hur hemskt det är och hur dåligt hon mådde är hon fick höra om det.
Citera
2017-10-29, 14:51
Medlem
Har inga egna erfarenheter av vad du beskriver men övertygad om att detta problem finns i alla skolor och att skolorna inte gör något åt det utan är tysta om det så ingen får reda på det.

Bara detta året har ju några exempel kommit upp där tjejer har blivit drabbad men skolorna inte gjort något från början men när media fått reda på det så kommer de med en massa ursäkter.

Tror att detta är ett fenomen som kommer att accelerera i framtiden och inget speciellt kommer att göras heller för det är för sent att göra något åt det.
Citera
2017-10-29, 14:58
Moderator
Tystnads avatar
Idag på TV4 Nyhetsmorgon hade dom en längre diskussion om sexuella trakassarier i skolan.
Brukar sällan kolla Nyhetsmorgon, men när jag hörde inledningen kollade jag en stund.

Att detta förekommer och alltid förekommit är ingen tvekan, känner dock inte igen bilden från min egen skoltid, dock många år sedan och begreppet nyanlända och invandrar var mer eller mindre obefintligt då.
Det förekom sexuella trakasserier då ja men inte i någon större omfattning vad jag såg.

På Nyhetsmorgon fick man uppfattningen att...
1.Problemet är omfattande (stämmer helt säkert)
2.Att det var "svenskar" ungdomar som utför dessa trakasserier... (hmm??)

Inte ett ord berördes om den omfattande massinvandringen av pojkar från MENA länderna där kvinnosynen är miserabel. (PK Frågan spökar....)

Även om många Svenska ungdomar säkert påverkats av "brosan & co" från MENA har jag svårt tro att mena nyanlända/invandrare från MENA länder inte utgör en väldigt stor procent av dessa som trakasserar.

Är det så?

eller är det Svensson, Johansson, Nilssons pojkar som står för merparten av trakasserierna??
Citera
2017-10-29, 15:11
Medlem
Förr var de värsta nötterna empatistörda svenska killar som mobbades. De flesta lärarna gjorde inte så mycket åt det.
Nu är de värsta nötterna empatistörda araber som mobbar och även saknar spärrar när det kommer till misshandel och sexövergrepp. Lärarna gör som de alltid gör; inte så mycket.
Citera
2017-10-29, 17:28
Medlem
Det finns exempel från Malmö och Lund, där elever med invandrarbakgrund har sextrakasserat tjejer samtidigt som rektorerna, trots att de har fått besked om vad som har hänt, har varit väldigt passiva.

I Malmö gällde det skolan Vittra Västra hamnen, där en elev med invandrarbakgrund nästan dagligen sextrakasserade tre flickor under flera veckors tid. Tjejerna anmälde saken till rektorn, som dock endast reagerade genom att säga att tjejerna borde klä sig mer diskret. En förälder till en av flickorna anmälde dock saken till polisen, och killen åtalades och dömdes för sitt tafsande. Han fick dock fortfarande gå kvar på samma skola, trots att han hade blivit dömd. Kort efter att han hade dömts för sitt tafsande i tingsrätten, så begick han en fullbordad våldtäkt mot en tjej på samma skola när det var idrottsdag på skolan.

Fallet i Lund minns jag lite sämre, men det gällde en skola i Gunnesbo. En kille från Somalia, som var elev på skolan, våldtog en klasskamrat utanför skoltid. Killen dömdes också för våldtäkten, men han fick gå kvar på skolan. Rektorn bagatelliserade det hela och sa att det inte var lönt att stänga av eleven, för det gick ändå inte stänga av honom mer än två veckor, så därför var det lika bra att han inte blev avstängd alls. Men tjejen fick ett sammanbrott och orkade inte gå kvar. När tidningarna sedan fick nys om saken så sa rektorn att killen som hade begått våldtäkten också var ett offer. "Hur menar du då?" frågade reportern. "Jo, eleven blev ju dömd av tingsrätten för att han hade begått en våldtäkt," sa rektorn. "Då är ju killen också ett offer."
Citera
2017-10-29, 17:40
Medlem
salty-sailors avatar
Skolor varken får eller kan göra så mycket, när det handlar om "baaaaaarn" så är det SOC som ska ta hand om de ärenden, och vi vet alla hur ofta den myndigheten får tummen ur röven. Lärare har inga befogenheter alls nuförtiden, allt tack vara baaaaarnens "rättigheter"
Citera
2017-10-29, 18:31
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongotrumm
Jag hade en flickvän för några år sen som gick sista året i gymnasiet. I hennes klass gick Ibrahim från Somalia som var några år äldre och ofantligt mycket större. Han försökte dra in henne på toaletten och tafsade på henne dagligen i skolan men ingen från skolan gjorde något.

Hon gick till kuratorn och berättade om detta men fick svaret att "boys will be boys" så jag fick till slut åka dit och försöka prata honom till rätta själv.

