2017-10-29, 13:39
Medlem
Jag parkerade med Easypark-appen när jag var på tjänsteärende.
Efter parkeringen så ville jag naturligtvis ha mitt kvitto så att jag kan redovisa utgiften för företaget.

Men när jag tryckte på kvittoknappen så fick jag upp meddelandet: Pris 3 SEK per kvitto.

Jag betalade naturligtvis ändå avgiften. Jag hade parkerat för 200 kr så jag får ju hellre tillbaka 197 kr än inget.

Nu till min fråga: Är det tillåtet enligt svensk lag att ta betalt för ett verifikat/kvitto?
Citera
2017-10-29, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EroticonSix
Efter parkeringen så ville jag naturligtvis ha mitt kvitto så att jag kan redovisa utgiften för företaget.

Men när jag tryckte på kvittoknappen så fick jag upp meddelandet: Pris 3 SEK per kvitto.

Jag betalade naturligtvis ändå avgiften. Jag hade parkerat för 200 kr så jag får ju hellre tillbaka 197 kr än inget.

Nu till min fråga: Är det tillåtet enligt svensk lag att ta betalt för ett verifikat/kvitto?

Jag hittar inget om att det skulle vara otillåtet att ta betalt för ett kvitto.

Citat:
Är det tillåtet enligt svensk lag att ta betalt för ett verifikat/kvitto?

Frågan är snarare - Är det olagligt att ta betalt för ett verifikat/kvitto?
Citera
2017-10-29, 13:52
Medlem
Denoms avatar
Du har enligt lag rätt att få kvitto på ditt köp. https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/beomkvitto/duharrattattfakvittopadittkop.4.5fc8c94513259a4ba1 d800031851.html
Citera
2017-10-29, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Du har enligt lag rätt att få kvitto på ditt köp. https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/beomkvitto/duharrattattfakvittopadittkop.4.5fc8c94513259a4ba1 d800031851.html

Ja, men det är ju inte detsamma som att man har "har rätt att få kvitto på ditt köp" utan extra kostnad.
De erbjuder ju kvitto, men de gör det till en extra kostnad å 3 riksdaler.
Citera
2017-10-29, 14:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

När du redovisar för företaget ska du ju självfallet även redovisa de tre kronorna för kvittot och få betalt för detta. Det ska du ju inte ta från egen ficka.
Citera
2017-10-29, 14:09
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ja, men det är ju inte detsamma som att man har "har rätt att få kvitto på ditt köp" utan extra kostnad.
Om jag inte har råd att betala tre kronor extra för ett kvitto innebär det att säljaren inte ger mig möjlighet att få ett kvitto och därmed bryter mot lagen.
Citera
2017-10-29, 14:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Frågan bör tas upp med skatteverket och/eller konsumentverket. Kanske ta upp med Plus i SVT. Hade det rört sig om annan näringsidkare skulle det ju ringa lite varningsklockor om svarta affärer: "200 utan kvitto, 203 med kvitto" låter lite skumt.. Man brukar ju ofta få en lapp med tid och betald summa som man sätter i framrutan när man parkerar, men antar att det var något annat system där TS parkerade? Vad var det för företag som inte har "råd" att inkludera kvittokostnaden i priset på 200 spänn?

Du har rätt att kvitto på ditt köp

Bestämmelserna om kassaregister finns i skatteförfarandelagen. Lagens syfte är att skydda seriösa företagare inom kontanthandeln mot orättvis konkurrens eftersom den som inte betalar skatt kan sätta lägre priser och därigenom konkurrera ut de som gör rätt för sig.

Genom att be om kvitto skyddar du hederliga företagare mot orättvis konkurrens.
https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/beomkvitto/duharrattattfakvittopadittkop.4.5fc8c94513259a4ba1 d800031851.html

(Min fetning av "få"). Här är vad konsumentverket säger, ungefär samma som Skatteverket:
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/kvitto/
Citera
2017-10-29, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
När du redovisar för företaget ska du ju självfallet även redovisa de tre kronorna för kvittot och få betalt för detta. Det ska du ju inte ta från egen ficka.

Jo, så kan man göra, men kvittoavgiften var ej en del av parkeringskvittot. Men jag misstänker att företaget ej vill ersätta en "kvittoavgift" då detta ej existerar i reseräkningssystemet.

Men. Min poäng var egentligen inte hur jag får tillbaka kronorna. Det handlade snarare om en (vad jag då misstänker) illegal debitering av Easypark.

Naturligtvis kommer jag inte använda mig av Easypark någon mer gång, det är ju självklart. Återigen handlar det inte om beloppet i sig, men jag vill inte sponsra att man tar betalt för att skicka ett elektroniskt kvitto......
Citera
2017-10-29, 14:49
Medlem
Citat:
Jo, så kan man göra, men kvittoavgiften var ej en del av parkeringskvittot. Men jag misstänker att företaget ej vill ersätta en "kvittoavgift" då detta ej existerar i reseräkningssystemet.

Men. Min poäng var egentligen inte hur jag får tillbaka kronorna. Det handlade snarare om en (vad jag då misstänker) illegal debitering av Easypark.

Naturligtvis kommer jag inte använda mig av Easypark någon mer gång, det är ju självklart. Återigen handlar det inte om beloppet i sig, men jag vill inte sponsra att man tar betalt för att skicka ett elektroniskt kvitto......

Kvittot som erbjuds kan ju vara både digitalt och fysiskt.

De kanske tar 3 kronor för extratjänsten att ta fram ett fysiskt kvitto?
Citera
2017-10-29, 14:51
Medlem
Skulle vara väldigt intressant om du kunde driva frågan vidare, via till exempel ARN eller domstol, för jag är nog inne på din linje att det nog skulle räknas som en oskälig avgift, då företaget är tvunget att erbjuda kvitto, vilket man inte gör om en kund är tvungen att betala för det.
Citera
2017-10-29, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Skulle vara väldigt intressant om du kunde driva frågan vidare, via till exempel ARN eller domstol, för jag är nog inne på din linje att det nog skulle räknas som en oskälig avgift, då företaget är tvunget att erbjuda kvitto, vilket man inte gör om en kund är tvungen att betala för det.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/beomkvitto/duharrattattfakvittopadittkop.4.5fc8c94513259a4ba1 d800031851.html

Citat:
Lagen innebär att de flesta som säljer varor eller tjänster mot kontant betalning (hit räknas även betalkort) måste ha ett certifierat kassaregister. Säljaren ska vid varje försäljningstillfälle ta fram och erbjuda kunden ett kassakvitto. Kvittot kan erbjudas i pappersform eller som ett elektroniskt kvitto. Du ska inte behöva be om ett kvitto utan säljaren är skyldig att ta fram och erbjuda ett kvitto.

Det låter som att de erbjuder ett digitalt kvitto när man parkerar med appen och om man vill ha ett utskrivet kvitto så får man betala för det.
Citera
2017-10-29, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon

Det är på gång, nu efter jag fått indikationer här i denna tråden att det sannolikt ej är förenligt med kassalagen att ta betalt för kvitto.

Jag orkar nog inte med ett civilrättsligt mål, dessutom så är risken att man får strida mot 40 jurister anlitade av motparten. Då kan det ju hända att man förlorar och får en rättegångskostnad på en aning mer än tre kronor tillskrivet sig...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in