Har ni andra några liknande erfarenheter hur det har fått gå till? Jag läste bland annat om fallet i Lund där man ville flytta på flickan som blev våldtagen istället för våldtäktsmännen. Skrev själv ett lite längre inlägg om Ibrahim från Somalia för er som vill sätta er in i vad som skedde: https://etnolund.wordpress.com/2017/10/29/sextrakasserier-i-svenska-skolor-metoo/

Inga erfarenheter och orkade inte läsa din länk men det finns regler i arbetslivet om sånt

Varför gör skolan inget åt det, tycker lärarna att det är kul eller ? Skolan är precis som ett ”företag” en verksamhet för att plugga få lära sig saker inkl ta ett jobb till slut. Policys och olämpliga beteenden inom deras väggar ska upprätthållas till en nivå som är trivsam, respektable och fungerande med regler som ska följas för att kunna få studie-ro inkl slippa vara sextrakasserad som tjej

Klart det blir bråk och stök, mobbing på skolor men om det anmäls som ett problem i synnerhet systematiskt ska det utredas annars måste man göra sig av med gärningsmannen och inte den som blir oskyldigt utsatt. Det är speciellt allvarligt när det är våldtäkter på skolan

Diskriminersings ombudsman

http://www.do.se/framja-och-atgarda/arbetsgivarens-ansvar/arbetsgivarens-atgarder-vid-trakasserier/

Vad som händer utanför skolans område är såklart av annan art till en polisiär anmälan
Senast redigerad av maxorr 2017-10-29 kl. 18:37.
Citera
2017-10-29, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salty-sailor
Skolor varken får eller kan göra så mycket, när det handlar om "baaaaaarn" så är det SOC som ska ta hand om de ärenden, och vi vet alla hur ofta den myndigheten får tummen ur röven. Lärare har inga befogenheter alls nuförtiden, allt tack vara baaaaarnens "rättigheter"

Ja alltså, om jag någonsin skaffar baaaarn så vill jag definitivt inte att mina barn ska råka ut för sånt här, segregation kan va en lösning?
Citera
2017-10-29, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Det finns exempel från Malmö och Lund, där elever med invandrarbakgrund har sextrakasserat tjejer samtidigt som rektorerna, trots att de har fått besked om vad som har hänt, har varit väldigt passiva.

I Malmö gällde det skolan Vittra Västra hamnen, där en elev med invandrarbakgrund nästan dagligen sextrakasserade tre flickor under flera veckors tid. Tjejerna anmälde saken till rektorn, som dock endast reagerade genom att säga att tjejerna borde klä sig mer diskret. En förälder till en av flickorna anmälde dock saken till polisen, och killen åtalades och dömdes för sitt tafsande. Han fick dock fortfarande gå kvar på samma skola, trots att han hade blivit dömd. Kort efter att han hade dömts för sitt tafsande i tingsrätten, så begick han en fullbordad våldtäkt mot en tjej på samma skola när det var idrottsdag på skolan.

Fallet i Lund minns jag lite sämre, men det gällde en skola i Gunnesbo. En kille från Somalia, som var elev på skolan, våldtog en klasskamrat utanför skoltid. Killen dömdes också för våldtäkten, men han fick gå kvar på skolan. Rektorn bagatelliserade det hela och sa att det inte var lönt att stänga av eleven, för det gick ändå inte stänga av honom mer än två veckor, så därför var det lika bra att han inte blev avstängd alls. Men tjejen fick ett sammanbrott och orkade inte gå kvar. När tidningarna sedan fick nys om saken så sa rektorn att killen som hade begått våldtäkten också var ett offer. "Hur menar du då?" frågade reportern. "Jo, eleven blev ju dömd av tingsrätten för att han hade begått en våldtäkt," sa rektorn. "Då är ju killen också ett offer."

Ja, alltså situationen var ju absurd när kvinnojouren JAG ringde till inte kunde komma på en lösning utan frågade mig om hon inte kunde flytta in hos mig och gå i skolan i Lund istället..

Kvinnojourslägenheterna hade kanske Kristersson tagit hand om..
Citera
2017-10-29, 19:10
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongotrumm
Ja alltså, om jag någonsin skaffar baaaarn så vill jag definitivt inte att mina barn ska råka ut för sånt här, segregation kan va en lösning?

tror det, människor överlag gillar ju att segregera sig, det krävs politiska påtryckningar och lagstadgan för att folk ska fösas in i mångkulturen. dessvärre är det olagligt. Kanske kan man finta lite snyggt genom att placera sina barn i en religiös friskola, men det har ju varit på tapeten att dom ska förbjudas eftersom dom muslimska friskolorna inte kan sköta sig, så då ska alla förbjudas i "rättvisans" namn. protestanter, katoliker, buddhister, hinduer, judar etc
Citera
2017-10-29, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salty-sailor
tror det, människor överlag gillar ju att segregera sig, det krävs politiska påtryckningar och lagstadgan för att folk ska fösas in i mångkulturen. dessvärre är det olagligt. Kanske kan man finta lite snyggt genom att placera sina barn i en religiös friskola, men det har ju varit på tapeten att dom ska förbjudas eftersom dom muslimska friskolorna inte kan sköta sig, så då ska alla förbjudas i "rättvisans" namn. protestanter, katoliker, buddhister, hinduer, judar etc

Jag minns när jag själv gick i mellanstadiet hur ARGA de icke-vita eleverna från Iran, Pakistan och Kurdistan blev när de fick skiljas från klassen och gå på svenska 2 för att lära sig bättre svenska.

De blev arga för att de tvunget skulle gå med svenskarna. Och skvallrade på mig till läraren att jag också va utländsk och skulle minsann gå på svenska 2 jag med fast att jag hade flytande svenska tsk från dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in